Thursday, May 20, 2010

Jawapan Pada Persoalan 107

Alhamdulillah, kesempatan yang ada, dapat kita berkongsi jawapan pada persoalan yang diajukan

ibu solat snat kifaratul bauli adakh dituntut buat sbb kesilpn diri terkena najis kncing yg kita sdr or x sdr?Buknkah seksaan kubur sgt azab utz? 2010-04-28 12:33 AM

sebenarnya ia adalah solat taubat, boleh dibuat

Zainol_Brunei Salam semuanya. Terima kasih sekali lagi Ustaz kerna meluangkn masa utk memberikan ceramah di masjid tersayang kita, masjid kg bunut. Insya Allah minggu saya akan mengkongsikan ceramah ustaz yg telah saya rakam yg bertajuk 'Pengurusan Akhirat'2010-04-27 11:29 PM

Sama-sama

sora Assalamualaikum ust. Saya pernah bermimpi memberi salam As-salamualaika ya Rasulullah kpd individu yg dlm mimpi dianggap sebagai baginda S.A.W tetapi wajahnya kurang jelas dan perkara ini berlaku di dalam dapur rumah saya(dlm mimpi tersebut) saya berkesempatan untuk meyalaminya . Apakah maksudnya? Bagaimana hendak menentukan bahawa individu tersebut ialah Rasulullah S.A.W 2010-04-27 8:41 PM

Jika dia mengatakan bahawa, dialah Rasullullah, maka benar mimpi itu kerana syaitan tidak boleh menyerupa nabi walaupun di dalam mimpi

ummusarah Bismillah. Saya bakal mengeluarkan wang kwsp. Adakah dividen kwsp itu halalan toyyiban? 2010-05-01 2:16 PM

Lihat fatwa……

ADAN teruskan ust amin.... 2010-05-01 6:33 AM

Terima kasih, amin..

safwan boleh ke saya qhada solat fardu slepas solat subuh dan solat asar? 2010-04-30 2:43 PM

Boleh

Guest ustaz, jika kita sedekahkan wang dan berniat sampaikan pahala tu pd arwah bapa, adakah pahala sedekah tu dapat jugak kt kita? 2010-04-30 10:43 AM

dapat

Aida salam uztaz, bolekah ibu saya gunakan duit pencen ayah saya untuk menunaikan haji bagi pihak ayah saya? 2010-04-30 9:50 AM

Boleh

jijul salam ust. bagaimanakah status bin atau binti bagi anak luar nikah yang penzinanya telah bernikah semasa kandungan sblm 4 bulan? 2010-04-30 7:16 AM

Tidak boleh dibinkan dengan ayah itu

`Ain salm ustz,menahan kentut adalah makruh,bgamana ketika dlm solat,perlu dperbaharui ketika iktikaf smasa kuliah atau solat sunat 2010-04-30 3:36 AM

Maaf soalan ini kurang jelas, sila tanya semula

Isyraf Ustaz, boleh ke saya nak menderma ke yayasan al ijabah walaupun hanya rm10

2010-04-30 1:06 AM

Boleh yang penting ikhlas

Guest bagaimana kita patut melayan seorg kwn yg tak ikhlas dlm berkawan?.. saya cuba utk jauhkan diri dr dia tp lama kelamaan saya rasa spt membenci dia.. 2010-04-29 12:04 PM

Itu ujian hati namanya, membenci tanpa sebab, doa supaya Allah terus memperbaiki diri kita

faisal salam ustaz, bolehkah kita bertayamum dgn debu drp process (cthnya kilang simen yg menghancurkan batu menjadi debu, atau adakah hanya debu semulajadi? 2010-04-29 5:17 AM

Debu tayammum adalah debu dari tanah yang suci

Guest Slm ustaz. Sy selalu mimpi pergi sambung belajar ke luar negara dgn kwn baik tanpa suami n anak2. Apakh maknanya? 2010-05-03 7:06 AM

Kadang kala, kita agak mementingkan diri sendiri

Seorang hamba Assalamualaikum. 5 tahun kami bkapel & akhirnya ats psetujuan bsame,kami berpisah krn Allah. Moga Allah sentiasa bersama dgn hati yg hina & lemah ini.

2010-05-02 4:06 PM

Amin…

umi slpas solat frdu(zohor,mgrib,isyk) kita cuma istifr sj,pastu trus buat solat sunat ba'diah,kmudian bru lah kita zikir n berdoa sepuas2nya.boleh x utz? 2010-05-02 4:01 PM

Boleh

ibu bolehkh kite bgi drma kpd ank yatim yg bukan islam,krn mereka adalah ank murid kat sek.setiap thun budya ni diteruskn bgi semua ank2 yatim,ikhlas 2010-05-02 3:55 PM

Boleh menderma Cuma selitkan dakwah yang Islam itu adalah rahmat bagi sekalian alam

Guest aruah ayah sya ada meningalkan sedikit wang abg dan kakak sya menyerahkan kpd sya..sya dah mengupah haji untk ayh dan mak tp masih berbaki apakah yg terbaik sya lakukan supaya aruah disna turut mendapat pahalanya 2010-05-02 1:35 PM

Belikan al-quran, kipas, sejadah atau sebagainya untuk diwakafkan kepada masjid

mr. m assamualaikum ustaz, apakah hukum bg org yg mlkukan onani adkh ia hram??sy arap ustaz jwb soalan sya 2010-05-02 4:08 AM

Haram

Umi Azrini 123 Assalamualaikum Ustaz, semoga dalam limpahan rahmat Allah selalu hendaknya. Soalan saya: Apakah tafsir bagi sering bermimpi gigi patah? Terima kasih.2010-05-02 1:46 AM

Ada orang nak meninggal

Guest Salam, ustaz, mcana caranya untuk menjaga hati agar tidak menjadi marah dgn suami kerana selalu sorok bagi duit kat adik Saya rasa marah seb. adik tk kerja, dan punya abg lain tapi dgn suami saya selalu meminta sdgkan kami ada 4 anak yg msh blajr 2010-05-04 1:39 AM

Sebenarnya sedekah menggandakan harta. Mana tahu, dengan suami banyak sedekah itu membuatkan Allah redha akhirnya anak semua berjaya. Mana puan mahu pilih, harta suami banyak sebab simpan dan anak tak berjaya dengan duit tak ada dalam simpanan, tapi anak berjaya. Sudah tentu yang kedua.

Sesungguhnya, perbuatan baik itu pasti akan dibalas, Cuma kadang kala kita tidak mengetahuinya

aqil salam ziarah 2010-05-04 1:32 AM

Salam…

najla ustaz, kalau kita kasi duit pada ibu, anak2 dan org2 yg nak pergi mekah dpt pahala sedekah sama mcm sedekah pada fakir miskin ke? 2010-05-04 12:53 AM

sedekah semua sama pahala, janji ikhlas

Guest Salam Ustaz, boleh ke kita doa utk mati (cepat)? 2010-05-03 4:42 PM

Tak boleh lagi bid’ah

Guest salam.ustaz adakah berdosa jika sedekahkan alfatihah kpd is mati yg bukan islam2010-05-03 3:12 PM

Tiada syariat yang menuntut kita bersedakah al-fatihah kepada yang bukan Islam

Guest apakah emel ustaz?? 2010-05-03 2:37 PM

muhammadbinabdullah@gmail.com

Guest salam uataz.Mcmana jika lps solat,imam menyedari ada getah pd tapak kaki.Dia solat semula,tapi makmun tak perlu katanya? 2010-05-03 2:29 PM

Ya, jemaah tidak batal hanya imam yang perlu mengulang solat kecuali solat jumaat, kerana syarat jumaat adalah dengan berjemaah

ella terima kasih ustaz...walaupun hanya bentuk tulisan tapi saya merasa seperti di majlis ilmu~ semoga usaha mulia kita dirdhai Ilahi~ 2010-05-03 12:47 PM

Amin…

Guest ustaz, berikanlah satu nasihat... moga saya akan ingat sampai bila2.2010-05-03 12:42 PM

Ingatalah akan kematian yang tidak tahu bila dia datang

Wardah Salam. Seorg wanita mnutup aurat dgn niat istiqamah(tudung labuh,pakaian longgar)tp slps kahwin suaminya suka dia ikut fesyen terkini.Apa prlu dibuat? 2010-05-04 2:12 PM

Tidak perlu ikutkan arahan yang menyuruh membuat kemaksiatan kepada Allah

Umi Sy guru sek ren baru bsara.sy dah pulagkn smua brg2 kpyaan sek,sprt krts2 A4,alt2 tulis,bku2,gunting,dll,tpi x sy sedri ada lgi yg cicir,brdosakh sy? 2010-05-04 2:09 PM

Tak sengaja tak apa, dah sedar, usaha pulangkan

ibu leh ke slt jmk n qsr klu kite g tmpat tu jauhnya lbih 2 marhalah,sbnarnnya klu ikut jln pntas mmag x ckup,tpi ats sbb kselmtn jln mlm trpksa ikut jauh 2010-05-04 1:55 PM

boleh

ceramah "kuliah penjelasan ajaran sesat Wahabi di Malaysia, sebarkan:link2010-05-04 10:01 AM

Guest salam ustaz..saya dah berkahwin tp baru2 ini hati saya terpikat dgn seorg lelaki bujang,mcmana nak buat ye agar hati ini sentiasa dgn suam?clip_image001 2010-05-04 7:42 AM

Ingatkan Allah dan suami, serta tanggungjawab sebagai seorang isteri

AL-HAFIZ salam..ustazm klau smbhyg ngan imam klau x bce thyat awal bleh x?? adkh sah2010-05-04 6:33 AM

boleh

nur Salam, sy pnh istikharh bbrp kali n yg mncul adalh org yg sm..adkh mmg jdh sy dgn die ustaz?dan sy bole yakin dgn mimpi sy?sy tkut utk brharap.. 2010-05-04 4:52 AM

Bermakna orang itu terbaik buat kita, tetapi belum tentu dia jodoh kita.

safwan prlukah kita tngalkn tali pgang kulit utk solat,sbb tk tau binatg itu disembelih @ tak? perlu basuh tali pingang dulu atau mcmana? 2010-05-04 3:48 AM

perlu

Guest Kami selau ikat perut untk mencukupkan badjet sampai gaji yg akan dtg, tapi adik ipar lelaki ni pandai tiap bulan akan dtg mta duit bila abg dpt gaji saya kesian suami saya. tlg beri pendapat ustaz. 2010-05-04 1:41 AM

Suami orang baik kerana pemurah, kakak orang baik kerana mempunyai belas kasihan pada suami, yakinlah, semua itu tidak sia-sia, pasti dibalas Allah

embun ustaz,knp byk halangan utk mnubuhkan rmh kebajikan.adakah rm2ribu ckp buat pmulaan.atau kerana masaalah kewangan itu Tuhan x izinkan 2010-05-05 7:28 AM

Dia perlukan jemaah (team) yang ikhlas untuk buat

Guestagb salam ustaz, ada kemuskilan, adakah batal wudhuk jika angin keluar dari qubul? solalan kedua, sekiranya saya yakin angin keluar bukan dari ronga qubul tetapi dari pergeseran kulit adakah batal wudhuk tersebut? apakah maksud jika sy bermimpi kwn perempuan sy bersenggama dgn lelaki lain sdgkan dia sudah bersuami. 2010-05-05 5:11 AM

1. Tidak sebab angin dari faraj bukan dari dalam, tapi terkedap dari luar

2. tidak batal

3. Kawan itu ada keaiban yang kita tahu, kena bantu betulkan dia

guest ustaz, blh ke solat sunat wuduk & taubat dibuat semasa waktu dhuha atau selepas asar? apa hukum seseorg yg pernah mencuri sewaktu belum baligh? perlukan dia membyr kembali stlh kini dia baligh 2010-05-05 3:18 AM

1. sunat wudhuk boleh dibuat waktu dhuha dan lepas asar, taubat tak boleh lepas asar

2. ganti balik

Guest Ustaz, bagaimana nak buat dengan al-Quran yang dah reput di makan anai-anai? Adakah perlu di simpan? Boleh ke di bakar??? Apa perlu di buat?? 2010-05-05 1:38 AM

Dibakar dan abunya buang dengan hormat

Guest adakah perlu melayani isteri baru ayah seperti ibu kandung sendiri? Emak dan Ayah sudah bercerai. 2010-05-07 12:37 AM

Ya perlu dilayan seperti mak

guest ustaz, apabila seseorg tu dah meninggal dunia,blhke kita membyr fidyah puasa & solat mengikut usia simati? 2010-05-07 12:12 AM

Boleh,

amieyrlza soslan sy, apa hukumnya kalau sembelih lembu 2 kali? maksudnya kali pertama x mati dan dilakukan kali kedua. kemudian dijamukan orang... 2010-05-06 7:23 AM

Tak sah, tapi yang dah lepas tu nak buat macam mana, taubat lah..

bard ust,jika ssorg tak habis baca alquran dari juz1-30 boleh tak dia sertai dan buatkan majlis&doa khatam quran?atau mesti betul-btul khatam baru boleh? 2010-05-06 3:02 AM

Boleh

mimi assalammualikum ustaz..adakah mangsa di rogol berhak mendapat pampasan @ganti rugi..2010-05-06 2:32 AM

Ya, berhak mendapat

Perihatin.. Salam Ustaz Refer pada Diari 215, elok kiranya ustaz membuat laporan polis. Dikhuatiri perkara sebegini berleluasa dan wajar dibendung diperingkat awal.2010-05-06 12:18 AM

Insyallah

ungu salam ustaz.bolehke kalau nak bayar zakat ke yayasan al-ijabah? 2010-05-05 8:28 PM

Boleh

KCJ Salam Ustaz, apakah maknanya jika mimpi dikejar penjahat kemudian ditikam olehnya? Malam kedua pula. mimpi lagi dikepung satu kumpulan manusia, tujuannya utk membunuh saya2010-05-05 10:20 AM

Tuan ada masalah yang mengganggu tetapi tidak dapat dipastikan masalah apa…

mus73 Assalamualaikum ustaz. Perlukah saya menunaikan hajat seorang bukan Islam yang berminat dengan Islam untuk mengadakan kenduri yang akan ditaja oleh be2010-05-05 7:45 AM

Boleh dan niatkan dakwah

remaja salam ustaz. sy pelajar kolej. blh tk klu sy nak sedikit surah utk bersihkan aty dna juga pendinding dri dr makhluk halus? sy sering tganggu. Tq 2010-05-07 10:47 AM

Amalkan baca ayat kursi untuk pendinding

serba salah salam. saya serba salah dgn ayh sy. ayh sy sorg prkok tegar. di blog ustaz kate haram. tp ayh sy x mempercayainya. bagaimana nak meyakinkannya. Tq 2010-05-07 10:45 AM

Suruh dia tengok sendiri fatwa kebangsaan tentang rokok

`Ain salam,bolihkah ustaz tolong jelaskan apakh yg dmaksudkn dgn 'redhaNya mndahului murkaNYA' sbb apabila kjta dlm rdNya semuanya dbrkat tp tiba2 dmurkhai akibat yakin dgn redaNya tanpa kita sangka pun ianyat trjadii cuma disini sy sangat2 mengharap agar ustaz tolong doaan agar dredhaiNya harapan kpd ustaz yg soleh yg slalu ku damping 2010-05-07 6:49 AM

Bermakna rahmat Allah itu lebih besar dari murkaNya. Saya doakan kita semua dan Ain sentiasa di dalam redhaNya

farina assalamualaikum ustaz, sy nak bertanya jika suami tidak solat, wajibkah kita patuhi kata2nya? 2010-05-07 5:21 AM

Ya, tetap wajib

ibu knape dah 2 kli sy try nak g umrah tpi ada je halgan?1.masalh surt brank kwn sy warga spore,ssh nak wat,dah brjaya dia dikesan kena kenser usus besar beru je operet major dah teruk.pnerbngan 1 bul lgi,terpksa batal.Sy terjejas gak,x de mahrm n x leh nak arrge dgn yg lain,sbb diaorg smuanya ada famly adada hikmah atau kifarah utz? 2010-05-07 4:33 AM

Kalau kita diuji dengan seribu kesusahan, berjuta lagi nikmat sebenarnya sedang kita kecapi, Cuma kadang kala, kesusahan itu yang sering kita besarkan lantaran kurangnya kita mendampingi Allah

Hanim Salam. Apa no. account Maybank utk Al Ijabah? Senang nak tranfer sumbangan dr ATM saja. 2010-05-07 4:16 AM

Ada dekat tepi blog

Cik Nadiah Salam ya Ustaz...sekadar menambahkan ilmu dgn melayari blog ini.Alhamdulillah.2010-05-09 3:38 PM

rohayu boleh ke duit asb(duit pokok da abis) yg dikatakan haram digunakn utk diri sendiri digunakan utk membayar duit upah tebang pokok depan rumah? 2010-05-09 10:29 AM

ASB harus menurut fatwa

ctzahra ustaz apa beza bermukim dan bermastautin? 2010-05-09 9:53 AM

mukim tempat tinggal asal, mustautin tempat menetap yang lama

Razifembi Assalamualaikum Ustaz, sekian lama saya tidak ziarah di sini sejak2 dikurniakan anak. Semoga Ustaz sihat selalu dan dipermudahkan segala urusan. Bacaan Quran oleh Tuan menenangkan dan menusuk kalbu, boleh Tuan keluarkan CD bacaan Quran Tuan di masa hadapan... 2010-05-08 2:56 PM

insyaAllah..

ibu utz,camne nak solat klu pesakit tu ada kantung najis besar n kecil disisinya,slps operet?boleh ke jmk n dqasarkn krn kesulitnnya itu? 2010-05-08 9:24 AM

jamak sahaja tidak boleh qasar, jamak qasar hanya diberikan untuk musafir

mencari salam.ustaz, ada tak link utk hantar remaja berumur 16 thn yg kurang didikan agama ke sekolah2 agama/ pusat2 tarbiyah. 2010-05-08 6:38 AM

Banyak sebenarnya

Guest.Assalamualaikum ustaz.apa maknanya kalau saya mimpi saya mengandung. terima kasih ustaz. 2010-05-07 6:18 PM

rezki

Manusia Salam Jumaat Penuh Berkat & Salam Selamat Kaya Manfaat. 2010-05-07 2:54 PM

salam

Guest saya nk tahu ape tanda klu mimpi baby dtg kat kita srh kita angkat dia.sbb dlm al-kuliah tv3 hr tu ckp klu mimpi mace tu bahaya,saya pernah bermimpi 2010-05-10 9:11 AM

Ada orang nak bebankan kita

Guest apa makna mimpi saya, mula mimpi suami meninggal, selang beberapa hari mimpi saya pulak meninggal....tq 2010-05-10 8:23 AM

Panjang umur

Guest Salam Ustaz, Byk juga entri ustaz ini menyentuh hati saja. Semuga ustaz sentiasa mendapat rahmat Allah. 2010-05-10 6:26 AM

Amin.

Guest Salam Ustaz, boleh tak ustaz war-war kan jika ada majlis ilmu dgn org-org alim. Teringat nak pergi. Nak rasa pengalaman berjumpa dgn org alim di Malay 2010-05-10 6:24 AM

Insyallah, biasanya dalam jadual saya di blog ini ada…

Gadis Assalammualaikum ustaz. Apakah jodoh. mengapa ada yang tiada jodoh?2010-05-10 5:25 AM

Jodoh adalah pertemuan, ada yang tak ada jodoh sebab pertemuan itu pada benda lain

Cik Nadiah Salam ya Ustaz...sekadar menambahkan ilmu dgn melayari blog ini.Alhamdulillah.2010-05-09 3:38 PM

zakina salam ustz..tlg brikan apa mkna nama nur qaireen syadia? 2010-05-09 9:59 AM

Nur – cahaya

Qaireen sebenarnya Khairin – kebaikan

Syadia - ketinggian

Guest.Assalamualaikum ustaz.apa maksud mimpi saya ni, dlm mimpi tu saya tak pakai baju,di khalayak ramai. saya rasa malu sgt.saya perempuan. 2010-05-11 4:04 AM

Memang ada perkara yang kita takuti sedang menghantui kita

Guest Ustaz, apa maksud bermimpi berpisah dengan suami kerana angkara org ketiga?2010-05-11 2:44 AM

Terlalu sayang

muskil 10 th yg lalu,seorg suami ada brkata"klu abg ulngi kerja menagih,jatuh talak".skrg ni dia buat balik,adakah jatuh talak utz? skrg ni siisteri turun naik pej agama menntut pasah.istri mrah2,kuar kata2 kasar n ungkit mcm2.suami x nak lpaskn n mahu brubah.bdosakh isteri? cara istri bertindk?mcmana cara yg baik nak slesaikn?usia pkhwinn hmpir 28th. 2010-05-10 3:04 PM

kalau benar perkataan itu, maka jatuh talak, Cuma ia akan disahkan oleh hakim di mahkamah syariah

zaimah saya dibesarkan oleh ibubapa angkat@ibubapa saudara. adakah doa yg dibaca utk ibubapa merangkumi ibubapa kandung & ibubapa angkat sekali? atau perlukah saya meyebut nama ibu&bapa angkat saya 2010-05-10 12:08 PM

termasuk sekali

zaimah salam. ustaz, ngape yek time imam nak start solat, time tu le perut meragam, rasa nak terkentut le, memulas le... itu mainan syaitan ke? 2010-05-10 12:06 PM

janganlah makan banyak sebelum solat, memang akan jadi macam tu…

fda salam...ustaz ape maksud mimpi ...lelaki pakai kopiah berbaju putih tgh pandang ke arah kita...syukran 2010-05-10 11:29 AM

sedang mengharap sesuatu

seorg isteri mace ne cara utk seandainya suami malas utk menunaikan solat.2010-05-10 9:15 AM

Tegurlah dengan hikmah, doakan

wan salam.ustaz, apekah hukum nye sesorg yg menerima duit dr kwn yg berhutang dgnnya, tetapi kwn nye itu membayar hutang dr sumber yg tdk halal 2010-05-12 7:38 AM

Kalau dah tau dan nyata tidak halal harus jauhkan

ingin tahu ustaz,salam.saya bermimpi seorang kawan perempuan yang saya ada simpan perasaan dalam diam kepadanya, saya mimipi dia telah berkhawin dgn seorang lelaki yang saya kenal, dalam mimpi tu dia telah mendapat dua org anak, dan dia menangis dan mengatakan kepada saya dia tidak bahagia dgn perkhawinan yang ditempuhinya..dia betul2 menangis macam tak happy la..camne ustaz? tapi saya pun tak pernah ckp yang saya suka dia, sbb nak jaga juga lah syariat,so pendamkan jer... 2010-05-12 7:12 AM

perasaan itu semakin kuat sebenarnya

Guest Ustaz... kdg2 rasa malu. tak syok la Ustaz b'coz amalan tak seberapa ttpii slalu doa minta Allah makbul mcm2 permintaan.. boleh ka cam tu Ustaz? 2010-05-12 1:17 AM

Boleh…

Guest Salam....apa yg sewajarnya dibuat untuk membuang baju2 lama terpakai yg mmg telah lusuh, buang saja spt sampah, bolehkah dibakar or eloknya di tanam? 2010-05-12 12:54 AM

Kalau masih elok, lebih bagus disedekahkan pada mereka yang memerlukan

Guest ustaz,suami saya mimpi bilik tidur kami terbakar. apa maknanya???2010-05-11 5:37 PM

ujian

ctzahra ustaz..orang kafir boleh masuk masjid tak sbb nak ziarah jenazah yang diletakkan sementara di masjid! 2010-05-11 4:23 AM

Boleh dalam keadaan darurat

Guest salam bole x tuan doakan saya berjaya di dunia dan akhirat. terima kasih2010-05-11 4:07 AM

Amin…..

Guest Ustaz, ibu sy dpt pencen arwah abah skrang ibu tnggung c bongsu. Duit pencen perlu d zakat x. Abah dpt x pahala sb ibu belanja duit pencen abah @ ktorang (anak2) guna 1/3 drp pencen untuk sedekah bg pihak abah biar abah dpt pahala. Mana lebih baik? tolong, ustaz. TQ 2010-05-13 4:05 AM

Sedekah setelah ada lebihan nafkah, pencen kalau melebihi nisab, maka kena zakat

Abdullah@ella Ada khilaf dlm bab2 gambar ni. ada yg membolehkan rasanya. Wallahu'alam2010-05-13 3:51 AM

Siti Adakah bersanggul didlm tudung haram krn org luar boleh tahu rambut kita pjg @ pendek.2010-05-13 3:34 AM

Jika menimbulkan fitnah boleh jatuh haram

izan salam.ustaz berdosa ke memutuskan silaturahim dgn 1org jiran yang suka mengadu domba dan memfinah org..saya cuba berbaik..tapi dia x mau berubah 2010-05-13 2:21 AM

Menjauhkan diri lebih baik dari dekat dan timbul mudharat lebih besar

Guest Sy bermimpi berada dlm majlis perkahwinan di mana kedua-dua kaki suami adalah besi. Namun sy seperti menyukainya.Tlg ustaz jelaskan 2010-05-13 2:19 AM

Perlakuan suami ada yang ganjil tapi kita biarkan

ella ustaz..saya nak tanya,saya suka melukis n Alhamdulillah ramai yg puji..tapi saya baru tau yg Allah dan RasulNya melarang kita melukis gambar bernyawa persoalannya..saya kena mintak semua gambar yg pernah sy potret n bg kat kawan2x ke?n apa hukum ambil gambar guna kamera n dijadikan koleksi peribadi? 2010-05-12 4:43 PM

Yang dinyatakan larangan dalam hadis itu, adalah gambar yang berbentuk dan timbul. Apabila kita menyentuh gambar itu terasa timbul maka ia ditakrifkan sebagai patung dan tidak boleh disimpan. Bagii kes foto, boleh menyimpan gambar peribadi

safwan Ustaz, boleh ke saya Qhada Solat fardu selepas solat Subuh dan solat Asar? tolong bantu ustaz..terima kasih.. 2010-05-12 7:41 AM

Boleh

anisah ustaz,ada ustaz kata keluar rumah kaki kanan dan ada yg kata macam masjid keluar kaki kiri, mana yg betul.tlg ustaz nasihatkan saya ni 2010-05-14 5:05 AM

kaki kanan

Guest saya bsama bberapa kawan sepejabat diarahkan ke satu rumah cina atas urusan keja. Cina tu ada bela anjing yang kluar masuk dlm rumah. saya terpaksa masuk atas urusan keja. Pastu stokin dan baju kurung saya terlekat bulu2 anjing sedangkan sy blom solat zohor. Nk singgah masjid, baju ada najis. nak jamak, x cukup marhalah, jd kawan suruh qadha saja sbb tak sempat. sy rasa sgt berdosa kerana tertinggal waktu zuhur. Dan tiba2 teringat tentang solat menghormati waktu. saya ni jahil, menyesal x belajar... solat menghormati waktu. saya ni jahil, menyesal x belajar... 2010-05-14 3:29 AM

Soalannya apa?

zakina salam ustaz..saya nk tahu apa hukumnya siram air & tabur bunga atas kubur?2010-05-13 11:49 AM

Siram air untuk padatkan tanah, bunga untuk haruman. Kalau sebab itu harus, kalau sebab ada pemujaan tak boleh…

Guest USTAZ, APE HUKUMNYE JIKA SEORANG MUSLIM ATAU MUSLIMAH BERKERJA SEBAGAI PELUKIS TATOO?.. 2010-05-13 6:25 AM

Benda yang haram, upannya juga haram

Guest ceramah kesesatan wahabi menolak keharuskan tawassul, baca dan sebarkan: link2010-05-13 4:41 AM

Guest.Assalamualaikum ustaz.sronok baca kisah ust. kat Turkey.kisah org sombong.kesian utz. ustaz ni sabar orgnya.jangan la kita tergolong dalam org sombong macam tu ye ustaz.2010-05-13 4:25 AM

Amin…..

Wallahualam

Semoga menepati kehendak soalan

“Pertanyaan, Kunci Pengetahuan”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad Abdullah

Putra Heights

6 Jamadil Akhir 1431/ 20 Mei 2010 jam 1.50 pagi

10 comments:

Anonymous said...

salam. ustaz, saya bermimpi nampak saya meninggal dunia dan nampak jenazah diusung untuk dikebumikan. apa maksudnya?

Katrina said...

Salam. Ustaz, dulu saya penah mimpi ular masuk dari tapak kaki saya n keluar semula dengan kekotoran. Apa maksud mimpi saya?

Anonymous said...

salam,saya hendak namakan anak saya nur syamsinar sempena nama arwah kakak saya tetapi saya baca dlm satu blog bahawa syamsinar bermaksud api neraka.harap ustaz dapat jelaskan.

Amilia said...

salam ustaz,saya ada satu persoalan..Allah suka kita kahwin bahkan Rasulullah S.A.W menggalakkan kita kahwin & sebagai umat nabi Muhamad sya nak kahwin tapi masalah saya adalah mak saya tak benarkan saya kahwin,bukan saja saya malah adik-beradik saya yg lain...dlm 12 beradik,cuma 4 org je yg dpt lepas..sbbnya mak saya takut kesunyian mcm org tua yg lain,jd dia xnak ssiapa dr anaknya tinggalkan dia...sya bukannya penganut kristian yg mazhabnya melarang umatnya kahwin jd sya slalu berdoa mintak Allah temukan jodoh utk saya & saya telah 2 kali bermimpi ada sekumpulan lelaki & pmpuan...kemudian bila semua lelaki dptkan pasangan pmpuan..hanya sya yg tinggal,adakah niat mak saya utk x nak kami berkahwin dimakbulkan??boleh x doa mengubah takdir??cmana caranya lagi utk menukar niat mak krn sebelum ni kakak sya dh slalu mintak mak saya doakan jodoh utknya tp mak saya enggan.

wann said...

Slm ustaz
Sy sllu mimpi psl kmatian..tp bkn sy yg mati
Tp jiran n sdara mara
Sy jg sllu mimpi suami sy curang.ad org ke 3
Ap mksud kedua2 mimpi sy

Anonymous said...

assalamualaikum ustaz saya nak tanya sikit saya bermimpi dunia sudah kiamat saya bermimpi dua kali dunia kiamat...yang pertama saya berada dalam padang mashar dan saya nampak malaikat di tempat timbang dosa dan pahala tapi tidak jelas dan bila saya timbang pahala saya ia berat ke dosa dan saya masuk ke neraka dan masa saya masuk ke pintu neraka saya nmpk cahaya yang terang sngt selepas itu saya terus terjaga dan yg kedua saya bermimpi dunia baru kiamat dan semua org lari untuk selamatkan diri dan selepas itu sy terjaga umur saya bari 14 tahu apakah maksud itu ustaz...

Ismail Nordin said...

assalamualaikum ustaz saya nak tanya sikit saya bermimpi dunia sudah kiamat saya bermimpi dua kali dunia kiamat...yang pertama saya berada dalam padang mashar dan saya nampak malaikat di tempat timbang dosa dan pahala tapi tidak jelas dan bila saya timbang pahala saya ia berat ke dosa dan saya masuk ke neraka dan masa saya masuk ke pintu neraka saya nmpk cahaya yang terang sngt selepas itu saya terus terjaga dan yg kedua saya bermimpi dunia baru kiamat dan semua org lari untuk selamatkan diri dan selepas itu sy terjaga umur saya bari 14 tahu apakah maksud itu ustaz...

Ismail Nordin said...

yang atas tu saya komen jugak

adek said...

salam.maaf saya nak bertanya .saya tak mintatapi sering d.apat mim.tentang suami saya

Kinya :) said...

Assalamualaikum, saya Aimie,18 tahun dan masih belajar. Saya ingin meminta pendapat ataupun pandangan drpd pihak tuan tntg mimpi saya. Yg pertama, saya bermimpi saya pergi bekerja seperti biasa pada pukul 8 pg tetapi langit pada waktu itu seperti waktu malam, sgt gelap gelita. Kemudian pd waktu malam yg sepatutnya, langit kembali cerah. Pendeknya, berlaku pertukaran siang dan malam. Apa maknanya? Kedua, saya bermimpi saya berlari keluar dari rumah lama saya dan saya lihat tanaman semuanya mati, matahari sgt hampir dgn bumi dan matahari terbit di sebelah lain. Saya meraung kerana menyesal tidak sempat utk bertaubat dlm mimpi tersebut. Saya mengharapkan jawapan!