Wednesday, September 24, 2008

Jom Kongsi Pengalaman 3 - (Turki)

Pada Jun 2006, Alhamdulillah saya berpeluang menziarahi Turki. Saya akan berkongsi pengalaman yang menarik ini dengan pembaca sekelian. Sebelum itu, kita lihat dahulu gambar-gambar pilihan.
Saya ke Turki melalui jalan darat dari Syria. Perjalanan menaiki bas mengambil masa 3 hari. Ketika dalam perjalanan dari border Syria ke Turki, saya menaiki bas penyeludup barang keperluan harian dari Syria. Gambar di atas bagaimana seorang arab menyeludup rokok ke Turki.
Rasullullah telah bersabda, Constantinople akan dapat di buka oleh seorang yang soleh dan pengikutnya sebaik-baik pengikut. Sejak zaman sahabat lagi, usaha untuk membuka kota ini telah dibuat. Di antaranya tentera yang dipimpin oleh seorang sahabat bernama Saidina Abu Ayub al-Ansari. Gambar di atas makam sahabat ini.
Usaha Sahabat ini untuk membuktikan kata-kata Nabi tidak berjaya. Selepas 700 tahun akhirnya kota ini dapat di tawan. Pemimpin yang telah membuktikan kebenaran kata Nabi ini bernama Muhamad al-Fateh. Di atas adalah makamnya. Di atas makam ini tertulis hadith Nabi mengenai kisah pembukaan kota Constantinople ini. Kota ini kemudiannya ditukar nama kepada Istanbul bererti Islam selamanya.
Ini masjid biru yang menjadi simbol kota Istanbul
Ini adalah Aya Sofeah. Masjid ini sekarang telah ditukar menjadi muzium
Saya sempat menziarahi Syeikh Muhamad Konyave di Konya. Seorang alim dan pemimpin Tarekat di Konya Turki. Beliau bermazhab Syafie. Saya bertamu di rumahnya selama dua hari.
Ini bekas yang berisi janggut Nabi yang berada di kawasan permakaman Jalaluddin ar-Rumi dekat Konya turki. Bekas ini sentiasa wangi dan ada lubang kecil dibawah kotak kaca ini. Ia membolehkan pengunjung mencium bau harum janggut Nabi ini.
Ini adalah makam Jalaluddin ar-Rumi. Tarian sufi Turki yang terkenal diasaskan oleh beliau.

2 comments:

Dexter said...

you have a nice blog. Good luck.

Shahabudeen Jalil said...

yep..i agree with dexter. you should keep on writing.