Saturday, October 24, 2009

Jawapan Bagi Persoalan 77

Alhamdulillah, kesempatan yang ada, dapat kita berkongsi jawapan bagi persoalan yang diajukan

azmi kkrp salam ustaz.apakah hukumnya kita mengunakan cd alqoran yg d cetakrompak utk blajar alquran. 2009-10-21 4:07 PM

Jika mampu, beli yang original, jika tidak, boleh belajar dengan cd tu jika tidak ada cara lain yang lebih mudah, dan,  dalam waktu yang sama kumpul duit untuk beli yang original.

Lin Salam, jika sbhyg sunat cara duduk antara 2 sjd, takbir kena bdiri dulu atau blh terus duduk. 2009-10-21 10:32 AM

Boleh duduk terus

ungu salam ustaz.nak tanya berkaitan solat witir.bolehkah dibuat 3 rakaat dgn satu salam, atau kena juga kombinasia 2+1.terima kasih in advance ustaz... 2009-10-21 8:41 AM

sunnahnya, tiga rakaat dua salam

mas salam utz, apa hukumnya jika baca surah yassin atau kursi dlm tulisan rumi 2009-10-21 5:13 AM

Jika boleh merubah makhraj, maka haram sebab tulisan dengan rumi kadang-kala tidak tepat dengan makhraj sebenar.

Guest salam ustaz..dlm program pangilan agung adakah cara solat itu sama dgn perempuan(x ade beza lelaki dgn perempuan)sbb sy mengikutinya.. 2009-10-22 1:22 AM

Sama kecuali kaedah anggat tangan bagi perempuan, ketika takbir dan sujud

Kak Nor Samb. - Di WP ada bbrp rumah anak yatim yg daif. Boleh x sy minta resit jk sy bank in & gmana dgn akadnya? 2009-10-22 1:08 AM

Wallahu alam, di WP saya tak tahu.

Kak Nor Salam Ustaz, smlm sy call MAIS minta nama rumah anak yatim yg daif di S'gor. Sy nak agihkan zakat EPF. Katanya dlm senarai mrk tak ada yg daif. 2009-10-22 1:06 AM

Wallahualam..

Doraemon salam ustaz, apakah amalan2 terbaik ketika berpindah ke rumah baru? bagaimana kaifiyat nya? 2009-10-21 11:23 PM

Bacakan surah al-Baqarah

Guest salam ustz,nk tanya ada sahabat saya mengaku diri dia keturunan rasulullah,benarkah wujud keturunan rasulullah? 2009-10-21 6:18 PM

Benar dan masih wujud, boleh minta dia tengok salsilah keluarganya

timun Liku2 jalan keTuhanan 2009-10-21 5:07 PM

mat bom ada tak doa utk cepat kawen ustaz.sya slalu onani sbb x mampu nk than nafsu 2009-10-21 4:16 PM

doa dalam bahasa melayu pun tak apa.Minta doa Allah beri kemampuan untuk berkahwin.

azri ustaz.macamana nak buang sial akibat sihir?saya bila baca qoran badan jd panas dan x tenteram. 2009-10-21 4:14 PM

Jika panas badan, banyakkan berselawat, gabungkan antara amalan baca quran itu dengan selawat

man ma apakah hukumnya pinjam wang dgn bank konvesional yg jelas ribanya krn terdesak.sbb bank islam tolak permohonan pinjaman 2009-10-21 4:11 PM

jika tiada pilihan dan sangat terdesak, maka diharuskan

azam bagaimanakah tanda orang2 yg terkena sihir.dan boleh tak kita jumpa bomoh utk mengesahkanya.? 2009-10-21 4:09 PM

Sakit yang tak tahu puncanya. Tak payah jumpa bomoh, bacakan ayat kursi dan akhirkan dengan selawat setiap kali lepas sembahyang. Jangan tinggal sembahyang, banyakkan sembahyang sunat

hr assalamualaikum ust. ada pndapat kata haram mencukur kening walaupun untuk suami?dan ada mengatakan boleh untuk suami? bagaimana ust 2009-10-22 10:39 AM

saya berpegang dengan haram.

Guest apa maksud mimpi dibenci org 2009-10-22 7:46 AM

Akan disayangi

surihani apa hukumnya lelaki pkai rantai bkn dr emas.. 2009-10-22 7:12 AM

paling rendah makruh dan boleh jatuh haram

surihani ustaz.klu lelaki ketiks brckp dgn wanita bukan muhrim tanpa memandg muka apa mksudnya? adakah lelaki itu ingin menjga pdgn mata @ berdendam sesuatu? 2009-10-22 7:11 AM

kena tanya dia, saya tak tahu kenapa dan tak boleh jawab bagi pihak dia

Ziema Ass'kum..Ustz slmt kmbli.sblm puasa ustz ada janji nak kenalkan dgn kwn ustz yg nak buat kls mgaji alquran.saya tunggu atau ada no yg perlu sya hbungi 2009-10-22 6:26 AM

Berhubung dengan dia http://albairaha.blogspot.com/

nor salam. berdosa tak kalau berniat puasa ganti tapi x puasa. saya berbuka kerana rasa x sihat.. 2009-10-22 4:01 AM

tak sihat tak apa, jangan saja-saja, haram

a'in salam,bolihkah kita sempurnakam solat sunat witir setelah azan subuh kita masih bersolat@ada baki satu rokaat 2009-10-22 3:49 AM

waktu sembahyang malam berakhir dengan masuknya waktu subuh

Guest Ustaz, saya suka laungkan azan disurau (x ada bilal khas ditugas) utk dapat fadhilatnya. Jika waktu subuh hampir masuk, apakah yg lebih utama/afdal, tahajjud & lepas peluang azan atau siap utk azan tapi lepas tahajud? mana yg lebih afdal/fadhilatnya? 2009-10-22 3:33 AM

Azan lebih utama

hj mat betulkah salawat syifa tu bidaah dan ada unsur yg bercangah dgn agama.sya ada dgr drp 1 tokoh ugama di you tube. 2009-10-22 2:13 PM

itu pandangan dia, jika kita nak ikut pandangan dia dan yakin, tak mengapa. Perbahasan dan perbalahan seperti ini tak akan habis.

Yang penting kita berselawat. Kalau tak nak dengan selawat syifa pun, selawat yang lain..

ucop ustaz.brapa rm kah jmlah wang smpan yg ptut d kna kan zakat..mmber ckap rm 8500.tp ada yg ckp 5000.mna yg btul ni?tlg ustaz..keliru nih 2009-10-22 2:10 PM

setiap negeri memang kadang kala tak sama. Tapi, kalau nak pahala lebih, cari pandangan yang bayar tinggi sikit.

badri sya ada 1 ank dgn isteri dulu.tp x prnah ambil thu psal ank itu krn d halang oleh bkas metua dlu2.berdosakah sya ustaz. 2009-10-22 2:06 PM

jika kita telah usaha, tapi dihalang, maka kita tidak berdosa

kunhi salahkah seorg bapa mendoakan spaya ank nya yg d bela bkas isteri itu gagal dlm hidup sbb x dbenarkan utk dia melawat n bela ank nya itu.apa hukumnya 2009-10-22 2:02 PM

Jangan berdoa kerana dendam. Berdoalah kerana Allah. Doakan anak itu Berjaya dan akan mencari kita kembali

arzah salam ustaz..apakah amalan utk menguatkan jiwa dan menghalang keburukan makhluk trhadap kita? 2009-10-22 1:56 PM

ayat kursi setiap kali lepas solat

suzila bapa ada seorang ank dgn lain ibu.tp kmi x pnah jumpa.berhakah dia dgn harta bapa sedangkan bapa tlh meyerahkan kpd kmi semuanya smasa hidup. 2009-10-22 1:52 PM

kalau dah serahkan ketika hidup, maka bermakna bapa telah hibahkan harta tersebut. Jadi, tak ada bahagian pusaka untuk yang lain.

samda adik sya derhaka dgn ibu dan bermusuh dgn sya..apa yg prlu sya lakukan? 2009-10-22 1:49 PM

doakan tanpa putus asa agar dia sedar

zaharah ustaz,sya miskin n x brplajaran.x de adik bradik kndung.tp rmai adikbrdik tiri yg kaya n brplajaran.kami x bersilratulrahim oleh krn keadaan.brdosakah 2009-10-22 1:47 PM

jika hati masih merasakan persaudaraan, tidak mengapa. Yang dikatakan memutuskan silaturrahim apabila hati telah hilang persaudaraan kerana benci

azani1 ustaz..ada tak doa utk meyatukan keluarga yg berseteru dan terputus akibat pencerian ibubapa.t/kasih 2009-10-22 1:42 PM

Setiap yang nak berbaik, selalu sedekahkan fatihah pada yang nak memutuskan

hr assalamualaikum ust. apa hukumnya orang kafir pegang al-quran? 2009-10-22 10:40 AM

tak boleh, di dalam al-Quran Allah menyebut:-

Sesungguhnya Al-Quraan ini adalah bacaan yang sangat mulia, pada kitab yang terpelihara (Lauhul Mahfuzh), tidak menyentuhnya kecuali orang-orang yang disucikan. Diturunkan dari Rabbil 'alamiin Maka apakah kamu menganggap remeh saja Al-Quraan ini?

(Surah al-Waqiah ayat 77- 81)

Kecuali atas niat dakwah..

sabri zain apa doa terbaik utk saya amalkan bg elak kecacatan pd bayi yg bakal lahir nanti.terima kasih 2009-10-23 12:28 AM

surah Yusuf

sabri zain ustaz.saya dan isteri dah berusia 37 thn.skang isteri mengandung tp byk implikasi.saya cadang nak 'ikat' rahim utk elak mngndg lg nanti.apa hukumnya 2009-10-23 12:27 AM

harus

BARD tangan patah dan bersimen (balut)dari jari sehingga siku. bagaimana hendak ambil wuduk?adakah tinggalkan bahagian tersebut dan basuh bahagian yg laiN? 2009-10-23 12:20 AM

Pandangan yang paling ringan begitu.

BARD UST.bagaimana sekiranya solat jumaaat tetapi tidur atau lewat datang dan tak dengar khutbah?adakah sah? 2009-10-23 12:18 AM

Sah

BARD ust, bolehkah jika kita mendengar azan terus solat tanpa menunggu azan habis? 2009-10-23 12:17 AM

boleh

SallehAman Adakah dibolehkan tidak menyimpan janggut? Benarkah alam bunian wujud?Yakjut & Makjut itu siapa? 2009-10-22 5:12 PM

Persoalan janggut, perbahasan luas, ada kata boleh dan ada kata tidak, alam bunian termasuk di dalam alam ghaib.

Yakjut & Makjut minta beli bukunya, ada banyak buku membahaskan mengenainya.

Soal 1 Assalamualaikum ustaz..Adakah sifat Allah cuma 20.Bukankah 99 nama Allah termasuk juga sifat-sifat Allah . Terima kasih 2009-10-22 5:04 PM

Semua sifat yang baik adalah sifat Allah. Perbahasan sifat 20 itu ialah, ia sifat yang mesti kena tahu untuk menyelamatkan akidah dari tersalah tafsir mengenai Allah

Guest ustaz.. tempat simpan mknn saye, bnyk lipas n najisnya, dah pakai racun lipas pon tetap ade. mcm mane hukum makanan saye , adekah x suci ? 2009-10-22 4:41 PM

Jika dah termasuk payah nak diurus, maka bersihkan semaksima yang mampu, bakinya adalah dimaafkan

Guest salam ustaz, maaf nak tanya ustaz ada anak? 2009-10-22 2:44 PM

Anak saya terlalu ramai termasuk yang HIV yang baru kita seliakan baru-baru ini.

Guest Terima kasih ustaz krn sudi mjwp soalan kami semua wpun remeh,smga ustaz dirhmati Allah sllu. 2009-10-22 2:43 PM

Terima kasih, begitu juga anda

mohd Kalau beli moto secara hutang,harga moto tu akan tggi sikit, adakah terlibat unsur riba? 2009-10-24 1:27 AM

kalau system konvensional, maka ia adalah riba

mohd Salam ustz...Kalo zakat pendapatan yg dibayar secara tahunan,kadarnya adalah 2.5%, kalau dibayar secara bulanan,adakah 2.5% jgk kadarnya?...tq 2009-10-24 1:22 AM

kalau kira bulanan akan jadi lebih sedikit

a'in ustaz,haji yg mabrur balagan syurga,bgmana seorg yg dpt hj mabrur tiba2 dipghjong dia byk lakukan dosa besar adakah jaminan syurga baginya 2009-10-24 12:50 AM

syurga urusan Allah, jangan menghukum syurga seseorang.

Bagi orang itu, wallahu alam, itu dia dengan Allah

umi Salam, ustd. Apa hukum isteri bersama suami yg tak sembahyang. 2009-10-23 4:33 PM

kena tegur dan selalu ingatkan, jangan redha. Redha dengan maksiat bermaka syubhat

zura slm. apakah hukumnya ank-ank oku menerima bantuan berupa biasiswa dari pertubuhana agama lain cthnya agama buddha@hindu..mohon pjelasan dr ustaz.. t 2009-10-23 11:23 AM

jika tiada pilihan, harus dengan syarat :-

tidak ada apa-apa upacara keagamaan yang disyaratkan untuk ikut.

tanpanam assalamualaikum..ana pun igt nk tanya soalan kemusykilan jg tp soalan2 yg ditnya oleh shbt2 pun blum djwb lg..lain kalila..tq ustaz 2009-10-23 8:14 AM

ok

Guest Salam. Mohon jelaskan hukum wanita pakai perfume utk bina rasa confident sbb badan berbau 2009-10-23 6:50 AM

Tidak berwangian pada wanita bukan bermakna berbusuk-busukan.

Boleh pakai dengan syarat, tidak dengan niat menarik perhatian dan wangian itu pun bukan jenis yang “over-over”

mas slm ustz,perlukah anak permpun membyar fidyah utk ibunya yg menigal dunia jika ibunya pernh meniglkan solat n puasa 2009-10-23 5:58 AM

jika diwasiatkan, maka wajib, jika tidak, maka sunat anak itu membayarnya

faisal salam ustaz, kalu ustaz ada kesempatan masa utk buat entri psl "ikhlas x menafikan hak", moga bermanfaat...dah 2 kali sy tgk ustaz tulis. 2009-10-23 3:30 AM

insyaAllah, kalau ikut hati, banyak nak kongsi, Cuma kemampuan masa amat terbatas, doakan...

yati68 Salam..hukum ayat alquran dijadikan ringtone dan berbunyi ketika di dlm tandas..berdosa ke tak? 2009-10-23 2:11 AM

dosa..

Wallahu Alam,

Semoga menepati kehendak soalan. Kalau masih ada kesamaran, bolehlah bertanya kembali.

“Pertanyaan, Kunci Pengetahuan”

Al-Fakir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Shah Alam

24 Oktober 09, 12.25 tengah hari

1 comment:

Anonymous said...

Salam ustaz saya hendak meminta maaf pd individu ni krn saya penah hantar email layang gambar isterinya separuj bogel psl saya bengang depan kawan2 lain dia mcm ala ala bagus.walaupun dah berthn lamanya tp baru2 ni saya dpt tau gambarnya masih ada dlm internet dan dia x remove pun!jd maksudnya dia masih x berubah malah lebih byk lg gambar2 lain!dia dendam dan nekad akan malukan saya balik dan juga akan carik segala salah silap keluarga dan sesiapa yg rapat dgn saya dan akan post di internet.saya amat bimbang krn jika saya minta maaf maka akan membawa mudharat pd org dikeliling saya kerana dia dendam dgn saya.saya ingat dia dah berubah tp makin menjadi2.jd apa hukum saya meminta maaf dgn dia