Tuesday, September 30, 2008

Diari 5 - Rancangan TV "Tanyalah Ustaz" di TV9

Kepada saudara-saudari yang ketinggalan menonton 4 episod Tanyalah Ustaz bolehlah menonton di pautan-pautan dibawah ini. Kepada yang mempunyai soalan boleh juga mengajukannya di sini.





16 comments:

jo said...

assalammulaikum ustaz, saya ingin tahu sekiranyer seseorang itu melanggar salah satu perkara membatalkan puasa, apakah yang perlu dilakukan? adakah sekadar menqada kan puasa nyer sahaja?

Ustaz Amin said...

Tengok pada apa perkara tersebut.

Jika dia membatalkan puasa kerana bersetubuh maka kena kaffarah.

Jika kerana makan dan minum sahaja maka, gantikan sahaja puasa tersebut.

Jika dia membatalkan kerana orang lain seperti seorang ibu yang tidak berpuasa kerana takut anaknya kekurangan susu maka dia kena ganti dan kena fidyah.

Sekian, semoga bertepatan dengan kehendak soalan

jo said...

1. assalamualaikum ustaz ,saya ingin tahu bagimanakah seseorang yg mengalami kecederaan di bahagian kaki untuk berwuduk...adakah cukup sekadar bertayamum??

2. sekiranyer seseorang yg baru habis dan mandi pada waktu maghrib sebagai contoh ,adakah ia perlu mengganti solatnyer untuk waktu zohor dan asar...ini berikutan sesetengah pendapat...apa pandangan ustaz??

jo said...

1. assalamualaikum ustaz ,saya ingin tahu bagimanakah seseorang yg mengalami kecederaan di bahagian kaki untuk berwuduk...adakah cukup sekadar bertayamum??

2. sekiranyer seseorang yg baru habis dan mandi pada waktu maghrib sebagai contoh ,adakah ia perlu mengganti solatnyer untuk waktu zohor dan asar...ini berikutan sesetengah pendapat...apa pandangan ustaz??

jo said...

1. assalamualaikum ustaz....saya nak tanyer sekiranyer seseorang itu mengalami kecederaan sebagai contoh di bahagian kaki, bagaimanakah ia atau cara untuk mengambil wuduk..adakah cukupo sekadar bertayamum??

2. adakah benar wanita yg telah habis haid perlu ganti solatnyer sebelum dia mandi....sebagai contoh ia man di maghrib adakah ia perlu ganti solatnyer untuk solat zohor dan asar.

Zainab said...

assalamualaikum ustaz,saya nak ingin bertanya apakah hukumnya sekiranya seseorang itu mengerjakan sembahyang dan apabila beliau hendak sujud ternampak hujung jarinya?

Zainab said...

assalamualaikum ustaz, saya ingin bertanya lagi betul ke barang kegunaan masjid yang tak digunakan lagi tidak boleh diwakafkan ke surau?

Otot said...

salam ust..thn lepas 1 bulan sy xdpt berpuasa krn melahirkan anak..soalan sy blhkah ibu @ suami sy membantu sy mengantikan puasa dgn alasan takut sy x mampu utk ganti puasa sblm ramadan akan dtg kerana sy sepenuhnya menyusukan anak..tq

Anonymous said...

Assalamualaikum ustaz,

Boleh kah kita katam Quran dengan membaca versi terjemahan?
Saya tak lancar membaca Quran, dan takut tersilap sebut bahasa Arab.

Wassalam.

muiz said...

assalamualaikum ustaz....sy ad soalan yg ingin ditanyekn kpd ustaz...mcm ni ustaz,bnr ke mmpunyai pasangan bercinta tu haram?maksud sy mmpunyai girlfriend @ makwe tu dilarang dlm islam...sy keliru apabila ad diantara ustazah sy mngatakan ia nye haram...ad jg mngatakan ianye boleh...sy hrp ustaz dpt bntu sy dlm hal ini....terima kasih...

nolie said...

lie say:
salam ust.saya berniaga tapi pendapatan perniagaan saya tak pernah berlebih hujung bulan je tak cukup. dah byr gaji,sewa,api air habis ada kala sewa n loan pun trtangguh.thn sebelumnya walau keadaan sama saya masih byr zakat n teruskan bersedekah semampu yang boleh. tapi sekarang ini mcm dah tercungap cungap. adakah saya masih kena bayar zakat.berdosakah saya menangguhkan zakat kerana tak mampu. jatuh golongan miskinkah saya. saya dah berusaha semampu boleh tapi masih belum sampai mtlamat.tlng nasihat n beri pendapat.tk.

nolie said...

salam ust. saya ada sorang sahabat. pasangan dari kedah. lelaki bkt mertajam,prm yan. mereka kwin lari kerana tiada restu keluarga. kawin di bkt mertajam dgn wali hakim privet tanpa restu keluarga prm. mereka claim mereka tak tau perkhwinan mereka xsah ke sah sbb jahil. tp saya tertanya adakah wali dan saksi juga jahil masa kwinkan mereka atau subahah. prm mengandung. dan bila keluarga dpt tahu mereka diarah pisah atas kehendak keluarga prm claim sebab kawin tak sah.mereka ada surat nikah [taktau betul ke tak sebab surat itu smpai kini dismbunyikan.] anak tu lahir n untuk tutup malu mereka sembunyikan identiti anak n anak ini di bela berbagai pihak tanpa tau ibu bapanya tapi ada surat beranak binti ayahnya.sekarang anak ini 9thn.prm ini bila diarah cerai[tak pasti samaada suami sah ke tak. tak pasti cerai cara paksa ke atau rela] tapi dah bawa haluan masing masing. sekarang prm ini dah kawin baru dgn lelaki lain duda. tapi menyembunyikan surat nikah lama. mengaku dara n anak ini di katakan anak angkat untuk tutup malu. apa akan jadi. soalan saya.a]apa taraf anak ini. b]sahkah perkahwinan pertama.c]sahkah lafas cerai mereka. d]sahkah perkahwinan kedua.
saya telah mengambil anak ini sbg anak angkat sah. apa patut saya lakukan.patut ke saya pergi cari bapa anak ini untuk mengesahkan identiti anak ini. atau tunggu sehingga anak ini dewasa.saya dpt ank ini melalui ibunya yang ketika ini buntu kerana suami barunya xmahu menerima anak ini n suami ini tau status anak ini yang bercelaru.cuma merahsiakan semua hal dari keluarga lelaki n khadi.

Anonymous said...

salam ustaz...saya nak tanya,jika kita membeli sesuatu barang itu tanpa melihat kepada halal haramnya,setelah membeli brg tersebut,barulah teringat untuk mencari tanda halal...didapati tnda halal tu tiada...adakah kita boleh menggunakan barang tersebut??adakah barang itu shubhah???

najihah said...

salam ustaz...saya nk tanye,kalau kita beli sesuatu brg tanpa tanda halal.adakh kita blh mgunakan brg tersebut??atau brg itu akan jd shubhah??

Anonymous said...

Bonjour! George Walkowiak . payday loans

MRT49 said...

Assalaimualaikum Ustaz. Saya tonton Tanyalah Ustaz mengenai Israk Mikraj.Banyak pekara paling penting dan utama yang wajar Ustaz sampaikan daripada hal 8 oerkara cinta yang dimaksudkan itu. Saya masih tertanya-tanya apakah yang Ustaz maksudkan dengan "Allah sentiasa bersama dan Allah di sisi kita.." yang ustaz sampaikan. Begitu juga apakah maksud Ustaz dengan "Nabi Bertemu Allah". ini perkara pokok dan amat penting diperjelaskan kepada umum mengenai Israk Mikraj. Setahu saya Masa dan Tempat itu makhluk Allah yang Allah jadsikan daripada semata-mata tiada kepada ada. Kata-kata Ustaz tersebut boleh membawa erti Allah itu bertempat dan mengambil faedah daripada makhluk Tempat. Sila layari www.cahayamenerangikegelapan.blogspot.com. Mungkin ada jawapannya di sana. Salam.