Monday, October 26, 2009

Jawapan Pada Persoalan 78

Alhamdulillah, kesempatan yang ada, dapat kita berkongsi jawapan bagi persoalan yang diajukan

Guest ust, ape maksud name nadiah? ke, dalam islam dipanggil 'nadia'....maksud sy, bukan ayat yg 'falyad'u naadiah'.....itu sy tahu maksud.... ke, kena panggil 'nadiyya' mcm ayat quran 'fa ahsanu nadiyya'? syukran ustaz... barokallahu fiik. 2009-10-24 6:53 AM

Maknanya panggilan

http://hjarshad.blogspot.com Salam Ustaz..dah confirm penerbangan KT berapa.. 2009-10-24 6:26 AM

belum

fadli ppkp sya adalah penguatkuasa kesihatan d smpadan.boleh kah kita ambil atau makan brg2 rampasan yg msih elok tp akn d lupuskan.tkut2 mbazir sbb bleh d guna 2009-10-24 6:02 AM

kalau lafaznya akan dilupuskan, maka boleh

shah2 bangunan kerajaan tlh d robohkan.sya ada ambil kayu sikit utk buat rumah stelah d izinkan oleh pihak yg merobohkan.apa hukumnya?t/kasih 2009-10-24 5:58 AM

kalau lafaznya, ia tidak digunakan lagi, maka boleh

azrain apakah saranan ustaz agar kita istiqamah dan tetap pendirian dlm kebaikan.utk dunia dan akhirat.shukran 2009-10-24 5:54 AM

untuk istiqamah ada tiga syarat

1. niat dan tekad

2. kurangkan pilihan

3. doa

busu jln yg ptut d tmpuhi oleh org2 yg ingin kmbali kpangkal jln.apa yg shrusnya d buat tuan? 2009-10-24 5:51 AM

http://hjarshad.blogspot.com busu....jln yg lurus.. 2009-10-24 6:28 AM

abu sya ada nafsu tp tkut nak kawen sbb anu kecik.x than sgt sya onani jer.camna tu. 2009-10-24 5:49 AM

kalau ada kemampuan, kena kahwin

awang kecik ustaz.iman ambo lemah lagu mana nok perubatnya.malas solat.suka wat maksiat..tulung ustaz.ambo x tau lgu mana nak stat. 2009-10-24 5:47 AM

banyakkan baca “la haula wala Quwwata illa billah” kemudian, mulakan dengan jaga solat dulu. Dalam solat ada doa mintak hidayah. “Ihdinas siratal Mustaqim”. Dengan mula jaga solat, Allah akan jaga yang lain insyaAllah

amin ustaz..boleh tak ustaz buat satu buku mengenai rentetan perjalanan al ijabah n pengembaraan ustaz d sluruh dunia.ttu byk yg menarik 2009-10-24 5:44 AM

insyaAllah, sedang diusahakan

peranakan mm maaf lah nak tanya sikit tentang laut mati ni..kenapa laut mati ni mati sape yang bunuh? 2009-10-24 9:55 PM

istilah bahasa sahaja, bermakna tiada hidupan di dalamnya

khalidalwalid ust, klu kita nk mendirikan rumah, bulan dan hari apa yg sesuai? 2009-10-24 12:58 PM

mana-mana pun boleh

SJ Kalau nak tunggu hari baru nak dirikan rumah nak tunggu hari dan bulan, jenuh la bro. Takyah la jadi sesat.. 2009-10-24 4:39 PM

Guest saudara SJ,nasihat tu dh bagus tp kena la berhemah..camne org nk ikut islam kalu kita sndri xbhemah.. 2009-10-25 11:22 AM

intan assalamualaikum ustaz, saya cadangkan ustaz bukukan perjalanan yang ustaz lalui.dapat dijadikan pengajaran dan nasihat berguna. 2009-10-24 11:00 AM

insyaAllah sedang diusahakan

khalidalwalid ayah saya tlh meninggal stlh selesai dimandi dan dikafankan saya lihat di dahinya masih mengeluarkan peluh sejuk apakah tandanya 2009-10-24 7:34 AM

semoga tergolong di dalam hamba yang soleh

ka ada org kata kad kredit haram penggunaannya wlupun kita bayar sepenuhnya dan tdk pernah dikenakan denda sbb lewat byr 2009-10-24 7:27 AM

kalau konvensional memang haram, jadi, tukar pada Islamic

khalidalwalid salam ustaz kiranya kita semaye tahajjud lps tu semaye taubat semaye sunat tolak bala dan smbhg hajat akhirnya kita doa sekali arung sbb dah nak suboh 2009-10-24 7:23 AM

boleh

khalidalwalid benarkah kata org cd al quran tak boleh di pegang jk tdk berwuduk 2009-10-24 7:18 AM

tak benar, sebab CD tidak ada syiar al-Quran. Tetapi sebagai adab, boleh jaga seperti jaga mushaf.

mohd ustaz...kalau nak beli moto,setahu saya takde pinjaman2 bank ni,so, mcm mana nak tau konvesional ke tak?..tq 2009-10-24 7:13 AM

kalau loan dari kedai itu sendiri, ia riba’ sebab berasaskan faedah

Guest apakah hukum menunaikan umrah menggunakan wang pinjaman tanpa faedah 2009-10-25 2:26 PM

Harus jika pasti boleh bayar balik kemudian

kgalai salam ustaz..bolehkah solat tahajjud di buat secara berjemaah (saya dn ibu sya) .tkasih 2009-10-25 2:24 PM

boleh

Haiza Najwa Ustaz..anak luar nikah lelaki[demi Allah tdk kna mngena dgn sy] btol ke tak bley mwalikan dan jd imam solat..mcm tk adil jer..or, it's another bidaah? 2009-10-25 2:15 PM

Tak betul, asalkan sahaja syarat menjadi imam dia penuhi, maka boleh..

doraemon salam usaz, apakah cara utk mengamalkan pendinding pd rmh bg elakkan gangguan makhluk halus / manusia jht? 2009-10-25 2:13 PM

pastikan bukan azimat, sebaiknya, bacakan ayat-ayat al-Quran

doraemon salam ustaz, apa hukum kalau ibubapa seorg anak membelanjakan duit simpanan anak mereka utk tujuan tertentu yg mana duit itu diberikan oleh org lain? 2009-10-25 2:11 PM

boleh jika tidak menzalimi

koche salam ustaz, apakah hukumnya tidak membuang bulu ketiak dan bulu dikemaluan. tk 2009-10-25 9:50 AM

sunat yang dituntut

Ingintahu salam ustaz, batalkah wuduk saya jika terkena pada kain yang ada airmani? tk 2009-10-25 9:46 AM

Tak

shariff salam singgah.Boleh tak kita percaya kepada ilmu gerak anggota dimana tiap=tiap anggota yan bergerak ada tafsirannya 2009-10-25 8:00 AM

jangan sampai menjadi keyakinan,

abuaim mcm mana nk htr soalan 2009-10-25 2:52 AM

hantar di blog ini, kalau email, lambat sikit saya jawab

Wallahu Alam,

Semoga menepati kehendak soalan. Kalau masih ada kesamaran, bolehlah bertanya kembali.
“Pertanyaan, Kunci Pengetahuan”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah

Putra Height

26 Oktober 09, 9.26 pagi

2 comments:

Anonymous said...

Salam ustaz, saya dan suami inginkan pertolongan dan pandangan ustaz mengenai anak lelaki kami. Saya cuba mencari ctc no ustaz tapi gagal. Jika sudi sila hubungi saya melalu email noorzee67@gmail. sekian dan salam dan harapan kami ustaz dpt menghubungi saya untuk fisabilillah anak saya

Anonymous said...

asslam ustaz,saya harap ustaz sudi bantu saya,saya telah banyak buat dosa besar,solat fardhu jarang2 saya tunaikn,quran saya xpernah belajar apa y saya bca dlm solat berpandukan buku solatyg ada tulisan rumi..bila dah ada anak terdetik dihati untuk bertaubat tp sy xtahu bgaimana cara utk memulakan...makin hari saya mrasa beban di bahu mkin berat,pintu rezeki mkin sempit,wajah sy makin tua tanpa nur,hati saya mkin celaru,suami sy kerja d kios 24jam yg mane ada menjual arak ada kah rezeki dr suami saya pn xde keberkatan?tapi hubungan dgn ibu bapa teramat ok,cuma hubungan dgn allah saya gagal bantu saya ustaz