Monday, October 25, 2010

Universiti Kehidupan 170 – “Bermainlah nak, tapi nanti pulang waktu Maghrib ye…”

“Syeikh, pernah tengok tak benda ni?” kata saya pada Saudara Ali, jurukamera kami ketika ini.

Saya menunjukkan satu permainan tradisional dari buluh, ia seperti sebuah pistol kerana boleh menembak dengan peluru kertas basah.

Dulu waktu saya kecil, saya pernah bermain benda ni, kadang kala cukup dengan menggunakan pen dan kulut buah duku yang keras.

Saudara Ali tergelak besar..

“Haa haa, apa orang panggil ni” dia cuba mengingatkan nama permainan ini.

“Mmm, suntut.. aaa suntut” katanya.

“Ana tak tahulah apa tempat anta panggil, tapi waktu ana kecil dulu orang panggil “selotop” kata saya.

“Aaaaa, betul-betul , selotop” kata saudara Ali.

Kanak-kanak di sini bermain selotop dengan penuh riang, ia mengimbaukan zaman kanak-kanak saya ketika di Johor dulu. Tidak seperti kanak-kanak sekarang yang khusyuk dengan PS 1, computer dan game tembak menembak.

Walaupun mereka sibuk bermain, tapi sebelum waktu Maghrib, pasti semua telah berada di rumah, macam kita dulu-dulu.

Anak-anak sekarang ni, mmmm….

bukan maghrib, pukul 12 malam pun ada yang tak balik lagi. Sebab mak ayah pun balik malam juga.

Perbezaanya, mereka bermain, seperti fitrah kanak-kanak di tempat lainnya, tetapi, sampai waktu sembahyang, mereka berhenti dan pandai untuk bersama orang tua memenuhi masjid.

Sebab itu, ada anak-anak kita bermain, dan terus jadi lalai, tapi anak-anak di sini, bermain tetapi tetap dapat menjaga diri dari gejala tidak sihat.

Sebab, ada anak kita bermain dan terus lupa Allah, tapi anak mereka bermain, tetapi sampai waktu membesarkan Allah, mereka terus meninggalkan permainan mereka

Mari kita berkongsi permainan tradisional di sini.

IMG_5083

Ini antara permainan paling canggih, pistol buloh dengan kertas basah atau dipanggil “selotop”

IMG_5136

Sungai juga antara tempat permainan mereka

IMG_5152

Pertandingan getah

IMG_5452

Kalau ditempat kita, permainan ini kita panggil “ting-ting”

IMG_5747

“Ooo som…” pun ada juga, tapi di sini istilahnya lain

IMG_5754

Permainan lompat getah

IMG_6008

lompat getah dalam skala yang kecil

IMG_6069

main guli

IMG_6012

dan bola sepak secara kecil-kecilan…

“Universiti Kehidupan, Pengajian Sepanjang Hayat”

al-faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Phnom Penh

17 Zulkaedah 1431/25 Oktober 2010 jam 9.00 malam

4 comments:

alexa yussida said...

bagusnye mereka kan ustaz...smga kanak2 dimalaysia tdk terus lalai..

Azharuddin Ya'acob said...

teringat ustaz zaman kecil2 main semua permainan ni..

Ibnu Ahmad Ar-Rantawi said...

teringatkan zaman kanak-kanakku bersama arwah ayah. Semoga tenang di alam sana.

anortgelam said...

ustaz,,selotop tu,,kalau di kedah,,depa panggil CAPLONG.....pakai bullet buah cenerai lagi sakit,,,,,zaman budak2 dulu rajinlah main