Wednesday, October 21, 2009

Jawapan Pada Persoalan 76

Alhamdulillah, dapat kita berkongsi jawapan

Zara Alhamdulillah, sessi ini byk memberi info pd sy. Dapat belajar dari soalan orang lain. Syukran Jazilan Ya Ustaz 2009-10-15 11:56 PM


alhamdulillah


SJ Better cari kaedah lain.2009-10-15 4:05 PM


Citratus Saya tak pasti samada di masa lampau, ada zakat2 yg tak tertunai..terutamanya zakat simpanan. Macamana saya nak cover semula? TQ 2009-10-15 2:59 PM


Anggarkan hingga hati tenang

Citratus Salam, bagi zakat simpanan, saya mengikut kaledar masehi..iaitu setiap bulan Jan. Adakah saya mesti ikut kalendar islam iaitu tiap bulan muharram? 2009-10-15 2:57 PM


Setahun simpanan mengikut kalendar hijrah


Aida Assalamualaikum ustaz. apakah hukumnya jika saya membuka cd Al-Quran utk dengar tapi sekali gus saya terikut2 dgn bacaan tu sdgkan saya takde wuduk. 2009-10-15 2:23 PM


boleh


Guest Ustaz, apa hukumnya jika kita beli dan makan beras yang sememangnya kita ketahui ianya beras diseludup(elak cukai) 2009-10-15 11:02 AM


Syubhat

culatupai Assalamualaikum ! Tertidur seketika (3-5minit) adakah wudhuk batal? 2009-10-16 3:58 AM

tengok cara tidur, jika terangkat papan punggung, maka batal


Zailani apa hukum terima korban, yang diberi oleh commercial bank 2009-10-16 3:54 AM


boleh


Zailani Salam Ustaz. selepas sembahyang magrib, kita keluar kejap, tapi masih dalam kwasan masid, masuk blik untuk isya, kena sembahyang sunat masjid tagi tak 2009-10-16 3:53 AM


Masih dalam kawasan, tidak perlu

Guest salam ustz, brp jum. ank2 jagaan ustaz d i al ijabah skrg? 2009-10-16 3:22 AM


70


Guest Salam ustz,klu akikah ank lelaki n prmpuan adkh jum bhgn lmbu brbeza atau jum bil kmbing brbeza? 2009-10-16 3:20 AM


Kambing dua ekor untuk lelaki, jika korban dua bahagian. Tapi, sunnah akikah ialah dengan kambing

Guest Salam,bgaimana nk ajr ank umr 7 thn yg sk tgking sy n suami n sk mnjwp.ank ini ank agkt. 2009-10-16 3:18 AM


Doakan

Guest Salam ustz,bapa sy x byr fdyh utk puasa yg d tingglkn krn skit. Skrg di a mmpu puasa tp enggan gnti n byr fdyh. adkh sy prlu mlgsaikn sgl fdyhnya apbla dia mniggl nnti?sy ank prmpuan n x bkerja. puas sy nsht tp dia x ambl pduli. 2009-10-16 3:10 AM

Terlepaslah tanggung jawab puan

Guest Salam ustz,apa hkmnya jk ibubapa kt brhtg mgunakn alsn utk kt yg sdg bljr n dia ckp nnti kt yg akn byrkn sdgkn kt x th n x mmpu nk byr adkh kt brdosa? adahal itu hanyalh alsn mrk shj. sy x pasti adkh mrk ada bg sy duit tu.Tp spnjg sy d IPTA sy bkrja p time n bapa amt jrg bg duit.kkk n abg bg. 2009-10-16 3:03 AM


Pelajaran salah satu nafkah yang perlu disediakan oleh ayah. Kita tak wajib membayarnya, tetapi sangat digalakkan untuk membantu ayah membayar hutang tersebut


salman. boleh kah kita makan minum dlm keadaan msih berjunub ustaz? 2009-10-17 5:53 AM


boleh


Abdullah ustaz..ada tak doa utk cepat jumpa jodoh..umur dah 35..tp x de jodoh lg.nak mndi bunga takut haram.risau saya ustaz 2009-10-17 5:51 AM


Teruskan doa


Hasya Nida' Diyanah salam ust, berapa percent jumlah akohol yg boleh dlm pengunaan produk seharian kite misalanya shampoo rambut la katakn... 2009-10-16 8:06 AM


Tengok syor tanda halal dari JAKIM

Guest Ust, apakah hukum jika tak mahu bersalin lagi kerana sy dah 2 x operate. Kalau bersalin lg mesti kena operate lg. Dosakah sy? Sy dh ada 4 anak. 2009-10-16 5:53 AM


Kalau memang dah mudharat, tidak berdosa

Guest Ust, byk ulama yg kaitkn gempa di padang dgn ayat quran, 17:16, 17:58 & 8:52. Pengalaman ustaz disana, bagaimana? Ada kebenarannya ke? 2009-10-16 5:50 AM


Wallahualam


guest salam ustaz, apa hukum memakai syampu rambut yg boleh melebatkan rambut tp dalam masa yg sama syampu tersebut boleh menghitamkan rambut yg beruban? 2009-10-16 5:21 AM


harus jika bahannya halal

AMF ustaz jual la air minirel Uztaz online... senang nak beli 2009-10-16 4:17 AM


Belum lagi, insyaAllah nanti..

Hijau Wali utk perempuan yang bapanya(tiada) & tiada saudara lelaki. Bapanya ada saudara lelaki tetapi berlainan bapa(ibu sama)? maksudnya adik tiri lelaki bapanya (berlainan bapa tetapi ibu sama) Bolehkah? 2009-10-16 4:10 AM2009-10-16 4:09 AM


Boleh, tapi biasanya kalau dah terlalu jauh macam tu, orang pohon wali hakim


myceramah.com Assalamualaikum semua, Jemput ke myceramah.com untuk menonton kuliah. Terdapat ratusan video kuliah disajikan untuk rohani anda! 2009-10-18 2:23 AM


terima kasih


@iman askm,ustaz kenapa surah at-taubah tak boleh baca bismillah? 2009-10-17 2:30 PM


Sebagai penegasan terhadap kisah di dalamnya


Lin sy menegur ibu sdr krn kemungkrn dlm umh nya. krn ego beliau akan myakiti hati sy tiap kali jumpa. takut sy mgkn hilang sabar, sy menjauhi diri. 2009-10-17 10:37 AM


Boleh dan telah selesai tanggung jawab anda


Lin Salam, blhkh sy pegang n baca quran dirumah dgn berwuduk tapi x tutup aurat dgn sempurna. 2009-10-17 10:30 AM


Boleh tetapi kurang adab


Pencari Kebenaran Salam ustz..1)Zakat pendapatan kena kluar secara bulanan atau tahunan?..2)Utk zakat wang simpanan,bape inggit kena ada dlm bank baru kena kluar zakat?2009-10-17 9:25 AM


Ada dua pendapat, yang berpendapat kena bayar bulan kerana zakat pendapatan diibaratkan seperti kita mendulang emas, dapat terus kena bayar.

Zakat simpanan RM 5000


nor ustaz.berapakh nilai @jumlah wang simpan yg ptut d kluar kan zkat skg ni.?nk tnya tpt zakat sini x de ustaz. 2009-10-17 6:04 AM

2.5 %


azri bapa saya benci saya dan x pernah peduli dgn saya.dan sya d besarkan oleh kluarga angkat selepas ibubapa sya brcrai.dosakah sya jika x jumpa bapa sya 2009-10-17 5:59 AM


berdosa


JJ saya ni cepat putus asa n lemah semangat dlm soal ibadah..kerja.belajar.apakah cara utk menanganinya? 2009-10-17 5:55 AM


Banyakkan baca selawat tafrijiyyah


Guest Assalamualaikum w.b.t . Apa hukum apabila kita sudah berniat untuk puasa ganti dan puasa sunat , tetapi apabila seminit dua sahaja subuh tiba ... 2009-10-18 10:33 PM


Sah

ahmad Assalamualaikum ustaz, ana xbrpa arif tntg istilah Rawahu al-sittah, Rawahu al-Syaikhan, Muttafaqun 'alaih, Hasan sahih, Hasan gharib, Tafarrada . 2009-10-18 2:20 PM


Panjang nak terang tu. Tapi itu semua istilah di dalam ilmu hadith, buku pun banyak ada, boleh cari..

Doraemon Salam Ustz, terkini sy melihat CIMB ada menawarkan kad kredit dgn konsep Ujrah. jika dibandingkan dgn konsep bai al inah dr sudut syariah.. mana lebih baik? 2009-10-18 12:36 PM


Ujrah lebih baik

Nafis Saya nk bertanyakan tentang hukum membayar zakat melalui sms..apakah hukumnya..?dan harap ustaz dapat mengeluarkan hujah-hujahnya dengan terperinci 2009-10-18 11:11 AM


Dah ada fatwa mengharuskan

Guest Sya kan ke luar negara selama 10 hari untuk melancung,boleh kah saya jamak sembahyang saya selama saya disana?kerana saya akan berada diluar kebanyaka2009-10-18 7:37 AM

Kalau memang sentiasa di dalam perjalanan, maka boleh

ribuanceramah Salam. Koleksi kuliah dan ceramah ASWJ link 2009-10-18 5:28 AM

terima kasih

insan musykil-part1 as'kum ustz.Mcmna jika seseorang pernah mengiyakan bhwa dia anut kristian apabila ada org tnya dia"Islam@Kristian"?Tpi,lps tu dia tunai solatJumaat. 2009-10-19 8:06 AM


Taubat balik. Solat itu sendiri akan memperbaharui iman. Di dalam solat ada syahadah

Guest Ustaz, apa hukum berpelukan/cium antara adik beradik lain jantina, pd yg dah kahwin & belum kahwin. Yg dah kahwin kadang2 pasangan tak selesa lihat peluk/cium yg dimaksudkan ni selalunya pada masa bertemu & berpisah 2009-10-19 6:30 AM


Adik beradik tak apa


Muhamad Hanis Bin Haji Mat Safar askum,ustaz.betulkah tnda2 awl kiamat dah muncul pda wktu skrg nie.timer kasih.askum. 2009-10-19 3:16 AM


Yang kecil dah, yang besar belum

BARD ust,adakah memotong kuku boleh hanya pada hari tertentu sahaja@bila bila dari segi hukum 2009-10-19 2:16 AM

Bila masa boleh, Cuma dari sudut adab dianjurkan hari tertentu seperti jumaat


BARD semasa dalam pejalanan (>90km)saya jamak tkdim dan saya sampai ditempat tinggal saya waktu isyak belum masuk lagi.apa perlu saya lakukan? 2009-10-19 1:25 AM


Kalau waktu belum masuk kena sembahyang balik

BARD apa beza MASTAUTIN dan MUKIM? 2009-10-19 1:20 AM


Mukim tempat tinggal asal, mustautin tempat tinggal yang melebihi tiga hari

a'in ustaz,ap beza antara 'subhanallahiwabihamdik' dgn 'wabihamdih' 2009-10-19 12:36 AM


dengan pujian kamu, dengan pujian dia


Guest ...saya batalkan niat untuk berpuasa , jadi adakah saya berdosa ? apa patut saya lakukan ? InshaAllah , terima kasih . ( Kiranya saya teruskan makan sahur kerana makanan sudah tersedia ) 2009-10-18 10:34 PM

Kalau puasa sunat tak apa, kalau puasa wajib, tak boleh


riah akum, ust sy alami gangguan makluk halus. ust boleh merawat ker? bolleh cadangkan sesape yang boleh? tolong ye ustaz 2009-10-20 1:11 AM


Darul Syifa'


Zara Slm, sy terharu Ustaz sabar mendidik anak2 yatim. Sy rasa sungguh kecewa bila anak lelaki,13thn asyik memberontak 2009-10-19 11:49 PM


Sabar dan terus doakan


suhaimi ramly saya cadangkan iklan al-ijabah di atas ni, biar boleh klik ke website al-ijabah 2009-10-19 2:38 PM


insyaAllah


aiman at jb salam ustaz.camna nak pandai 2009-10-19 2:28 PM


banyakkan membaca dan berimanlah

hr assalamualaikum ustaz.. bolehkah seseorang memohon zakat bagi asnaf fakir maskin sedangkan dia mempunyai tenaga dan mampu mencari rejeki? dan minta zakat bagi al-gharimin untuk membayar hutang kereta?


Kalau ada tenaga dan dah berusaha tetapi memang tak cukup maka layak zakat. Orang yang berhutang yang layak mendapat zakat ialah hutang kerana agama seperti berhutang untuk membina masjid

Guest salam ustaz..perlukah rumah yg pernah diduduki oleh kaum china di samak terlebih dahulu sebelum diduduki oleh penyewa Islam?? 2009-10-19 8:14 AM


sebaiknya


usykil-part2 SlmUstz.Psl masa sekolah rndah,dia bljr kat skolah yg adabudakKristian.Wktu tu,dia selalu t'dgr bisikan hasut masukKristian.Lgpun,culas solat Selain mengiyakan bhwa dia anut kristian td,dia pernah berhds besar,tp lupa mndi wajib.Lps tu,dia akad nikah.Sah tak?Dlm Islam lg ke dia?tq. 2009-10-19 8:10 AM


bisikan memang sentiasa wujud, jangan mengiyakan, kena banyak istighfar, orang yang berakad dengan keadan berhadas besar, sah nikahnya


Siddiq Ustaz, ape crite trbaru psl umah anak yatim kt sungai buluh tu? 2009-10-20 5:24 AM


Nanti saya ceritakan waktu dekat ini


Guest ustaz, ingin bertanya apakah hukum membentuk kening samada, cukur, cabut atau threading. 2009-10-20 4:17 AM


Boleh jatuh haram


salam cerita dn gmbr ustaz bersama-sama anak2 yatim, adakah uztz belum bekelurga 2009-10-20 2:49 AM


sudah, alhamdulillah


Darling05 Saya terjumpa dlm dalam pencarian saya mengenai doa2 dan ayat al waqiah. Boleh kah kita mengamalkannya 2009-10-20 1:55 AM


Boleh

Darling05 Salam, Ustaz, saya nak tahu pendapat ustaz tentang mengamalkan doa nurun nubuwwah. 2009-10-20 1:54 AM

Boleh, itukan doa


rindu rasanya sebab wajah ustaz menyejukan mata salam ustaz dah lama tak tengok wajah ustaz kat tv 2009-10-20 2:38 PM


tak kena time kot…


khalidalwalid sah kah sembahyang saya jika tgh baca tahiyat awal saya teringat dah baca dah tadi tp saya teruskan sembahyang dan sujud syahwi 2009-10-20 2:31 PM


sah, bacaan tahyat awal itu sunat hukumnya


khalidalwalid ada ustaz diradio dlm rncgn soaljawab agama sering naik angin kalau ada pendengar yang membahas jawapannya seolah olah tak mahu dengar pendapat org l 2009-10-20 2:26 PM


ustaz ada macam-macam


mohdfirdaus asalam ustaz.. kalau boleh, minta ustaz uploadkan video adik2 ijabah berselawat. boleh ikut skali.. tq 2009-10-20 12:58 PM


insyaAllah


Ingintahu salam ustaz, apakah doa yg dapat mencegah hati dari perasaan hasad dengki atau cemburu apabila mendengar cerita atau lihat org yg berjaya ? 2009-10-20 9:28 AM


Selawat syifa'


Ingintahu salam ustaz, bolehkah buku2 yg ada ayat al-quran seperti buku teks sekolah agama di buang kerana dah terlalu uzur ? 2009-10-20 9:22 AM


bakar dan buang abunya dengan hormat


Guest assalam ustaz, bolehkah saya basuh rambut yg gugur sblm saya suci dr uzur krn ditakuti rambut itu x sempat dibasuh semasa mandi hadas 2009-10-20 9:15 AM


Sebaiknya bersama ketika mandi


Guest Ustaz, jika ke masjid & waktu subuh hampir masuk, solat mana yg patut buat, tahiyatulmasjid atau tahajjud, nak buat dua2 x sempat? 2009-10-21 4:33 AM


Tahajjud dan akan terangkat tahyatul masjid


khalidalwalid betulkah org kata kalau kita hilang tabiat tu tandanya nak mati 2009-10-21 4:16 AM


wallahu alam


morazas Hukum Akaun Pelaburan Emas d PublicBank@Maybank?FYI, Akaun Pelaburan Emas tidak diletakkan di bawah perbankan Islam.Jawapan Ustaz Zaharuddin tak jelas 2009-10-21 4:12 AM


Tanya sendiri di blog beliau, saya belum kaji secara detail lagi bab ini


Guest apakah hukumnya sembahyang suboh anak saya diabangun pagi ambil wudu dan terus sembahyang tanpa mandi dan bersuci bukankah air liur basi itu najis 2009-10-21 4:05 AM


Air liur yang najis ialah yang keluar dari perut, sebab itu jika tidur duduk, air liur itu tidak najis, jika berbaring ada kemungkinan ia najis. Jika najis tak dibasuh maka tak sah solat

Darling05 Betapa Islam di Malaysia telah di perkotak katikkan oleh bangsa lain dengan begitu mudah dan apakah peranan kita sebagai orang "Islam" Ustaz, bagaimana cara kita untuk membantu membentras gejala ini 2009-10-21 1:58 AM


Bukan orang kafir sahaja, orang Islam sendiri…

Darling05 Salam Ustaz. Hari ini jiwa saya amat tersentuh bila mana saya mendapat email mengenai Lina Joy yg telah merjaya dalam mendapatkan perintah mahkamah. 2009-10-21 1:57 AM


Cek balik berita itu sebab dia sebenarnya gagal


Guest Salam ustaz,adkh dikira mmutuskan siratulrahim jk sy prnh bgaduh ms di IPTA dl n tdk brbaik n x jmpa dh sbb dh hbs bljr. sy elk sbb dia brk akhlak. 2009-10-21 1:48 AM


Niatkan untuk menyapanya jika bertemu


Ancak salam ust bole x klau kte smbhyg sunat rawatib dn qada secara duduk kerana penat tapi bila sbyg fardhu kte brdiri mcm biasa. apa hukumnya ustaz. tksh. 2009-10-20 10:20 PM


Solat sunat boleh duduk, solat yang wajib termasuk qada kena berdiri


fareez macamana nak buat hibah adakah perlukan saksi kalaudah hibah faraid dah terbatal duit epf boleh dihibah ko 2009-10-20 2:44 PM


sebaiknya ada saksi, jika dah hibah, maka tak adalah harta itu untuk difaraidkan

Wallahu alam

Semoga menepati kehendak soalan

"Pertanyaan Kunci Pengetahuan"

Al-Fakir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Shah Alam 21 Oktober 09 jam 7.45 malam

No comments: