Sunday, September 28, 2008

Jom Kongsi Pengalaman 5 - Spain (al-Hambra)

Pada Jun 2007, dengan izin Allah, saya dapat menziarahi Maghribi. Setelah beberapa ketika di Maghribi, saya melintas laut Maditerranean menuju ke Spain. Banyak pengalaman yang dapat dikongsikan. Untuk kali ini, mari kita lihat dahulu gambar-gambar pilihan.
Perjalanan dari Tanger Marocco ke Algeciras Spain mengambil masa dua jam lebih. Laut yang biru dan juga ikan-ikan besar yang nampak dipermukaan laut menjadi teman di dalam perjalanan
Spain di kenali dengan nama Andalusia satu ketika dahulu. Ia telah di Islamkan oleh seorang panglima Islam bernama Tariq bin Ziyad. Gambar di atas adalah tempat di mana mula-mula Tariq sampai di bumi ini. Dia membakar semua kapalnya sesampai di Andalusia ini. Dia berkhutbah di hadapan tenteranya, "belakang kamu laut dan di hadapan kamu musuh, pilihlah mana satu yang ingin kamu mati". Dengan tentera seramai 7000 orang, Tariq berjaya menundukkan tentera Andalusia dan mengIslamkan bumi ini. Bukit ini sekarang di namakan "Gibaltra" iaitu "Jabal Tariq" yang memberi makna Bukit Tariq.
Perjalanan saya ditemani dengan tawakkal. Tidak ada kenalan di sini dan tidak ada sesiapa yang menyambut. Semuanya diredah secara spontan. Setelah sampai, saya terus mengambil bas ke Granada. Di sini terdapat kota yang indah di dalam sejarah. Itulah al-Hambra
Sayu saya melihat kota ini dihiasai oleh ayat al-Quran dan kata-kata hikmah. Sekarang ia bukan lagi di bawah orang Islam. Gambar di atas tertulis, "La Ghali Illallah" maksudnya, tiada yang lebih mahal selain Allah. Walaupun kota ini hebat, tetapi ia tetap dihias dengan ayat-ayat yang mengingatkan mengenai hubungan hati dengan Allah.
Di tengah-tengah kota al-Hambra. Bangunannya unik dengan senibina Islam. Yang dikatakan senibina Islam iaitu apa-apa bangunan yang ada syiar Islam dan akan memperkenalkan seseorang itu kepada Islam. Sebab itu, senibina Islam dihiasai dengan ayat Quran dan simbol-simbol Islam. Tidak ada patung yang menggambarkan syirik kepada Allah.
Gambar di atas dari salah satu sudut al-Hambra. Kota ini terletak di atas bukit dan ia menjadikan segala aktiviti masyarakat dapat dipantau dari sini.
Beberapa bangunan terdapat kolam air yang jernih dan melantunkan bayang bangunan di atasnya
Di Malaysia, antara senibina yang mirip dengan al-Hambra ialah Universiti Islam Antarabangsa Gombak dan Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS) Bangi. Gambar di atas di antara bangunan di al-Hambra

Kolam yang membalikkan bayang bangunan di atasnya.
Rekabentuk atap yang unik

Kawasan tentera dan juga tempat meletakkan kuda di al-Hambra
al-Hambra cuba menterjemahkan di dalam rekabentuknya "syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai". Banyak anak-anak sungai yang jernih mengalir di antara bangunannya.
Insyallah kita akan berkongsi pengalaman dan kisah-kisah di Spain ini di dalam cerita akan datang.

No comments: