Friday, September 3, 2010

Jawapan Pada Persoalan 119 (Soalan Dari Ruangan Komen)

Alhamdulillah, dapat saya melihat soalan yang diajukan dari ruangan komenDescription: Blogger

syamsiyah said...

assalamualaikum ustaz..
sye ada beberapa soalan yg hendak di tanya..

1.selepas balik trawih,sya menjahit smpai lewat mlam.. sebelom tidur, boleh x sye mlakukn solat2 mlm dan tahajud tnpa tidur trlebih dahulu..
2.slepas tgok rncangan tnyalah ustaz tiap2 pagi, boleh x sye buat solat sunat isyrak dan dhuha..
3.slpas solat sunat dhuha, bleh x sye buat solat lain sprti solat istikharah, dan hajat....

August 21, 2010 11:53 AM

1. boleh

2. boleh

3. boleh

Description: Anonymousazua said...

Salam ustaz, sekiranya setiap kali 10 hari terakhir bulan ramadhan seorang wanita uzur syarie,apakah peluang beliau merebut kelebihan mlm lailatulqadar sedangkan byk ibadah solat sunat, membaca quran tidak dapat dapat dilakukan...bolehkah dia bangun juga tengah malam hanya untuk berdoa dlm keadaan uzur?

August 22, 2010 8:32 AM

Boleh, amalan tak semesti di tikar sembahyang, puan memasak sahur juga merupakan amalan

Description: Anonymousnuriman said...

assalamualaikum ustaz,

Tiga gigi geraham sblh kiri ats satu rosak sikit dan 2 gigi lagi baik (dalam keadaan realiti)

dalam mimpi pula yang satu rosak tak berubah dan 2 gigi dalam keadaan baik makin bertambah cantik dan putih apakah maksudnyer ustaz?

August 22, 2010 10:35 AM

Dua kemungkinan,

1. keadaan diluar terbawa dalam mimpi

2. orang sekeliling puan sentiasa sihat

Description: AnonymousAnonymous said...

assalamualaikum ustaz
apakah hukum memakai inai ukiran haiwan? sah x solat n puasa?

August 22, 2010 11:16 AM

Solat sah cuma ia diluar adab

Description: AnonymousAnonymous said...

salamustaz.. sya syamsiyah
soalan sya..
1.imim buat trawih 3 rakaatjemaah prmpuan bsmbhyg 2 rakaat.. tp, jemaah laki m'ikut imim 3 rakaat... mcmana tu??
2.org yg ada btuk yg bertrusan smsa smbhyg..
3.org yg selsema,mggangu jemaah lain dgn bnyi(mnyedut hingus)nafas
4.slps trwih,sya mnjahit shingga lwat mlam.. boleh x sya trus buat solat tahajud,taubat,dan hajat sblum tidur, takot tertidur trus nanti..
5.slpas tgok tnyalah ustaz, boleh x sye buat solay sunat isyrak, pas tu trus buat solat dhuha@buat dhuha aje..
6.org yg smbhyg ,mukanya lapik dgn telekung sndiri.
7.org prempuan yg uzur jtuh 10 mlm t'akhir ramadhan.. adakah mlm lain yg bleh diamalkan??
8.kadang kala sya keliru,sewaktu hndak solat b'jemaah.ada darah(mcm darah nyamuk) yg kering di telekung, imam dah takbir ratulihram,sye nak kena bsuh ke @truskan aje??

August 22, 2010 3:39 PM

1. kalau imam terbuat tiga, maka kita hendaklah mufaraqah (niat berpisah dengan imam)

2. tidak membatalkan solat

3. semula jadi tidak mengapa

4. boleh, tidur hanya afdal bukan syarat

5. boleh

6. tak boleh, boleh menjadikan solat tidak sah kerana dahi tidak kena tempat sujud di atas lapik yang bergerak

7. berbagai-bagai, amalan tidak semesti di tikar sembahyang, kemas rumah, masak sahur juga amalan

8. kalau sedikit tidak apa, ia dimaafkan, tetapi kalau banyak maka kena basuh

Description: Anonymoushus said...

ustaz..

saya ingin bertanya..
adakah sah abg ipar saya telah membayar zakat fitrah untuk saya dan keluarga.. atau perlu saya membayar semula untuk diri sendiri?

terima kasih..

August 24, 2010 7:06 AM

sah

Description: AnonymousAnonymous said...

salam ustaz,sy nak tanya.jk sesorg beli no ekor dbln puasa,adakah puasanya batal dan perlukah dganti @ bagaimana?

August 24, 2010 7:56 PM

Puasa tak batal, perbuatan hanya haram dan boleh membuatkan pahala hilang

Description: AnonymousAnonymous said...

Salam Ustaz,
saya ada berjamaah tarawikh di sebuah club house di putrajaya. Imam tersebut (seorg Hafiz) setelah solat isyak terus mengerjakan solat tarawikh tanpa mengerjakan solat ba'diah Isyak. Boleh ke begitu?

TQ
Shahril

August 25, 2010 3:20 PM

boleh

Description: AnonymousAnonymous said...

saya mohdshafik, salam ustaz, macamana kalau berjemaah tp imam laju sdgkn sy x abis lg fatihah?

August 25, 2010 11:44 PM

Kalau macam tu, waktu imam baca fatihah tuan dah boleh terus baca fatihah

Description: Bloggerfatimahabrahman82 said...

ustaz, anak angkat boleh tak dikira dlm kiraan zakat? RM2000 potongan tahun 2010.

August 26, 2010 10:59 AM

Boleh

Description: Bloggerfatimahabrahman82 said...

ustaz, saya ada dgr ustaz kat skudai cakap kalu bermusafir boleh tak puasa. tapi kene stat musafir sebelum subuh? betul ke?

August 26, 2010 11:16 AM

Di antara kerencaman pandangan fiqh

Description: Bloggerfatimahabrahman82 said...

ustaz, katalah kita nak musafir. boleh ke kita stat jamak ngan qasar kat umah?
kedua, ada kawan saya nak naik bas. otw pegi station bus (jlan kaki dekat je), zuhur masuk. dia boleh jamak & qasar ke kat station bus tu. sedangkan station bus tu kat kg dia gak.

August 26, 2010 11:20 AM

1. tak boleh

2. jika dalam kariah yang sama, tidak boleh

Description: AnonymousAnonymous said...

Salam ustaz

saya ni masalah, dalam solat selalu ada lintasan hati yang suruh keluar dr solat, macamane tu ustaz?

August 26, 2010 3:07 PM

Jangan ikutkan dan teruskan sembahyang

Description: AnonymousAnonymous said...

ustaz
saya ingin menyumbang wang kepada yayasan alijabah sebagai zakat. boleh ka ustaz? bagaimana caranya?

terima kasih, zar

August 27, 2010 3:19 PM

Bank in kan dan maklumkan pada 019 6003643

Description: AnonymousAnonymous said...

Ustaz, ibu mertua saya memperolehi sekeping tanah tol (kurniaan). Semasa hayatnya beliau tidak mempunyai wang untuk mendirikan wang diatas tanah tersebut, lalu suami saya pun membuat pinjaman perumhan bagi mendirikan rumah di atas tanah tersebut. Semestinya semasa proses peminjaman tersebut tanah tersebut telah ditukar hakmiliknya dari ibu mertua kepada suami saya. Ditakdirkan ibu mertua saya meninggal dunia . Adakah harta tersebut dikatakan harta pusaka kerana selama 16 tahun suami telah membayar pinjaman perumahan dan tanah yang diperolehi oleh arwah ibu mertua saya adalah dengan percuma jua. Terdapat perbalahan diantara adik beradik suami saya mengenai harta tersebut. Pohon penjelasan ustaz kerana perkara ini sangat penting kerana kami suami isteri insyallah akan ke Tanah Suci pada tahun ini 1431 H. Jkh.

September 2, 2010 1:52 PM

Lihat, adakah arwah pernah akad hibah pada puan atau suami, kalau tak ada, kira bahagian suami dan nilaikan dengan betul. kemudian kira nilaian tanah dan modal yang telah dikeluarkan oleh suami dalam banyak hal. Kemudian, baki barulah kira bahagian adik beradik. Suami boleh bayar hak-hak adik beradik atau adik beradik kena bayar hak yang suami telah keluarkan sebelum dibahagi secara faraid.

Description: Anonymousnurin said...

ustad, betul ke mandi lepas asar hukumnya makhruh?

September 3, 2010 11:06 AM

Jika dengan kadar banyak

Walaahualam, semoga menepati kehendak soalan

"Pertanyan Kunci Pengetahuan"

al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Shah Alam

24 Ramadhan 1431/ 3 September 2010 jam 5.30 petang

7 comments:

Anonymous said...

SALAM USTAZ,SY PERNAH MENIPU ORG LM INTERNET DGN MENIPU DUIT MEREKA..SEKARANG SY BENAR2 INSAF DAN NK BG DUIT BALIK..SY BETUL2 MENYESAL JD DI SINI ADA BEBERAPA SOALAN HRP USTAZ DPT BANTU

1.SY DAH CUBA CR ORG YG PERNAH SY TIPU TP XSEMUA JUMPA..APA PERLU SY BUAT?SY BENAR2 NK BG DUIT MEREKA BALIK.

2.SKG POLIS DAH DPT TAHU DAN SIASAT MASALAH NYA SY TKT NK MENGAKU SALAH SY..SY TAKUT KELUARGA BUANG SY.APA PERLU SY BUAT?SY BENAR MENYESAL DAN NK TAUBAT NASUHA.ADA MENGATAKAN JIKA SESUATU SEPERTI HUKUMAN SERAH LAH DIRI DAN MOHON KEMAAFAN.TP USTAZ JIKA SY TIDAK MELAKUKANNYA SEPERTI MENYERAH DIRI DAN BENAR2 INGIN TAUBAT ADAKAH SAH TAUBAT NASUHA SY?

3.DUIT YG SY XDPT CR TUAN SY BERCADANG NK BERIKAN BADAN2 AMAL..SEPERTI ANAK YATIM,MASJID..BOLEH KE?


4.SY TIDAK INGIN JUMLAH YG TELAH SY TIPU ORG.
MCM MANA USTAZ?

Anonymous said...

Salam ustaz, mentafsir mimpi boleh dipelajari ke dalam islam? jika ya, apakah saluran yg betul?

KHAER said...

Salam ustaz,saya berminat dan mencari doa-doa dalam bahasa melayu terutama sekali ketika ustaz bacakan di rancangan Tanyalah Ustaz di tv 9 minggu lepas.minta ustaz emailkn di lovesystem@rocketmail.com jika ada.terima kasih..

Siti Nadzirah said...

Salam Ustaz, saya mendengar daripada nenek (sbelah ibu saya) beliau telah bermimpi arwah ayah saya dalam keadaan berbogel, tidak bercakap, muka biasa. Susuk tubuhnya serupa ketika dia sihat dahulu, sebelum ayah saya sakit kanser dan meninggal dunia awal tahun ini.. Apa tafsiran mimpi tersebut ya ustaz?

Anonymous said...

Salam Ustaz, apakan amalan bacaan dan ayat2 untuk mengelakkan sihir, saka, jin dan buatan orang? Juga apa bacaan yang boleh diamalkan untuk menjaga rumah dari sebarang gangguan jin dan syaitan? Keluarga saya mempunyai sejarah berketurunan saka, saya ingin sekali mengetahui ayat2 yang dapat membantu keluarga dan rumah saya aman daripada sebarang gangguan. Tq ustaz.

Anonymous said...

Salam ustaz,
.

Anonymous said...

Salam ustaz,hati sy slalu tak tenang.Jantung selalu rasa berdebar-debar apabila ingin menunaikan solat.Apakah masalah saya ustaz?Apakah cara yang perlu saya lakukan ustaz?