Friday, November 20, 2009

Jawapan Bagi Persoalan 82

Alhamdulillah, dapat kita berkongsi jawapan

Jopun Apakah tanda2 sesorg 2 dah x dpt hidayah Allah? dan Adakah selagi sesorg 2 m'gerjakn perintah Allah, dia masih lg dlm b'iman pd Allah? 2009-11-15 3:01 PM

Solat itu tanda masih lagi ada hubungan dengan Allah, tanda seseorang tak dapat hidayah ialah tak dapat beza benar dan salah

Jopun Boleh ke sy wakilkn kakak sy utk bayar zakat di kg & adakah kakak sy 2 leh dianggap amil 2009-11-15 2:57 PM

Boleh..

Jopun Masa tengah doa di sujud akhir. tiba2 sy rasa ketakutan teramat sgt hingga x sempat abiskn doa 2 & terus tahiyat. Nape ye ustaz, byk sgt dosa ke 2009-11-15 2:54 PM

Sembahyang dalam gelap tak? Tiba-tiba panik.

Ceby Ustaz, ibu sy suka m'umpat. Kdg2 tpaksa dengar sbb nak temankn ibu yg dah tua. sering ingatkn ibu tp kalau byk kali ibu akan merajuk / kecik hati 2009-11-15 2:50 PM

Terus ingatkan kerana kita menegur bukan untuk ubah seseorang itu, kita menegur kerana Allah suruh tegur orang salah

T-mee Dulu byk tinggal solat dgn sengaja & kini btaubat & usaha qadha. Akhir2 ni rasa dah tenang wpun saya tau jka dikira solat 2 perlu diqadha btahun2 lg 2009-11-15 2:44 PM

Itu tanda telah mula mendapat rahmat dari Allah,

T-mee Ustaz, perlu ke kita pulangkn kontrak @ untung dr projek yg mana kita dpt dgn melobi @ bagi komisyen pd org dlm 2009-11-15 2:37 PM

Sebaiknya

Guest sye ade 1 soalan.. sye ade myspace ...lpas ade trdpt message tntng pnjga makam nbi brmimpi , penjnge 2 ckp dlm 60000 orng x de mti dlm keadan briman, belh kite prcye 2009-11-15 9:25 AM

Wallahualam, kena tanya penjaga itu sendiri

Jue Kalau dlm solat ketika sdgn bc fatehan, kita rasa kita lalai ketika membacanya, boleh tak kita ulang semula bacaan nye?2009-11-16 4:46 AM

Boleh..

Jue Salam. Sah tak kalau kedua tapak tangan kita dilapik telekong ketika sujud? 2009-11-16 4:41 AM

Sah tapi tidak afdhal

Guest salam ustaz, blh ke solat hajat ketika waktu syuruk.tk 2009-11-16 3:40 AM

Boleh

Anuar Salam ustaz, minta tlg doakan kesembuhan mata sy kat mekah nanti. t/kasih 2009-11-16 3:16 AM

Semoga Allah beri kesembuhan padamu

Guest Ustz aakah hukum mlakukan onani 2009-11-16 1:43 AM

Haram

bard ust,jika kita bjemaah bdua dgn isteri dirumah perlukah qamat?siapa yang perlu qamat?isteri atau suami? 2009-11-16 12:26 AM

perlu dan suami qamat

Lin Salam, betul ke warnakn rambut hitam hukumnya haram? Tlg doa utk sy semasa ustaz buat haji. 2009-11-15 9:25 PM

Kecuali dengan inai jika rambut telah ada uban

Mata B jika kita tau pendptn suami ada sumber subhat, wpun dah diingatkn byk kali, bolehkn kami makan duit 2 2009-11-15 3:12 PM

Jika ada alternatif, dulukan alternative yang ada

Guest knpe ujian yg tuhan bg terlalu berat..sehingga ujian itu bt sy menjd ank derhaka..sy merayu pd Tuhan jgn diuji sy dgn perkara dmkian..sy x mampu.. 2009-11-16 12:49 PM

Untuk menambahkan iman. Dengan ujian yang berat ini tuan semakin hampir dengan Allah berdoa..

amin Apakah hukum seorang ayah yg tidak merotan anaknya krn x solat, sedangkan anaknya sudah berumur 10 tahun? 2009-11-16 12:29 PM

sunat

tonet, Salam Ust Mlm tadi sy bmimpi dah smpi ke Kota Meca n ddk sebilik dgn 2 perempuan yg sy x kenal. Yg pelik 2, tetiba dlm bilik 2 ada lelaki yg sy x kenal. Sy takot smpi x leh bgerak tp 2 pompuan 2 relek je.... Kenapa ek ust? 2009-11-16 8:17 AM

sedang mengharapkan sesuatu dan bimbing dengan keadaan yang tidak menentu

tonet, Salam Ust Ulasan ust sungguh berhemah... Sejuk hati bila membaca 2009-11-16 8:15 AM

Alhamdulillah, semoga ada kebaikan

Aida salam. boleh x saya baca separuh saje surah dr al quran pada solat fardu sebab yang hafal separuh cth suratul waqiah ayat 1-30 2009-11-16 7:37 AM

Boleh

Aida salam. zakat pendapatan boleh ke disalurkan kepada adik yang sedang belajar tp adik saya tu degil sikit malas solat x ttp aurat dan dia ada loan blaja 2009-11-16 7:36 AM

Boleh di atas asnaf fi sabilillah, Cuma, peluang berkomunikasi untuk beri zakat tu, tegur dia.

Nak Tahu Ada kata haram utk ptg kuku & rambut utk yg berniat melakukan korban.. ada kata makruh (bermula 1 zulhijjah) ustaz ? 2009-11-16 6:58 AM

Afdhal saja. Tak potong tu sebab supaya anggota yang ada menyaksikan korban tu, tapi kalau dah hitam kuku tu, potong lagi sunat atas sebab kebersihan

abdullah ulasan ustaz sya ckup berstuju.semoga ulamak kita dpt bersatu kmbali krn byk lg prkara bsar yg prlu d slesaikan. 2009-11-16 6:57 AM

hazmi assalamualaikum yg d kasihi ustaz.terima kasih d atas ulasan ustaz mngenai perbalahan org2 alim kita.semoga ALLAH berikan hidayah dan keampunanNYA. 2009-11-16 6:55 AM

amin..

mawarkota salam. benarkah org beriman selalu diuji?saya berasa berdosa sgt, kerna sya telh meninggalkn solat isyak n magrib kerna saya rase selalu diuji oleh tuhan..sampaikn saya tak mahu jadi org baik.tp sya akui sepnajang magrib n isyak saya sengaja tidur sbb xmahu menghadap allah..tapi perasaan bersalah mmg menerpa..sampi ke opis saya menceritakn kepada opismate saya. ustaz boleh tak beri sedikit kata8 nasihat utk saya?? 2009-11-17 3:35 AM

kalau tinggal solat itu bukan ujian, itu tertipu. Hati-hati dan banyakkan doa

sa80 Ust,apa hukumnya seorang isteri pergi menunaikan umrah tetapi suaminya seolah-olah tidak memberi keizinan? 2009-11-17 2:34 AM

seolah-olah tak apa, kalau memang tak bagi, tak boleh..

Azizah Sahkah solat saya sekiranya saya memakai alas/lampin kerana masih ada cecair yang keluar walaupun telah mandi hadas besar selepas persetubuhan? 2009-11-17 1:22 AM

Sah..

Azizah Salam. Ustaz, anak2 non Muslim yang belum baligh jika meninggal dunia adakah suci sebagaimana anak2 Muslim yang belum baligh. 2009-11-17 1:20 AM

Semoga Allah memberi kebaikan padanya

Kak Nor Salam Ustaz, tlg doakan sy dpt g haji & umrah lagi. Smpaikn slm kpd Rasulallah s.a.w & para shbt. Smg dpt haji mabrur & dipmdhkan segala urusan, Amin. 2009-11-17 12:56 AM

insyaAllah..

murni Saya mendoakan segala urusan ustaz dipermudahkan oleh Allah. 2009-11-17 12:34 AM

amin, begitu juga puan..

http://hjarshad.blogspot.com Salam...Semuga Allah mudahkan segala urusan untuk dtg ke makkah al Mukarammah...ahlanwashahlan... 2009-11-16 7:21 PM

terima kasih

Siti Jika brg kemas saya dikenakan zakat, siapakah yang harus membayarnya? Suami saya atau saya sendiri (saya tidak bekerja)? 2009-11-16 2:22 PM

Barang kemas yang dipakai tak kena zakat. Kalau barang kemas yang disimpan baru kena. Kalau tak mampu bayar, suami kena bantu bayar.

hafizah Salam, ustaz,saya minta ustaz war2kan sesiapa yg ingin hantar anak2 ke mesir untuk tahfiz,selidik dulu l/belakang org yg bertanggungjawab. kawan saya kena tipu dan telah bawa anaknya semula ke malaysia-ini kerja orang yg menggunakan agama utk kepentingan diri sendiri dan isteri2 beliau... 2009-11-17 3:22 PM

barangkali, niat pengurus itu baik, tapi ilmu pengurusan dia lemah..

sya Nu'aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahwa Rasulullah saw. bersabda: ustaz,batulke hadis td tue hadis sahih?sy tak pernah dengar sblm nie. 2009-11-17 2:44 PM

Apa bunyi hadit tu?

illya salam ustaz.selamat beribadat. ustaz, kalo pakej umrah yang melibatkan ustaz, selalu travel agensy mana? 2009-11-17 11:27 AM

macam-macam

guest Selamat jalan ustaz n semoga mendpt hj mabrur. Doakan kami disini agar aman dari perbalahan sesama islami. 2009-11-17 9:12 AM

amin, semoga Allah lindungi semua

mawarkota lagi satu ustaz, sekiranya kita terasa dianiaya, apakah cara yg terbaik tok kita supaya tiada dendam? 2009-11-17 7:52 AM

besarkan akhirat

Guest: salamualaikum. apa maksud iqtilat, ustaz? TQ in advance. wassalam =) 2009-11-17 7:12 AM

Ikhtilat (alif, kha, ta, lamalif, tho) maknanya pergaulan bebas

Azizah benarkah kita tak boleh mengata orang takut yang dikata masuk syurga dan kita pula yang masuk neraka walaupun mereka berbuat dosa? 2009-11-18 4:47 AM

Benar

Guest ust mrh rezki slalu dpat e tanah suci.smpi slm saya utk nabi (saw)doa saya suami dan anak2 dpt ke sana tahun depan 2009-11-18 4:47 AM

Amin.. insyaAllah..

Soleha Salam Ustaz, apa pendapat ustaz mengenai pelaburan di public mutual? 2009-11-18 4:23 AM

Kalau system Islam, boleh..

BARD ust,harap ust dapat bagi ilmu&maklumat tntang apa itu SYIAH?bagaimana pandangan mereka,dsb..syukran 2009-11-18 3:52 AM

insyaAllah, kena satu entri khas, panjang tu..

tonet, Salam Ust Selamat berangkat ke Tanah Suci Meca, Ust.... Dan semoga kembali ke M'sia dgn selamat.... 2009-11-18 1:10 AM

terima kasih

mawarkota apakah nikmat istidraj?jika kita menerima pemberian org tapi kita selalu mengeji n mengata dia juga dikatakn istidraj?maaf kerna kali ni byk bertanya. 2009-11-18 1:03 AM

istidraj adalah sesuatu pemberian dari Allah yang diberi dengan keadaan murka seperi orang yang mengamalkan sihir,maka kenapa berkesan sihir itu. Ini kerana dia berusaha, Allah tetap akan beri siapa yang usaha, tetapi pemberian itu dalam keadaan dimurkai

dzar assalamualaikum.......shiekh td ana call anta x dapat....sampaikan salam ana pada rasullullah & doakan ana sekeluarga. 2009-11-18 3:17 PM

insyaAllah..

Guest manhaj tu apa ustaz? 2009-11-18 1:32 PM

Manhaj itu kaedan, cara, method

jqafsksr slm ukhuwah..moga dapt b'kongsi ilmu..syukran.. 2009-11-18 1:12 PM

afwan

amin adakah kita dibolehkan membaca bismillah ketika hendak mengambil wudhu' di dlm bilik air kerana ada hadis maksudnya ''Tiada wudhu' tanpa bismillah''? 2009-11-18 12:37 PM

dalam bilik air tak boleh zahirkan dengan lisan

amin apabila kita sujud, adakah wajib meletakkn semua jari kaki atas sejadah atau hanya meletakkan beberapa jari kaki sahaja? 2009-11-18 12:22 PM

sebahagian pun cukup

amin salam ustaz. benarkah membaca doa beramai-ramai selepas solat berjemaah adalah sunnah? 2009-11-18 12:18 PM

ada khilaf

kamaruddin kemboja-mesr saya terimakasih atas bantuan tuan kekemboja 2009-11-18 9:46 AM

sama-sama, semua dari Allah yang hanya dilalukan melalui al-fakir ini..

kamaruddin kemboja-mesr salam perkenalan 2009-11-18 9:35 AM

salam..

izah selamt pergi ke mekkah ustaz..tlong doa kn kami dimalysia semoge berjaye dunia n akhirat 2009-11-18 7:10 AM

amin...

Azizah Adakah seorang isteri wajib menghormati suaminya walaupun suaminya itu tidak solat? 2009-11-18 4:52 AM

Tetapi kena hormat..

nurul apakah maksud menjisimkan ALLAH? 2009-11-19 1:31 PM

menyamakan Allah dengan makhluk

nurul ustaz adakah magic memang benar2 boleh terjadi? seperti yang kita ketahiu sekarang ada yang sampai menukar tisu menjadi terbang seolah2 burung. 2009-11-19 1:28 PM

itu silap mata..

Guest Kalau saya mengisi minyak kereta menggunakan duit yg tidak halal untuk pergi kerja, adakah pendapatan saya bekerja juga tidak halal? 2009-11-19 7:30 AM

Syubhat yang tidak langsung

darling05 selama ketiadaan ustaz disini. Ustaz doakan kan muga segala pertelingkahan dan perselisihan pendapat antara mereka akan berakhir dengan baiknya. 2009-11-19 2:00 AM

amin...

darling05 Selamat mengerjakan Haji, muga apa jua doa ustaz akan di makbukan Allah keran niatnya yang ikhlas dan untuk semua. Kami semua akan merindui ustaz 2009-11-19 1:59 AM

terima kasih..

PUTERA slm ustaz! ? hukum berimam yg baca alfatihah tidak tepat cth.mustaqim jd mustaqin? 2009-11-18 11:46 PM

Kalau bertukar dengan jelas, tak boleh..

http://hjarshad.blogspot.com salam...Ustaz nak update blog any time dtg office ana di Al Marwa..Insyaallah 2009-11-18 9:10 PM

insyaAllah, terima kasih..

dzar mudah2an dapat menunaikan fardu hj pd tahun hadapan.. 2009-11-18 3:19 PM

insyaAllah..

Wallahu Alam,

Semoga menepati kehendak soalan. Kalau masih ada kesamaran, bolehlah bertanya kembali.

“Pertanyaan, Kunci Pengetahuan”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah

19 November 09 jam 8.15 malam

Queen Alia International Airport Amman Jordan

2 comments:

Anis_Zahra said...

Ustaz, saya sedang belajar di luar negara dan baru2 ini saya menyewa rumah org bukan islam. Ada patung buddha di dinding. Boleh tidak saya balut patung tu dan simpan dlm kotak dan letak dlm almari supaya tidak nampak tetapi ia masih dlm rumah...adakah saya berdosa?

Anonymous said...

assalam ust baru2 ni sy ad mimpi
sy ad jumpa bby dkt tong sampah dlm ramai2 manusia singgah tenguk bby tu memegang tangan sy,sy bw balik anak sy gembira sgt dpt kwn,bby tu menangis sy pangku mula dia mcari susu dada tp suami ckp bg botol kt xtahu ni anak siapa..lbh kurang jam 12pg bby tu lemah sy panggil doktor dtg rumah apa y mengejutkn saya bila doktor tu msk rumah tenguk bby tu doktor tu terus keluar smbil beristifar n nurse india yg dtg bsama doktor tu tepuk bahu saya apa yg dia bgtahu amat menakutkan saya"kakak ini bby dh seminggu lepas meninggal dunia,jasadny hilang di bilik mayat"apa tanda tu ustaz mimpi ni slalu mhantui tidur saya walaupn siang hari.