Sunday, December 28, 2008

Tarbiah dan Dakwah 9 - Maal Hijrah

Hari ini merupakan hari akhir kita berada di dalam tahun 1429. Esok, kita akan berada di tahun 1430. Seribu empat ratus yang silam, sejarah menyaksikan satu peristiwa agong di dalam Islam. Itulah peristiwa hijrah. Apabila kita membicarakan peristiwa hijrah ini, kita akan mengingati tiga perkara:-

1. Ia mengingatkan kita mengenai perjuangan Nabi. Susah dan payah kaum muslimin berhijrah. Tujuannya untuk kita mencintai Nabi, ahli keluarga dan para Sahabat. Hari ini, ramai orang yang lupa pada Nabi sehingga lebih mencintai perkara lain. Yang lebih malang, ada yang sanggup menghina Nabi.

2. Mengingatkan kita mengenai peningkatan umur, apakah setelah setahun keadaan kita sama sahaja sedangkan umur kita semakin meningkat. Semoga amalan kita meningkat seiring dengan umur kita. Amat rugi orang yang semakin meningkat umurnya amalannya sama sahaja. Lebih malang apabila amalannya semakin teruk, akhlaknya semakin teruk, ibadahnya semakin teruk, hubungan dengan Allah semakin jauh, keluarganya semakin porak peranda. Maal Hijrah ini menjadi batu ingatan kepada kita mengenai peningkata umur kita.

3. Ia juga mengingatkan kita mengenai muhasabah diri. Ada lapan peningkatan yang perlu kita buat setiap hari dan ketika. Di ketika kita menyambut Maal Hijrah ini, kita lihat, adakah lapan perkara ini telah kita tingkatkan.

1. Peningkatan cinta pada Allah
2. Peningkatan cinta pada Nabi
3. Peningkatan cinta pada Agama
4. Peningkatan cinta pada Saudara seIslam
5. Peningkatan cinta pada ilmu
6. Peningkatan cinta pada amal
7. Peningkatan cinta pada akhlak
8. Peningkatan cinta pada amar makruf dan Nahi mungkar

Lapan perkara ini yang Nabi terapkan ke dalam jiwa para sahabat ketika peristiwa hijrah. Kita tidak perlu berpindah ke Madinah bagi tujuan berhijrah, tetapi kita perlu berhijrah rohani dari keadaan lama kepada yang baru. Semoga niat baik kita diperbaiki oleh Allah.

No comments: