Wednesday, September 17, 2008

al-Ijabah 1 - Membela yang tidak terbela


Rumah Ijabah dikejutkan dengan kehadiran tiga orang yang anak berumur 6, 7 dan 9 tahun. Seorang kakak menghantar anak-anak ini dan mengharapakan ia terus dapat ditempatkan di sini. Penulis agak terkejut kerana perkara ini tidak dibincangkan awal pada penulis. Tetapi setelah mendengar latar belakang anak ini, penulis terus bersetuju menjaga dan memeliharanya.

Anak-anak ini merupakan anak dari pasangan seorang melayu dan seorang perempuan India yang masuk ke dalam Islam. Dalam tahun ini mereka bercerai dan anak ini telah ditempatkan dirumah seorang India beragama hindu.

Mana pembelaan masyarakat Islam sekitar? Agak tidak dipedulikan keluarga ini. Sehinggalah kakak ini mendapat berita dan terus mengambil anak ini. Walaubagaimanapun, dia tidak tahu ke mana ingin diletakkan anak-anak ini. Sehinggalah ada kawan yang memberitahu bahawa Rumah Ijabah biasanya akan menerima dan membela orang-orang susah.

Penulis merenung panjang. Maha Suci Allah yang telah memberi penulis amanah yang besar. Aku tahu Ya Tuhan, engkau hantarkan mereka bukan dengan kebetulan. Oleh itu berikan juga anak-anak ini keperluan yang cukup bagi makanan rohani dan jasmani mereka. Berikan daku kekuatan dan kemampuan yang tinggi untuk terus membela yang tidak terbela. Semoga Engkau akan membelaku dihari tidak ada siapa yang dapat membela. amin ya Rabb..

No comments: