Thursday, October 29, 2009

Jawapan Bagi Persoalan 78

Alhamdulillah, kesempatan yang ada, dapat kita berkongsi jawapan bagi persoalan yang diajukan

Ziema Asskum,Ustz sya x dpt excess blog yg ustz bgi 2.blh bagi no phone/email dia(ttg kls mgaji alquran kat Shah Alam)tq coz mbntu sya. 2009-10-26 1:42 AM

albairaha@yahoo.com

Turn Lelaki b'kata tidak akan kembali kpd isteri w'pun bapanya bangkit dr kubur. Menceraikan semasa isteri mengandung 3 bulan. Menghabiskan wang isteri yang bari dikahwininya. Mempunyai perempaun lain tetapi tidak memberitahu keluarga isteri. Keluarga isteri tidak membenarkan. tidak membenarkan lelaki itu melihat anaknya apabila lahir. Apakah hukumnya? 2009-10-26 1:19 AM

1. bercita-cita untuk tidak kembali pada isteri haram hukumnya, kalau tak suka kena cerai dengan cara yang baik

2. Menceraikan isteri ketika mengandung sah, edah isteri sehingga bersalin

3.Menghabiskan wang isteri, jika dengan zalim, haram, jika isteri beri dengan kerelaan, tak mengapa

4. Mempunyai perempaun lain tetapi tidak memberitahu keluarga isteri. Ia bukan syarat. Jika mampu, maka harus berkahwin

5. Keluarga isteri tidak membenarkan lelaki itu melihat anaknya apabila lahir – tak boleh. Haram memutuskan atau cuba memutuskan perhubungan antara ayah dan anak. Walau ayah terlalu teruk, ia tidak menggugurkan haknya untuk melihat anak

nak tau macamana orang yang kat bermimpi dia bertemu nabi muhammad tapi dia tak pernah jumpa sebab nabi muhammad dah lama wafat 2009-10-26 6:21 AM

mimpi boleh terjadi. Nabi kata, jika melihat Nabi ketika mimpi, bermakna memang lihat sungguh kerana, syaitan tak akan dapat menyerupai Nabi.

Guest salam ustz,btl ke haram jika kita mgunakn org dlm utk mdpt krja.adkh rezki trsbt hrm.2009-10-26 6:11 AM

Haram jika menafikan hak orang lain dan kita tidak layak.

nur salam ustaz..batalkah wuduk jika keluar keputihan..bolehkah solat dengan adanya keputihan?tq ustaz 2009-10-26 4:11 AM

tidak, nak solat kena bersihkan

Fadley Kami membekal "DADIH ONE" segar serta menerima tempahan untuk sebarang majlis. sila hubungi 018-260 4006 2009-10-26 3:34 AM

Selamat berniaga

intan assalamualikum ustaz. benarkah di zaman ini ada orang yang diizinkan melihat alam ghaib dan boleh berbicara dengan roh yang telah meninggal dunia. 2009-10-26 2:59 AM

Wallahualam...

Guest salam ustaz, boleh kah saya khatam quran dengan membaca versi terjemahan sebab takut silap bahasa arab 2009-10-26 2:15 AM

Bagus tapi tak nama baca quran, namanya baca terjemahan

Guest ustaz, berdosa ke seorg anak jika berkerci hati dengan sikap ibunya, yang tiba-tiba tidak mahu bercakap dengan anaknya 2009-10-26 2:09 AM

Pujuk, ibu tak mahu bercakap ada sebabnya

Cahaya Salam Ustaz, boleh terangkan berkenaan "Menurun" 2009-10-26 7:54 AM

Wallahualam..

tonet, Salam Ust Klu ank sy dpt bguru dgn Ust, kan ke elok.... B'apa usia ek yg d bolehkan bsekolah d Yayasan Al-Ijabah? Tp prblm nya d cni, ank sy bkn ank Yatim 2009-10-26 7:53 AM

Sekolah kita menerima sesiapa pun, Cuma asrama yang ditaja, hanya anak yatim dan anak orang susah

tonet, Salam Ust Naluri sy kuat mgatakan yg ank sy 1 hari nanT akan jadi mcm Ust bdasarkan ciri2 yg ada pdnya sejak b'usia 9 bln lg n sy x henti2 bdoa agar ank sy 'Adam' akn mjadi seorg Ust bila dewasa kelak.... 2009-10-26 7:51 AM 2009-10-26 7:51 AM

boleh, doakan jadi ustaz yang tawadhuk

Cahaya Salam Ustza, perkara yang perlu dielakkan(buruk/negatif) semasa hamil 2009-10-26 7:43 AM

Perkara dosa dan makruh

tonet, Salam Ust Klu sy nak sekolahkan ank sy d Al-Ijabah, blh ke Ust? 2009-10-26 7:43 AM

insyaAllah

Cahaya Salam Ustaz, amalan terbaik untuk ibu mengandung, dan amalan untuk suami juga.TQ. 2009-10-26 7:41 AM

Berbuat baik dan al-Quran

nak tau Saya apabila baca yasin semua kerja berjalan lancar..tapi kalau tak baca satu hari mesti macam-macam dugaan saya terima. adakah saya terkena sihir. 2009-10-26 6:34 AM

tak, tapi bermakna hidup anda akan lebih cemerlang dengan al-Quran

nak tau kalau isteri bersumpah tak benarkan kita menyentuhnya semasa marah. tapi dia dah menyesal. bagaimana dengan sumpahnya. 2009-10-26 6:25 AM

tak apa, abaikan

nak tau boleh ker nak bagi kusyuk solat masa imam baca surah panjang dengan menyebut nama Allah dalam hati 2009-10-26 6:23 AM

boleh

sam bolehkah kita guna pelaris untuk kedai? kalau xboleh, apakah ayat2 alQuran yang mesti saya amalkan untuk melaris kedai saya? 2009-10-26 4:51 PM

amalkan ayat seribu dinar

pencari adakah sudah terkeluar seseorang itu dr Islam sekiranya dia menghina Allah dgn lisan ketika dia sedang marah...x solat..tp masih tau mengaji al-Quran? 2009-10-26 4:34 PM

menghina, rosak iman, kena taubat dan kembali mengucap dengan benar

ceri Saya baru gagal di dalam peperiksaan pada attempt yang kedua.Mintak ustaz doakan untuk kejayaan saya pada resit next april,may clip_image0012009-10-26 11:49 AM

amin, semoga Allah bersamamu

Guest ustaz..knpa sy slalu diuji dgn keadaan yg bole menjatuhkn maruah sy cthnya org memburuk-buruk sy padahal perkara itu x benar, sedangkn spjg hidup sy x penah suka berckp dgn perkra yg menjatuhkn maruah org. 2009-10-26 11:42 AM

Allah sedang memberi mu kebaikan yang kamu tidak perasan

Guest ustaz..apa maksud hujan turun dengan lebat sampai banjir hampir memasuki rumah 2009-10-26 11:41 AM

Wallahu alam, kena tanya orang sastera tu...

Guest Assalammualaikum ustaz,Ustaz saya berharap sangat ustaz dapat beri doa yang ustaz baca pada akhir rancangan tanyalah ustaz. 2009-10-26 11:19 AM

InsyaAllah, (bagi sesiapa yang telah ada, boleh tak paste kan dekat ruangan komen)

tonet, Salam Ust Blh x Ust bukak cawangan Yayasan Al-Ijabah kat JB? Senang ckit nak jenguk ank nanT... 2009-10-26 9:57 AM

kita memang bercita-cita untuk membuka seluruh tanah air

hidayah.sk salam.Boleh tak tidur dulu sblm solat isyak kemudian bangun ditgh malam utk solat Isyak diikuti mail ke tahajud kalau tak tidur dulu? 2009-10-26 8:30 AM

boleh jika yakin tak terlepas

Guest Adakah najis bulu kucing yang dah tertanggal dari tubuhnya. 2009-10-26 7:55 AM

Ada yang berpendapat najis, dan ada yang berpendapat ia adalah antara najis yang dimaafkan jika susah nak jaga. Ada yang berpendapat tidak najis.

Bagi saya, jika ia payah nak jaga, maka termasuk di dalam najis yang dimaafkan, tetapi jika bulu tu saja-saja buat songkok ke, maka jatuh hukum najis.

mawarpepel salam, jodoh adalah ketentuan tuhan..adakah jika kita berusaha tapi kalu tuhan kata tu bukan jodoh kita, maka kita xkan bertemu jodoh dgnnya?? 2009-10-27 7:14 AM

benar

cik_im Salam, Ustaz. Salam Ziarah. 2009-10-27 4:44 AM

salam

Ziema Ass'kum.ustz blh x anak sya ddk dlm rumah anak ytm slm smiggu dlm cuti sklh.utk mbri sitausi sbnr khdpan mjdi anak yatim.lbh sedar dah bsyukur pdNYA. 2009-10-27 3:04 AM

Boleh, tapi istikharahkan dulu, kita tak tahu, adakah itu cara terbaik

Guest dulu sy pernah menyalahgunakan panel klinik dgn gunakan nama saya utk merawat ibu mcmana nk ganti balik duit rwtn yg dibyr oleh sykt 2009-10-27 2:52 AM

Bayar balik pada syarikat

mekah tp klu ada org bercerita tentang mekah dan apa yg berkaitan hati sy jd sayu rindu syahdu dan airmata akan mengalir 2009-10-27 2:43 AM

Alhamdulillah, semoga Allah merahmatimu

Guest benarkah tak sah sembahyang kita kalau kita terlebih baca tahiyat awal spt waala ali muhammad 2009-10-27 2:39 AM

Tak benar

Guest ninikash apa yg ditulis tu gunakanlah ruangan ini sebaiknya kesian ustaz amin nak jawab 2009-10-27 2:32 AM

Doakan saya

Guest apakah hukumnya kt gunakan barang pejabat spt pen atau kertas fotostet utk urusan peribadi bagaimana nak membersihkan harta yg tlh kt gunakan itu 2009-10-27 2:29 AM

Sedekah dan zakat

usop ustaz.boleh tak amal ayat2 qoran utk pemanis wajah.cth mcm ayat drp surah yusof.2009-10-27 1:00 PM

boleh Cuma baca niat kerana Allah

udin ustaz.ada tak ayat2 yg pendek2 utk d amalkan utk pelaris kedai.niaga slow sgt skg ni.sya x mau jmpa bomoh tkut syirik. 2009-10-27 12:58 PM

Bukan anda seorang, kebanyakkan begitu, doa dan amalkan ayat seribu dinar

mat rantau ustaz.ank sya d beri nama HAZRA.apakah maksudnya?ada kawan kata itu nama non muslim atau mungkin nama yahudi.betul kah?salam. 2009-10-27 12:54 PM

tak, Kha, Zai, dan Ra – Hazra bermakna meneka

faqih yg d kasihi.ustaz.maaf.psal hukum makan brg2 rampasan yg hendak d lupuskan sbgmana yg d tnya oleh sdr fadli itu sya x berapa jelas sbb ada khilaf. ada yg mengatan x boleh.sbb yg d rampas itu tetep hak milik tuannya,cuma ia bersalah krn langgar undang2.tp ianya dberikan tanpa rela oleh pemil 2009-10-27 12:43 PM

Jika barang yang kita rampas itu memang milik pemilik, maka memang haram, seperti pencuri yang mencuri kemudian, ingin membuang harta itu dan kita ambil, maka tak boleh.

Tapi, barang yang dirampas itu, telah gugur milikan kerana ia tidak sah pemilikannya kerana dari awal, pemilik mengetahui bahawa, barang tersebut perlu melalui proses tertentu untuk menjadikannya milik yang sebenar. Jadi, dia cuba mengambil hak sebuah negara dan dia memahami jika dia ditangkap, maka pemilikannya akan lucut. Maknya, lafaz itu telah diketahui sedari awal.

Jika dia diberitahu bahawa, boleh menebus dalam waktu tempoh tertentu, maka kita tak boleh ambil hak itu.

Apabila, hak yang telah gugur dari tuan tadi lafaznya akan dilupuskan, maka ia sudah tidak dinilai lagi sebagai sebuah harta, maka sesiapa yang boleh memanfaatkan kembali barang itu, boleh mengambilnya

Wallahu alam..

ismail ustaz.salawat apakah yg seeloknya d baca untuk anak yg degil 2009-10-27 12:39 PM

fatihah

Guest salam.apakah hukum seorang lelaki memakai cincin perak? 2009-10-27 12:15 PM

Harus

Guest assalamualaikum ustaz, kalau nak hantar anak [yang tak yatim] belajar tahfiz di Yayasan Al-Ijabah boleh tak?2009-10-27 9:16 AM

Boleh tetapi tidak ada tajaan, tertakluk kepada temuduga

Anggerikdesa Bolehkah kita membuat tahlil aruah mengikut hari cthnya 7,14,40 dsbnya 2009-10-27 9:05 AM

Ada perbahasan yang panjang.

Pada saya, jika anak-anak menghadiri majlis tersebut, dan sama-sama membaca ayat-ayat al-Quran itu, maka boleh.

JIka orang lain baca, ada khilaf, sampai atau tidak, tapi kalau anak yang baca, maka pasti sampai jika ikhlas

Anggerikdesa Salam..bolehkah wanita membaca doa dgn tgn dikeluarkan drpd telekungnya2009-10-27 9:02 AM

Boleh

Wallahu Alam,

Semoga menepati kehendak soalan. Kalau masih ada kesamaran, bolehlah bertanya kembali.

“Pertanyaan, Kunci Pengetahuan”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah

Putra Height

29 Oktober 09, 10.00 pagi

1 comment:

Anonymous said...

Ustaz, boleh senaraikan 15 harta yang haram dalam islam, thks