Monday, May 10, 2010

Jawapan Pada Persoalan 106

Alhamdulillah, kesempatan yang ada dapat kita berkongsi persoalan yang diajukan

Soal Salam ustaz. Seorang teman sering disumpah sesuka hati oleh suaminya yg panas baran. Benarkah sumpah suami tidak semustajab sumpah ibu?  2010-04-22 1:29 AM

Kita hidup dan mati bukan kerana sumpah 

Guest assalamualaikum ustaz, apa hukum kerja di am ansurans dan gaji yang dibayar itu adakah halal? tolong ustaz jelaskan. terima kasih.  2010-04-22 12:51 AM 

Kalau insuran konvensional, maka haram, untuk waktu sekarang, usaha untuk tukar kerja lain, jika tidak dapat, niatkan dalam hati kita pasti akan tukar jika berpeluang

azri slam ustaz,tolong sangat upload doa ustaz yg lepas rancngan tanyalah ustaz tu..memang menyentuh betul  2010-04-21 1:43 PM

insyaAllah, semua buat sendiri, tak sempat maa…

nur solehah salam ustaz, sy tertarik dgn entri ttg seminar fiqh pergigian uitm tu, ada tak penjelasan ttg soalan2 tu? sy nak tahu,..

ada insyyaAllah , nanti boleh saya kongsikan

Guest mohon utz dpt beri penjelasan diantara kilang babi,kilang arak,pusat judi,tmpt pelacuran dan bank konvensial..yg mana lebih banyak dosa..tq   2010-04-23 7:48 AM

Semua haram dan termasuk dalam perkara yang berdosa, semua ada lebih dosa dalam satu sudut dan kurang dalam satu sudut

Guest Slm. Sy mimpi berulang2 berada di Mina, buang air tp x de air nk bersuci. Apa maksudnya?  2010-04-23 6:06 AM

Diri dalam keadaan untuk memperbetulkan satu keadaan, tapi tak jumpa cara

Guest Slm. Pd hari ke 5/6, haid kluar ckit waktu pg & kering hingga esoknya. Perlu mandi wajib n solat & bercampur dgn suami pd waktu yg kering itu? TQ, slm  2010-04-23 6:04 AM

Dah kering kena mandi wajib dan kena solat.

Guest salam ustz, bos sy dijemput ke satu program sbgai penceramah di sebuah skolah. ceramah tu dibuat dlm surau skolah sbb tiada dewan kt skolah tu.... berdosa ke sy ikut masuk dlm surau sedangkan waktu tu sy uzur... sy sebagai pembantu je (jaga slide). Sy ragu2 tapi masuk gak...  2010-04-22 1:58 PM

Surau tak apa, Cuma pastikan jangan sampai darah itu jatuh menitik, tapi sebaiknya elakkan

ingin tahu Salam ustaz. Sy bharap sekirany dpt ust mnulis tentg kaitan doa dan takdir. Bnyk trdpt keliruan tentg subjek ni.krn ada yg bserah sj pd tkdir.  2010-04-24 2:43 AM 

insyaallah

tulip salam.ustaz mcm mana cara seseorg tu utk menegur secara berhikmah sdgkn dia tidak begitu pndai menyusun kata supaya tidak melukai hati org lain?  2010-04-24 12:10 AM

kena latih, jadi pendakwah juga perlu latihan

Doraemon Salam Ustz, apakah amalan doa supaya rumah tidak dipecah masok dan kena rompak?  2010-04-23 11:41 AM

Ayat 9 surah yasin

Aqilah ingin tahu, antara majlis bacaan yassin jiran, majlis ilmu agama dan kerja yang manakah yang lebih penting?  2010-04-23 10:44 AM

Jika bacaan yasin jiran sekali sekal, majlis ilmu selalu maka dulukan majlis bersama jiran

Aqilah Ustaz, bolehkah seorang isteri dan anak perempuannya pergi ke majlis ilmu agama yang jauh tempatnya tanpa izin suaminya?  2010-04-23 10:41 AM

kena izin, dan suami pula, kalau perjalanan selamat, tak ada fitnah, suami tak boleh halang

hafifi salam..ustaz.... klau solat dngn imam...klau imam dh hbs bce tahyat awal...sye blum hbis lgi...blehkh sye trus bngun ikut imam. sdngkn bcaan sye x hbs  2010-04-23 9:49 AM

boleh sebab tahyat awal itu suat

Hanim Salam. Mcm mna nak taat pd suami. Tak sembahyang, berjudi,melepak.Jiwa sy stiasa pd Allah. 20thn bgini, hati ttap mmberontak.Xda kredhaan Allah?Bdosa?  2010-04-26 3:52 AM

Tugas puan menegur dan berdoa kepada Allah, yang mengubah dia adalah Allah, terskan taat kerana kita taat suami bukan kerana suami, tapi kerana Allah

Guest ustaz syarat2 bagi suami isteri yng telh bercerai tlak 3 untuk bersama kembai?tolong uztaz!  2010-04-26 12:48 AM

Si isteri mesti bernikah dengan orang lain dan apabila dia bercerai dengan suaminya maka baru sah untuk dia kembali bernikah dengan bekas suami

A.Firdaus Salam ustaz..apa maksudnya kalau bermimpi rasa mcm x sempat nak study (esoknya exam baru nak study) padahal saya dah lama habis blajar(skrg bkerja). 2010-04-25 3:06 PM 
ada perkara yang sedang dibuat tetapi belum tercapai

Siti Salam, ustaz. Wajibkah sy byr zakat harta jika wang sy dipinjamkan kpd orang lebih setahun yg lalu hingga kini wang blm dpt semula?  2010-04-25 9:50 AM

tidak 

Guest Salam. 1 Cuba buka Microsoft Word 2 Taip Q33 NY 3 Highlight, tukar font size 48 4 Highlight, tukar ke font WINGDINGS. Apa yg anda nampak???  2010-04-25 4:05 AM

Sha salam.ustaz, mengenai soalan WANA pd 07/04/2010, bgaimana yg ustaz maksudkan dgn "lebih dimudahkan slps istikharah  2010-04-24 3:33 PM

maksudnya ialah jalan-jalan itu ke arah jodoh lebih mudah dan senang

ADAN salam ustaz. teruskan blog ustaz ni baguih! 2010-04-24 10:15 AM

hafifi salam ustaz... adkh trbatal solat sye skrinye sye tidak sngaja brkate (tidak ) dlm solat.... adkh solt sye sah???   2010-04-24 9:52 AM 

kalau perkataan itu banyak, maka batal, kalau satu perkataan tidak mengapa kalau memang tak sengaja

Guest assalamualaikum ustaz.ustaz saye ade kawan.die kate rugi x buat dosa kat bumi sbb lps masuk neraka mesti allah masukkan ke syurga juga bagi org islam  2010-04-26 2:25 PM

Perlu diingatkan, jangan sesekali berniat untuk masuk ke neraka, kerna jika sudah masuh ke neraka adalah payah sekali untuk keluar (lama masanya)

Guest salam.ustaz adakah bersanding dosa  2010-04-26 2:03 PM

Jika bersanding dihadapan kaum keluarga sahaja tidak mengapa

faisal ustaz boleh terangkan apa beza rukun dan wajib?  2010-04-26 9:56 AM

Dalam mazhab hanafi beza, dalam syafie sama sahaja (rujuk kitab Fiqh Usul)

Zainol_Brunei Kalau tidak keberatan, tolong hantarkan gambar2 dari ceramah semalam (mail) supaya saya dapat dimasukkn ke dalam facebook masjid kgBunut  2010-04-26 9:02 AM 
InsyaAllah

Zainol_Brunei Trima kasih ustaz dengan ceramah yang telah di buat di Masjid Kampung Bunut semalam. Alhamdulullah saya sempat merakamnya (audio).  2010-04-26 9:00 AM

Alhamdulillah

Zainol_Brunei Salam Ustaz. Apakah hukum membaca surah seperti surah Yasin dengan cepat. Apa hukum tajwidnya? Adakah ia masih mengikuti tartil?  2010-04-26 8:57 AM  

kalau laju sekali pun (baca secara hadzr) tetap kena jaga tajwid

syafla salam ustaz..semoga sihat2 n ceria selalu..  2010-04-26 4:32 AM

amin

wifePu3 Akum ustaz: Trima ksih byk2 ats nsihat, btl ust musibah itu pghapus dosa, ujian bt kta jdi lbh tabah, ats apa yg blaku sya smkin bsmgt dn confident. Slps apa yg blku sya tgktkan amalan dn muhasabah dri, mudah2an, Tuhan trus bri sya kkuatan. Tp ust pn tau kn, sbnrnya jauh dilubuk hti sya, sya tetap kecewa apa yg tlh brlaku. Cma prcya pda qda & qdr Tuhan, pnyuntik semgt sya.  2010-04-26 4:22 AM

teruskan sabar

Ibu Muaz Saya hamil hampir 8bln kini.Bermimpi sy & bebrapa org rkn pergi ke satu kem bina diri Slh 1 xtvt ialah menyeberangi Sg dgn memanjat palang2 kayu. sy melakukan dgn penuh hati2 walaupun pergerakan sy perlahan. Sy berpaut pada kayu2 tsbt. Rakan2 ada yg jatuh dan ada yg berjaya keseberang.ada juga rkn yg hamil jatuh kedlm sg.Walaupon lmbt tp sy dpt keseberang.Apa mksud mimpi ini ustaz.Saya teringt2 susah payah sy berpaut&merangkak pd kayu2 itu.  2010-04-27 1:14 AM

sedang bimbang pada sesuatu

guest salam ustaz,apa hukum sorg lelaki berchatting dgn seorg prmpuan, dgn niat mencari rakan niaga, tetapi diselangi dgn senda gurau & usik mengusik, tq  2010-04-27 12:42 AM

niatnya betul, cara tak betul, kena lebih jaga

guest a'kum ustaz,apakah cr terbaik utk isteri nasihat suami supaya rajin bc Alquran dan solat berjemaah di masjid, t.kasih  2010-04-27 12:39 AM

kongsikan hadis fadilat amalan

hamba Allah Salam ustaz, apa hukum seorg suami yg mtk tlg kwnnya(lelaki) hantar isterinya balik kg, dlm kete yg sama, hanya ditemani anak2 belum baligh... bukan sebab kecemasan?t.kasih ustaz  2010-04-27 12:35 AM

elakkan

isteri salam ustaz, sy nk tanya,apa hukum seorg suami yg selalu chatting & ber facebook hingga lewat pg, hingga tak larat bgn solat subuh? adakah berdosa jika sy tak kejutkannya coz dh bosan dgn sikapnya itu..t.kasih  2010-04-27 12:33 AM

Ya, berdosa

Kontraktor Salam Ustaz. Semoga sentiasa diberkati Allah. Bolehkah pegawai perolehan atau perbendaharaan meletakkan syarat habuan atau 'hadiah'  2010-04-27 12:13 AM

meletakkan syarat tak boleh

Guest Salam Ustaz. Semoga sentiasa diberkati Allah.   2010-04-27 12:05 AM

Kepada tuan juga

saya ustaz! saya ni tak tahanlah dengan ibu saya. dia suka cakap saya ni anak2 tak dengar cakap, macam seolah-olah dia hukum saya ni anak derhaka! saya mengaku memang saya ni agak panas dengan ibu saya. Saya juga terikat dengan tggungjawab seorang isteri, saya tolg apa yg termampu! kalau hal duit ringgit selalu tak cukup, saya beri ,melebihi pndaptn saya tapi x cukup juga(ibu). Saya pon dah malu dengan suami!  2010-04-27 2:09 PM

dulukan suami tetap hormatkan ibu

Guest ustaz apakah hukum jika chatting dgn seorang lelaki , hanye suka2 je je2010-04-27 12:05 PM

elakkan 

Amar Salam ustaz, doakan kejayaan kami di kolej 6 yang sedang dan akan mengambil exam... amin  2010-04-27 6:35 AM

Amin…

Guest salam, ustaz apa hukumnya hubungan anak lelaki yg lahir luar nikah dgn ibu yg mengandungkan nya? Terima Kasih.  2010-04-27 3:55 AM

tetap ibu dan tak batal air sembahyang

guest salam ustz,suami sy ade sorg adk agkt (isteri org),beliau jg kebajikn lbh dr suami wanita tu sndiri hgga timbul prasgka org yg mrk ade hubungn.. sbgai isteri,sy trpksa redha je coz suami dh bgtau die sekdr adik agkt, tk lebih,apa pndgn ustz,t.kasih  2010-04-27 2:12 AM

kena lebih hati-hati jangan sampai timbul fitnah

Guest salam ustaz,cm ne nk kurangkan nafsu syahwat,sy masih xmampu berkahwin lagi??2010-04-28 2:09 PM

Banyakkan berpuasa dan takutkan azab Allah

Aida salam ustaz. saya nak bayar zakat pendapatan tahun dudu2 ke al ijabah, saya guna maybank2u. x banyak bulan2 50 mulai bulan nie. saya dah niatkan zakat2010-04-28 4:14 AM

Terima kasih

ibu solat snat kifaratul bauli adakh dituntut buat sbb kesilpn diri terkena najis kncing yg kita sdr or x sdr?Buknkah seksaan kubur sgt azab utz?  2010-04-28 12:33 AM

ia sebenarnya solat sunat taubat

Zainol_Brunei Insya Allah minggu saya akan mengkongsikan ceramah ustaz yg telah saya rakam yg bertajuk 'Pengurusan Akhirat'  2010-04-27 11:31 PM

Alhamdulillah 

Zainol_Brunei Salam semuanya. Terima kasih sekali lagi Ustaz kerna meluangkn masa utk memberikan ceramah di masjid tersayang kita, masjid kg bunut.  2010-04-27 11:29 PM 

Alhamdulillah, sama-sama

sora Assalamualaikum ust. Saya pernah bermimpi memberi salam As-salamualaika ya Rasulullah kpd individu yg dlm mimpi dianggap sebagai baginda S.A.W tetapi wajahnya kurang jelas dan perkara ini berlaku di dalam dapur rumah saya(dlm mimpi tersebut) saya berkesempatan untuk meyalaminya . Apakah maksudnya? Bagaimana hendak menentukan bahawa individu tersebut ialah Rasulullah S.A.W  2010-04-27 8:41 PM

kalau memang Rasullullah, maka syaitan tidak dapat menyerupainya.

ANO ustaz, saya tak percaya kepada tunang saya dan sering berfikir dia akan melakukan perkara yg tidak baik di belakang saya.. apa yg perlu saya buat?  2010-04-27 2:17 PM

Islam menyuruh kita husnul zhon (bersangka baik), doakan banyak-banyak dia

Wallaualam

Semoga menepati kehendak soalan, jika masih terdapat kekeliruan, harap dapat tanya kembali.

“Pertanyaan Kunci Pengetahuan”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Shah Alam

Isnin Selasa 26 Jamadil Awal/ 10 Mei 2010 jam 7.00 pagi

No comments: