Thursday, December 25, 2008

Jawapan Pada Persoalan 8

Alhamdulillah, pada kesempatan kali ini dapat saya menjawab persoalan yang di ajukan.

? Persoalan mengenai kaedah perjuangan Tabligh

+ Sebelum itu, saya ingin berkongsi mengenai kelemahan pemikiran orang Islam. Kelemahan pemikiran orang Islam sekarang ada tiga perkara:-

1. Tidak mengaitkan dengan tauhid. Ramai orang yang bercakap mengenai Islam dengan tidak mengaitkan dengan tauhid iaitu rasa membesarkan Allah. Hasilnya, mereka akan faham tentang ilmu tetapi semakin jauh dari Allah, mereka lebih suka bergaduh dengan ilmu yang ada. Ada juga orang yang tahu hukum kemudian meremehkan hukum tersebut. Ini kerana mereka belajar tetapi lupa ingin kaitkan dengan tauhid pada Allah.

2. Kelemahan kedua ialah tidak menjawab reality semasa. Ada orang yang mempelajari agama terhibur dengan perbahasan lama tanpa cuba mengkaji persoalan baru yang timbul. Akhirnya, pemikirannya cara lama. Kurang mengambil tahu reality semasa. Hukum-hukum dan masalah terkini tidak dapat diulas dengan baik.

3. Tidak membawa kepada kesatuan. Membawa kepada perpecahan. Sesuatu yang baik tetap baik sekalipun kadang kala terdapat kekurangan di dalam perlaksanaannya. Jika terdapat kekurangan, kita hendaklah memperbaikinya dan bukan membesar-besarkan kelemahan tersebut.

Dalam konteks dakwah orang Tabligh, ia tetap baik walaupun ada orang tidak bersetuju dengan kaedah ini. Jika terdapat kelemahan, kita kena tolong perbaiki. Dan golongan yang terdapat kelemahan, jangan pula membela kelemahan yang ada. Saling bersatu dan melengkapi. Setiap perjuangan akhir zaman ini ada kelemahannya. Ini menunjukkan, pemimpinnya bukan Nabi. Kita kena terima hakikat ini. Yang ada kelebihan jangan sombong dengan kelebihan dan yang ada kelemahan perbaiki kelemahan yang ada. Matlamat perjuangan semua sama. Semua ingin mengembalikan diri dan masyarakat kepada Allah.

Jika kita saling memandang rendah pada orang lain, kita akan lemah dan musuh akan dapat mengatasi kita. Yang berjuang di medan politik teruskan, yang berjuang di medan perniagaan teruskan, yang berjuang di medah pendidikan, teruskan dan di mana pun kita, jika ia selaras dengan syariat, teruskan. Yang salah ialah kita tidak perbuat apa-apa tapi saling memandang rendah. Ia merugikan kita.

Saya akan membahaskan lagi perkara ini di dalam tulisan akan datang bertajuk "Paradox" Semoga kita semua saling bersatu untuk Islam. Ini kerana, dalam kesatuan ada rahmat dan pertolongan dari Allah

? student Salam ustz, sy tension tol la ngan org2 tua ni,kerek jer ngan org muda,mcm diorg tu btl sgt,bengang tol sy...tolong nasihat camne nak wat ni ustz.. 2008-12-24 3:50 PM

+ Apa yang ingin kita kongsikan pada hari ini ialah, kenapa kita menegur orang lain. kita tegur orang lain bukan sebab kita nak ubah dia, bukan juga sebab kita anggap dia rendah, bukan sebab kita geram dan marah dekat dia, bukan juga sebab kita kecewa pada dia, kita menegur orang lain kerana Allah dan Rasul suruh kita menegur. Allah selalu suruh kita menyeru pada yang baik dan mencegah pada yang mungkar.Kita tidak mampu merubah manusia, hingga para Nabi juga tidak mampu merubah hati manusia. Yang merubah hati manusia ialah Allah. Kita hanya disuruh menyampaikan perkara yang baik.

Jika kita faham, kita tidak akan kecewa dengan tindakan orang yang kita rasa tidak serasi dengan kita.

Allah tidak menjadikan maksiat itu ubat bagi hati. Kita tidak akan mendapat ketenangan jika sentiasa menaruh tidak puas hati pada orang lain. Kenapa ingin biarkan orang lain mencorak hidup kita. Jika dia sombong dengan kita, kenapa kita perlu bersifat sombong juga. Kan yang suruh tawadhuk itu Allah.

Jadi, tengankan hati, biarkan orang lain dengan keadaan mereka. Kita mempunyai alasan tersendiri untuk menjadi baik, bukan kerana respons dari mereka.
? Guest salam. ustaz, benarkah hantu itu wujud? ataupun yang disebut-sebut itu ialah jin, iblis, atau syaitan? 2008-12-20 1:57 PM

+ Hantu yang difahami oleh orang kita sebenarnya jin. Golongan ini memang wujud.

? M Salam ustz...sy prnh terbaca yg pd zaman Rasulullah dulu,baginda tak benarkan penulisan hadis...mengapa ya? 2008-12-20 12:39 AM

+ Jawapannya telah diberikan oleh Ustaz Juraish. Nabi pernah larang kerana bimbang hadith bercampur dengan al-Quran.

? Guest Salam ustaz, nak tanya, apa hukumnya mandi bunga utk mencari jodoh 2008-12-18 6:33 AM

+ Hukum mandi bunga kerana untuk mencari jodoh tidak dibenarkan, Ia termasuk di dalam syirik qidam, iaitu seorang yang merasakan nasibnya tidak baik dan dapat dilepaskan dengan amalan-amalan tertentu.

? ustaz,tolong jelaskan tentang menziharkan isteri atau teman wanita...ape jd kalo kite ziharkannye secara lafaz soreh atau lafaz kinayah...tq 2008-12-18 2:13 AM

+ Menziharkan isteri ialah menyamakan isteri dengan ibu dengan tujuan menghina. Ia adalah cara orang arab ingin menggantung isteri mereka. Orang Melayu tidak ada amalan ini.

? jamal apa makna mimpi kita pergi solat kekadang solat jemaah dgn org lain dlm surau.kerap kuar dlm mimpi la ustaz.yg musykil. 2008-12-17 12:11 AM

+ Pentanda kita telah mula meningkatkan diri. Jika kita ingin tahu lebih banyak mengenai mimpi, cari kitab Ibnu Sirin.

? nurul salam ustaz. saya nak tanya apakah sebab-sebab yang membolehkan seseorang mengamalkan pil perancang. Seperti yang ustaz kata ianya haram 2008-12-15 5:40 AM

+ Jika mengandung boleh memberi mudharat
? latifah abdul latib salam ustaz - macamana nak keluarkan hantu orang yang hampir nak mati. 2008-12-15 2:24 AM

+ Bacakan surah al-Baqarah

? Guest salam ustaz... saya dan isteri telah bersetubuh pada siang hari dlm bln ramadhan.apa perlu kami buat kalau kami tak mampu utk berpuasa selama 2 bulan? 2008-12-14 7:45 AM

+ Suami perlu puasa dua bulan berturut. Jika tidak mampu beri makan 60 fakir miskin.

? Mohd "Salam ustz..bleh tak org yg solat sunat jd imam pd org yg solat sunat lain,mcm org yg solat tarawikh jd imam tok org yg solat witir.." 2008-12-13 12:27 PM

+ Boleh tetapi tidak afdal
? Shamsul Amin Ustaz, saya nak bertanya apakah hukum menonton wayang di pawagam. Saya akui, gemar menonton wayang, tetapi waktu solat masih dijaga. Macam mana ustaz? 2008-12-13 11:51 AM

+ Harus jika
1. tidak timbul fitnah seperti tempat itu terkenal dengan imej maksiat
2. tidak bercampur lelaki dan perempuan
3. filem yang tidak merosakkan seperti menimbulkan syahwat, menggugat iman dan lain-lain.
4. tidak meninggal perkara wajib yang lain seperti solat, belajar, mencari nafkah dan lain-lain
5. ada iktibar pengajaran yang boleh diambil

keharusan ini sangat nipis garisannya. Ia boleh jatuh makruh dan boleh jatuh haram.

? Guest salam ustaz, soalan saya, apakah hukum kita melabur ASB?? ada yang kata ASB melabur pada tempat2 yg x ikut syarak.. 2008-12-13 6:49 AM

+ Menurut majlis fatwa harus

? student ustaz, apekah hukum makan ketam nipah. sekarang sedang top kursus ternakan ketam nipah di rumah. boleh ustaz jelaskan. thanx 2008-12-10 1:13 PM

+ Setelah saya kaji ia sejenis ketam yang akan mati juga di atas darat. Ia harus. Jika ketam batu haram sebab di atas darat dia tak mati. Jadi tergolong hidupan dua alam.
Semoga jawapan menepati kehendak soalan. Jika masih terdapat kekaburan, pembaca sekelian bolehlah mengajukan soalan ini kembali.

No comments: