Tuesday, September 30, 2008

Tarbiah Dan Dakwah 3 - Renungan Syawal

Satu Syawal merupakan hari raya bagi Umat Islam di dunia. Ia adalah hari syaitan dibebaskan dari tawanan. Hari ini juga adalah hari syaitan bersumpah akan menjadikan anak Adam paling berdosa dalam sejarah. Hari ini adalah hari nafsu tidak lagi lemah lantaran puasa. Hari ini merupakan hari gandingan mereka setelah sebulan dipisahkan.

Pada hari ini, berapa ramai manusia yang telah kembali ingkar dan mungkar pada Allah. Berapa ramai manusia yang dilaknat dan berapa ramai manusia yang telah terhamba hatinya kepada dua musuh utama tadi. Dalam senyum dan gelak muka mereka menjadi hitam lantaran dosa, hati mereka menjadi kelam lantaran derhaka dan jiwa mereka menjadi suram lantaran noda. Berapa ramai yang Tuhan rentap nyawanya pada hari itu. Persoalannya adakah di dalam Husnul Khatimah" (mati di dalam kebaikan)

Bagi Mukmin, pada hari ini kita diajar untuk berziarah dan bersedekah, memohon kemaafan di atas dosa sesama insan. Di ajar untuk mengenang orang yang susah dan berduka, di kala kita gembira.

Duhai Mukmin, jauhilah dari dilaknat di pagi Syawal, jauhilah diri dari menjadi bongkak dan takabbur pada Tuhan. Ingatlah Tuhan dan hindarkanlah dosa. Andaikata Tuhan menjemput kita pada hari ini, pastikan, ia hari termulia dalam hidup kita.

7 Amalan Syawal

1. Banyakkan memohon ampun pada Allah dan kemaafan pada insan.
"sesiapa yang masih berdosa selepas Ramadhan akan celakalah hidupnya"

2. Banyakkan menyapa dan memberi salam
"sesiapa yang menyambungkan silaturrahim, Allah akan permudahkan jalannya ke Syurga"

3. Banyakkan besedekah
"sedekah dapat menghidarkan bala yang akan menimpa"

4. Banyakkan bertasbih, bertahmid dan bertakbir
Sesiapa yang menyebut nama Allah di bumi, Allah akan menyebutnya di langit, dan sesiapa yang namanya disebut akan diberi rahmat di dalam hidupnya"

5. Banyakkan berziarah
"Siapa yang menziarahi saudaranya kerana Allah, Allah akan sediakan mahligai baginya di syurga"

6. Banyakkan berdoa
"Sesiapa yang memohon kepada Allah akan keselamatan, maka jelaslah orang itu bertawakkal. Sesiapa yang bertawakkal pada Allah, maka tidaklah dia berjalan di muka bumi ini kecuali dengan pertolonganNya.

7. Banyakkan bersyukur
"Sesiapa yang bersyukur pada Allah (di atas nikmatNya) maka Allah akan gandakan nikmat yang telah dikurniakannya itu"

Semoga, kita semua di dalam rahmat dan perlindungan ilahi.

Selamat Hari Raya Aidil Fitri dan Maaf Zahir Batin

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhammad bin Abdullah al-Amin.

2 comments:

ancoy said...

as'kum ustaz....knape ustaz x buat ruang soal sesi jwb dlm blog ustza ni??
sy nk tnye ustaz....blh ke kite pakai minyak wangi yg beralkohol ketika solat?sbb sy ade tbaca y minyak beralkohol blh dipakai ketika solat tetapi biarlah kadar alkoholnye sedikit dan dlm keadaan y tdak memudaratkn..btul ke??xphm sy ustaz....tlg la jwb ustaz sy nk wangi sbb kadang2 bau badan sy dtg tengiknye masyallah tuhan sje yg tau...hahahaha....sy nk wangi sbb RASULULLAHsaw suke pda wangi2an kn??tlg jwb ustaz..ni email sy ancoy_3@yahoo.com

Ustaz Amin said...

Mengenai masalah minyak wangi. Penggunaan alkohol dibenarkan jika sumber pembuatannya dari barang yang dihalalkan.

Fatwa terdahulu yang mengharamkan alkohol ialah kerana sebahagian Tuan Guru kita yang menyangka bahawa alkohol adalah arak. Kita boleh lihat persoalan ini pada fatwa-fatwa terkini ulama-ulama.

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...