Thursday, October 15, 2009

Jawapan Bagi Persoalan 74

Alhamdulillah, kesempatan yang ada ini, dapat kita berkongsi jawapan pada permasalahan yang diutarakan

ali boleh kah d berikan zakat pd org miskin yg kurang rajin solat.shukran ustaz 2009-10-09 7:56 PM


boleh, seafdalnya yang menjaga agama. Yang tak boleh ahli maksiat yang terlalu jelas nampak kemaksiatannya


ali anak2 yatim tu termasuk dlm asnaf zakat juga ke walau anak org berada 2009-10-09 7:55 PM


anak yatim tidak termasuk asnaf zakat. Cuma dia boleh masuk asnaf miskin atau fisabilillah


azam ustaz..klau x berparti x boleh ke?sedih tgok org parti dok ngutuk same sdiri 2009-10-09 7:54 PM


pendapat para ulama di Malaysia kebanyakkannya menggalakkan berparti, Cuma kena lebih menjaga adab dan tatasusila ketika mengamalkannya. Tatapi jika dapat memlihara Islam dengan cara tidak berparti, silakan…


ujang. ustaz.apa beza amalan sunni dgn syiah kat iran ustaz.betul ke mereka tu anti kita 2009-10-09 7:51 PM


Sesetengah mereka yang ekstrim agak anti kita. Nak tahu senang sangat, cara sembahyang pun beza


adek abg ustaz.wang yg simpan kat tabung haji kena kluar zakat juga ker. 1 lg..ummi tanya.wang simpan yg nak kena keluar zakat berapa jumlah dia yg ptut d keluarkan zakat.t.kasih abg ustaz. 2009-10-09 7:44 PM


ye adik bertanya.. kat tabung haji tak kena sebab dah di bayarkan. Di simpanan lain, setelah cukup setahun, maka 2.5% dikenakan zakat


abu. ustaz.bolehkah kita hentikan solat n ulang semula krn ganguan fikiran atau was2.2009-10-09 7:37 PM


Kalau was-was mengenai rukun, boleh, seperti “solat sekarang niat zohor ke asar tadi ye”, tapi kalau yang remeh temeh tak perlu


cik tie slm. bgaimana suami yg berpoligami ttp terlalu sibuk sehigga tiada masa utk sma medidik ank2 kdgkala ank2 dan istri terasa kurg pehatian n kasih syg 2009-10-10 10:53 AM


suami kena perbaiki diri.


acik tie slm ustz..apa pndgn ustz suami yg berpoligami ats tujuan perniagaan..suami byk sykt dlm dan luar negara..katnya senang ada org utk urus bisnes 2009-10-10 10:45 AM


kalau dia mampu dan boleh jalankan tanggung jawab, tak mengapa


Z...H....A... rakan saya telah berkapel..jd saya melarangnya.tp dia ckp,saya x prnh buat maksiat dgn perempuan i2.jd saya perlukan bantuan ustaz.. 2009-10-10 9:54 AM


Teruskan teguran, kita menegur bukan untuk ubah dia, kita menegur kerana Allah suruh kita menegur orang lain.


Z...H....A... dlm islam smmgnya tiada paksaan,tp bila kt menyeru org 2k bersolat lalu mereka menggunakan alasan ini. bagaiman itu ustaz.... 2009-10-10 9:51 AM


Tak ada paksaan untuk masuk Islam, tetapi jika telah Islam, sesuatu perlu dikuatkuasakan hingga melalui undang-undang.


Z...H....A... Kapel tp x mengundang maksiat.bolehka hubungan ini d teruskan 2009-10-10 9:48 AM


Elakkan ditakuti syaitan sedang menipu atas alasan maksiat tidak berlaku


MSafuan Batalke solat jika trlintas niat lain,cth klu aku trkntut aku kuar saf @ brniat utk stop solat jika ada sstu blaku,ttp x brlaku dn kita truskn solat? 2009-10-10 8:38 AM


Ia dipanggil taklik dalam solat, jika kita berniat untuk membatalkan solat jika berlaku sesuatu, ketika itu juga solat telah terungkai.


Guest ape maksud 7 anggota perlu dibumi?(syrarat sah sujud prmpuan) 2009-10-10 7:59 AM


Dahi, dua tangan, dua lutut dan dua perut kaki


amin slm ustz..sykt travel umrah yg ustz pimpin ada x caw. d kelantan.? 2009-10-09 8:21 PM


belum ada, insyaALlah akan diusahakan


mat saya ada anak dgn isteri dulu.tp x de hubungan dgnnya sbb saya x bela.dan dia pun x pnah dtg jumpa saya.klau saya x nak bg hrta sya pdanya x pe ke ust 2009-10-09 8:03 PM


pada isteri tak apa sebab dah tak jadi isteri, tapi dengan anak tetap ada bahagian pusaka


syed boleh kita pinjam wang yg ada riba mcm bank rakyat utk buat belanja kawen atau pergi umrah.t.kasih ustaz. 2009-10-09 7:58 PM


bank rakyat dan Islamic product. Kalau bank lain, tak boleh sebab ada syubhat


hr apa hukum mencabut uban bagi kanak2 dan orang tua? 2009-10-11 6:23 AM


makruh


neesa salam,apa pandangan ustaz t'hdp mazhab salafi, sbb ada kwn sy kata, imam syafie sendiri ikut mazhab salafi. adakh kedua-duanya berbeza? 2009-10-11 4:31 AM


semua mazhab empat di dalam lingkungan mazhab salafi. Ia yang muktabar. Kalau ada orang buat mazhab baru dan dakwa itu salafi, itu dah kahlafi (yang kemudian)


Lin Salam,selepas tasyahud akhir terlintas dlm hati nk beri salam tapi menangguhknnya pula krna nk berdoa dulu. Batalkah sbhyg? 2009-10-11 3:29 AM


Tidak


a'in salam Adakah Nabi2 spt Nabi Adam,Yunus,Ayob dll ditimpa musibah atas kesalahan mereka lakukan bolihkah ustz perbetulkan 2009-10-11 1:33 AM


tidak semua bencana itu disebabkan dengan kifarah dosa atau azab, ada disebabkan ujian untuk meningkatkan darjat


a'in salam ,bolihkah ustaz jelaskan amalan solat sunat auwabin serta fadhilatnya.adakah hadith sohih ttg ganjaran sehingga 12thn pghps dosa 2009-10-11 1:31 AM


kita buat sebab Nabi buat, kelebihannya adalah siapa yang mengikut apa yang Nabi buat maka mendapat keredhaan Allah dan akan dimasukkan syurga


bding ustz, ... surau uzur (tak selamat) nak diroboh. apa kesan pada amal jariah tok nenek pd surau tu? kariah veteran nak ubah suai je surau tu. kariah muda nak roboh je, sbb x selamat & x selesa. jd mana yg elok?2009-10-11 12:27 AM


Walaupun roboh, jariah tetap berterusan kerana baik pulih berlaku dari yang lama. Jika tanpa yang lama, tak akan ada yang baru. Pada saya nak roboh dan buat baru, boleh, dan jariah itu tidak akan putus.


Zara Blh guna dividen ASB, utk sponsor org menunaikan umrah, selepas byr zakat 2.5%? 2009-10-11 12:19 AM


Walaupun dalam e-fatwa dah mengharuskan ASB, secara peribadi, setelah dapat untung, sedekahkan sebahagian hingga hati kita tenang, mungkin 10%, 20%, 30%. Selepas sedekahkan sebahagian, barulah ambil untuk beramal.


Hafiz Boleh tak saya mengerjakan umrah pada bulan 1? kebiasaan pada bulan berapa? kenapa? 2009-10-10 10:38 PM


Boleh, asalkan Embassy Saudi dah buka visa


Hafiz Assalamualaikum ustaz.Adakah berusrah itu amalan sunat? 2009-10-10 10:37 PM


Usrah adalah satu istilah bagi halaqah ilmu. Membuat halaqah ilmu sebahagian dari sunnah’


su apakah persediaan ilmu yg utama utk pg buat umrah 2009-10-11 9:05 AM


belajar rukun dan sah batalnya


repek boy ustz.bolehkah zakat emas dan pendapatan sya di salurkan pd tabung al ijabah n klau boleh mcmana caranya?din klatan. 2009-10-11 9:01 AM


boleh, tapi kemudian maklumkan pada saya sebab, zakat ada asnaf tersendiri


Guast salam. Isteri menolak ajakkan suami untuk bersama adalah berdosa. bagaiman suami yang menolak ajakan isteri? dosa juga ka?? 2009-10-11 9:01 AM


Dosa sebab tak tunai nafkah batin


faisal slm ustaz..ustz d pondok abe aji lah lubok tapah pd thun brapa? 2009-10-11 8:58 AM


yang akfifnya tahun 1998-2000. tapi jarang tidur pondok sebab berulang dari Nilam Puri


aiman ustaz.bolehkah mwrna rambut dgn colour hitam bg menutupi uban krn sya segan sbb umur msih muda tp rambut sdah berubah. 2009-10-11 8:57 AM


boleh dan pastikan ia dari jenis inai


PemeliharaAgama apa hukum bagi seorang wanita mbuang tahi lalat kerana semakin membesar? boleh ke terima sebab ini? 2009-10-11 8:38 AM


Jika memudharatkan, boleh


PemeliharaAgama Assalamualaikum ustaz.apakah hukum bagi lelaki yg mencabut bulu kening ditengah2 kerana keningnya bercantum? 2009-10-11 8:37 AM


Tak boleh


HAZRAMANAF semoga ALLAH memberkati usaha ustaz.bagaimanakah utk meyalurkan derma ke tabung al ijabah.shukran.2009-10-11 6:53 AM


Akaun ditepi blog ini


hafifi ape hukum malu dngn orng ramai 2009-10-11 6:43 AM


malu berbuat maksiat sebahagian dari Iman


hr apa hukum mencukur kirai?


Saya tak faham apa itu kirai, harap terangkan balik…


nuwul ustaz,adakah sah wuduk kita kalau tak membaca doa 2009-10-11 11:23 AM


sah, baca doa tu sunat hukumnya


Ust.Roslan Salam, sila ziarahi blog e-Ustaz..terima kasih.. 2009-10-11 9:37 AM


Terima kasih


manap apakah hukumnya seorang bapa menabaikan anak sdiri yg d bela oleh bekas mertua jkrn pemusuhan dgn bekas mertua tu. anaknya pun x pergi krumah bapanya itu krn d abaikan.adakah anak itu d kira derhaka.?2009-10-11 9:18 AM


sebaik-baik kamu adalah yang memulakan silaturrahim – maksud hadith


Guest Ketika solat anak saya(umur 1 thn) sering mengganggu saya dengan naik ketas badan dan kepala saya ketika sujud.kadang2 saya terpaksa menolaknya ketepi sahkah solat saya yadi ustaz? 2009-10-11 9:16 AM


Jika anak itu lelaki dan belum sunat, cepat-cepat elak, sebab kemaluan yang belum sunat terdapat najis padanya. Jika dia lama dengan kita hingga ditakrifkan kita membawa najis, maka tidak sah solat kita


mie pasemas ustaz.adakah amalan utk d murahkan rezeki dan lepas drp hutang 2009-10-11 9:14 AM


ayat seribu dinar, baca selawat fateh


awang ustat..ada ko doa utk buang tabiat buruk spt tengok pilem lucah dan onani.nok nikah x dok jodoh lg..x mmpu nak tahan. 2009-10-11 9:12 AM


banyakkan baca lahaula wala quwatailla billah


MK Saya seorang guru, bolehkah saya niatkan duit raya yg diberikan pd anak murid yg belum akil baligh sbg zakat? 2009-10-11 9:10 AM


Boleh dan naitkan untuk asnaf fisabililillah


lan berapa kos utk buat umrah dgn travel pimpinan ustaz skg. 2009-10-11 9:07 AM


bergantung masa, hubungi sahabat saya Hj. Mokhdzar 012-3230239


Wallahualam


Semoga menepati kehendak soalan. Jika masih kesamaran, bolehlah bertanya lagi.


“pertanyaan, kunci pengetahuan”


Al-Fakir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Danau Toba, Indonesia

15 Oktober 09 jam 7.00 malam

No comments: