Monday, September 27, 2010

Jawapan Pada Persoalan 120

Alhamdulillah, dapat saya melihat soalan yang diajukan

Guest slps haid krg, sy bpuasa pd 6 n 7 ramadhan. ttp pd 8 ramadhan haid keluar semula. adakh puasa sy pd 6 n 7 ramadhan dikira atau perlu d ganti 2010-08-23 5:21 PM

Maksima haid 15 hari, jika di tengah-tengah tu, berhenti, maka wajib solat, kemudian datang semula, maka tak wajib ketika itu. Dalam kes puan tidak perlu diganti

azrinkun baru belajar apakah sah sembahyang subuh jika trtingal doa kunut...doa qunut bukanwajib.. 2010-08-23 8:19 AM

Solat subuh tersebut sah, doa qunut hukumnya sunat

liza salam ustaz, kenapa bila berqiamulail di masjid/surau, lampu tempat bersolat itu ditutup?bukan kah makruh hukumnya solat di dalam gelap? 2010-08-23 5:16 AM

Kena tanya pentadbir surau tu, mungkin cara mereka mencari kekhusuyukan dengan begitu

nazlin salam ustaz. alhamdulillah saya dapat mendengar azan dari 5 buah masjid atau surau padasetiap waktu. soalan saya, haruskah saya menjawab semua azan 2010-08-23 4:57 AM

Sebaiknya begitu, tetapi jika tidak mampu, jawab yang pertama sekali dengar

hamba Allah salam ustaz,soalan saya..adakah Syeikh dr keturunan Rasullullah?2010-08-23 3:40 AM

syeikh mana?

Guest Jasin Saya akan bermadu, Saya hanya meminta giliran saya sebulan 1 kali sahaja. Apakahsuami saya berdosa kerana tidak adil maebuat giliran? 2010-08-23 3:26 AM

Jika puan telah merelakan giliran sedemikian, tak apa, melainkan jika sebulan itu pun suami tak mampu nak beri

shidi ustz,klu sy nak byr fidyah utk arwah ayah sy camner,nak kira dr mana?puasanya sy kena gantikan ke? 2010-08-24 3:34 AM

Kiralah sekadar yang kita tahu, puasanya tidak perlu tuan gantikan melainkan jika dia ada berwasiat

ziha arwah datuk & nenek saya masa solat ada baca doa setiap selepas salam yang akhir tiap kalisolat fardu.kdg saya ada terbaca jgk.bole ke ,apa hukumnya? 2010-08-24 1:53 AM

boleh

ana anak derhaka ke saya jika tidak blk kg hari raya, kirim duit dan brg raya sahaja saya takdapat jaga ibadah solat di kg kerana ahli keluarga tak sembahyang, sy tak kuat iman,berdosa kesaya jika tak balik ke kg macamana nak ckp kat mak dan ayah supaya mereka tak kecil hati takblk kg,iman sy tak kuat,dah nasihat kluarga tp blm ada perubahan,sy takut nak balik2010-08-24 12:03 AM

Sewajarnya pulang juga ke kampong untuk berdakwah, puan perlu kuatkan iman dan jati diri, berdakwah dan menegur tidak semestinya dari tutur bicara, tetapi juga dengan akhlak dan kadang kala, kita akan lebih memperbaiki diri menerusi nasihat yang kita berikan pada orang lain

peach pd bln januari sy menerima wang imbuhan persaraan.perlukan sy membayar zakat pd thnini? wang simpanan di tabung hj perlu bayar zakat atau tidak? 2010-08-23 11:59 PM

Tabung haji dah dibayarkan, wang imbuhan walaupun tidak ada hadis mengenainya, sebaiknya keluarkan zakat kerana ia juga sebagai harta yang kita dapat seperti pendapatan

Hanna Ustaz, bagaimanakah aurat semasa sedang buat kerja-kerja dapur? Bolehkah sinsinglengan hingga ke siku depan ipar duai? 2010-08-24 8:33 AM

Hukum memang tidak boleh menampakkan aurat dihadapan ipar, cubalah cari jalan yangterbaik dalam menutup aurat tersebut, yang tak mampu, minta ampun pada Allah

HZ macam mana nak hilangkan was was semasa wuduk? Tolong saya ustaz...2010-08-24 8:25 AM

Amalankan istia’zah sebelum mengambil wudu

HZ slm..saya tak pasti semasa saya solat saya kentut @ tidak. Mungkin angin keluar sendiri, taksengaja & kerap.Saya ada buasir lama.Keliru & was was. 2010-08-24 8:23 AM

kalau tak pasti, maka tak batal. Dalam kes buasir, tuan telah dikira sebagai keadaan yang darurat, buatlah semampu yang boleh,

KTM Lailatul Qadar ditetapkan pada satu tarikh yang tetap atau berbeza-beza mengikutkehendak Allah. 2010-08-24 8:10 AM

Kalau mengikut hadis yang nabi menganjurkan agar dihidupkan malam ganjil pada hujung Ramadhan, maka ia bermakna berbeza

KTM Apakah Status Muhrim di antara Bapa dan Anak Menantu Perempuan setelah diceraikanoleh anaknya? Batal atau Tidak . Jika Menantu Perempuannya 2010-08-24 8:05 AM

Tidak batal wudu

Guest Salam. Bagaimana cara nak minum air zamzam? Tk 2010-08-24 7:44 AM

Seperti cara minum air lain, cuma niatkan dengan yang baik-baik seperti kesembuhan

Jasmani aslmkm ustaz.sy ingin mgetahui mana satukah masjid al-aqsa yg sbnr 1.masjid kubahkuning atau 2.yg bsebelahan yg bkubah gelap.Wslm 2010-08-24 5:31 AM

kubah gelap

Guest salam..sy ad terbc di dlm 1 lmn blog yg menyatakn bahwa trdpt hadis sahih ygmnyatakn apabla keringnya tasik galilee, maka turunlh Nabi Isa kebumi. benarkah ustaz?2010-08-24 5:02 AM

Wallahualam, saya tidak menemui hadis ini, tetapi, perkara yang saya tidak temui bukan bermakna tidak ada, minta rujuk ustaz lain

Hamba Allah Ustaz, boleh tak kita berkawan dengan non-muslim, terutamanya yang Nasrani??2010-08-25 5:43 AM

Boleh dan dakwah dia

Guest Salam.Ustaz, apa hukum gantung gambar (keluarga, perkahwinan, dsb) di dalam rumah?2010-08-25 5:18 AM

Boleh hukumannya, Cuma jangan sampai mengagungkan gambar tersebut sudahlah

Wan salam uztaz,betulkah kalau seorang lelaki wajib memakai `underware` untukbersolat..kalau tak pakai boleh batal pasal ada pergerakan pada kemaluan. 2010-08-25 2:42 AM

Tidak wajib kerana anggota badan yang tidak boleh kita kawal seperti kemaluan yang bergerak, buah dada yang melayut, daging lebihan yang terjuntai, tidak membatalkan solat.

Amni Salam, ustaz, saya dan suami duduk berjauhan kerana tempat kerja yang di negeri yangberlainan. maka, untuk zakat fitrah, perlukah saya bayar di tempat negeri saya kerja atau bolehkah suami bayarkan ikut kadar negeri yang dia bekerja? 2010-08-25 2:22 AM

Dua-dua boleh

Guest Salam ustaz. Saya lihat org mengangkat tangan semasa berdoa berbagai. Bagaimana carapaling baik? Tk 2010-08-25 12:06 AM

kiblat doa adalah langit, maka hadapkan tapak tangan ke langit

siti salam. ustaz, saya selalu solat sunat tahjud, taubat, hajat, etc.. masa tunggu masuk solatsubuh tapi tak penah buat solat witir. Boleh ke? Salah ke? 2010-08-26 1:06 AM

boleh, tapi afdhalnya, tutuplah solat malam dengan witir

Guest salam, Saya telah buat solat witir 3 rakaat selepas terawih disurau, bagaimana jika selepasitu saya lakukan solat hajat dan solat sunat yang lain 2010-08-26 12:16 AM

Boleh

lin slm ustaz, dah b'bulan2 ditimpa kesusahan hidup.msh sedaya-upaya bsabar tapi makin harimakin tipis.apakah cara t'baik m'rawat hati yg sedih? 2010-08-25 5:11 PM

Setelah 7 tahun sakit, Nabi Ayub berkata, aku malu ingin mengeluh pada tuhanku kerana aku telah diberi kesenangan selama 40 tahun, sakit baru 7 tahun……

Ambillah iktibar dari kisah ini, banyakkan berdoa dan bersabarlah…

Guest sy tlh mengeluarkan wang KWSP pd umur 50thn sbnyak rm23 600 dan terus digunakanutk beli rumah. adakah sy perlu mbyr zakat.berapa jumlah nya?? 2010-08-25 3:20 PM

Bayar 2.5% untuk keberkatan

Guest salam.apakha hukum lari drpd income tax.berdosa kah 2010-08-25 10:27 AM

Dengan cara menipu, berdosa, kalau dah berlaku, bertaubatlah…

Syuhada Assalam Ustaz, boleh x ustaz cdgkan amalan2 utk muslimah yg brhadas diwakturamadan selain drp berzikir n bersedeqah. terasa rugi x boleh brsolat 2010-08-26 5:45 AM

Amalan tidak semestinya ditikar sembahyang, banyak lagi perkara yang boleh melahirkan pahala

fatimah ustaz, anak angkat boleh tak dikira dlm kiraan zakat? RM2000 potongan tahun 2010.2010-08-26 5:45 AM

Boleh jika dia bukan di bawah tanggungan nafkah puan

Guest Salam ustaz rezeki manusia telah tertulis dan ditentukan oleh Allah sebelum manusia itudilahirkan lagi jikalau contoh tuhan sudah tentukan rezeki itu kadar mencukupi saja tiap tiap

bulan,tetapi jikalau orang tu berdoa byk2 solat hajat dgn byk semangat penuh dgn pengharapansupaya rezekinya berubah menjadi seorang yang kaya dari segi wang ringgit dan berjanji akanmenjadi seorang yang dermawan jujak menolong orang susah jikalau Allah kabulkan, jadibolekah rezeki yg telah Allah tentukan sebelum kita lahir berubah takdir jika kita byk berdoa?2010-08-26 4:52 AM

Dalam hadis, nabi bersabda, antara yang dapat mengubah ketetapan adalah doa

Amni seorang pensyarah yang free dari apa2 jadual mengajar bolehkah bekerja diluar padawaktu pejabat? 2010-08-26 2:55 AM

tengok akad ketika kerja

Guest ada tak doa utk khusyuk solat? 2010-08-26 2:52 AM

Dalam bahasa Melayu pun bagus

ZETTY Salam,bnarkh kita dlarang buka takbir ry sblum hr raya sbb org dlm kubur aknmenangis? sdgkn ia agungkn Allah..minta nasihat 2010-08-26 7:08 AM

Ia cuma hikayat orang melayu

fatimah ustaz, kalu suami meninggal isteri dapat pencen. kene kira zakat gak ke bini itu2010-08-26 7:07 AM

Kalau melebihi nisabnya, kena

fatimah usatz,saya dah 2 bulan tak datng haid. lepas 2 bulan ada pendarahan. tapi tak bau, tak dekaler mcm haid, jd saya anggap istihadhah n solat. Betulkah 2010-08-26 6:59 AM

jika sudah faktor umur memang mengandaikan puan telah terputus haid, maka yang datang dikira istihadah, jika puan masih muda dan dari segi adat memang boleh datang haid, maka di kira haid

fatimah ustaz tlg perincikan yg mana kene bayar fidyah. lupa la. org mengandung tak pose sbbdoc tak bagi atau org yg mnyusu takut susu kering. 2010-08-26 6:55 AM

Jika membatalkan kerana bayi kena fidyah, jika membatalkan kerana mudharat diri sendiri, tak kena fidyah

fatimah masa kawan saya kahwin dulu, dia wat majlis bersanding. make up sebelum zuhur. makdia cakap solat boleh jamak ngn asar.cam lain bunyi nye. 2010-08-26 6:52 AM

A ah lah… macam lain aje bunyinya tu...

Doraemon Salam Ustz, apakah hukum bg org islam yg diupah menjadi jurugambar/mak andam/penghias dsb bg majlis perkahwinan/upacara keagamaan org kafir? TQ2010-08-26 5:57 AM

Syubhat

Tetamu ustaz, kenape sy tgk di televisyen di Mekah solat terawih gayanya lain?mereka ikotmazhab apa? 2010-08-26 5:47 AM

solat sama, cuma tak ada selawat antara solat

fatimah ustaz, katalah kita nak musafir. boleh ke kita stat jamak ngan qasar kat umah?2010-08-26 5:46 AM

Tak boleh, mesti keluar dari qariah dulu

fatimah ustaz, saya ada dgr ustaz kat skudai cakap kalu bermusafir boleh tak puasa. tapi kenestat musafir sebelum subuh? betul ke? 2010-08-26 5:46 AM

tidak semestinya

kira salam.. ustaz, kwn saye hfl ayt hfzn kmdian mmbcanya dpn ustzh, ttpi ktika itu dia sdguzur.. sye tanye blh ke.. dia kate bace 1 ayt jer. boleh ke? 2010-08-27 5:17 AM

Untuk belajar dan untuk zikir tak apa, tapi kalau diniatkan baca quran, tak boleh

fatimah ustaz, dlm jwpn pada persoaln 103, ustaz kata belangkas tak halal. blangkas cam penyuustaz. yg org mkn telur dlm badannya bukan dia.jd halalkan? 2010-08-27 1:33 AM

Bagi haiwan seperti itu, telurnya halal selagi tidak memudhratkan

A'in bilakh waktu brmula solat sunat tarraweh dan tamat waktunya,bolihkh dtunaikn pd waktusahur 2010-08-27 1:27 AM

Solat tarawih bermula pada selepas isyak hingga masuk waktu subuh

azizah salam..saya ingin bertanya,di masjid tadi..saya nak rapatkan saf..tapi jemaah di sebelahberbisik..jangan lah rapat-rapat sangat..apakah pendpt ustaz. 2010-08-26 3:06 PM

Mereka masih kurang ilmu lagi

Guest ustaz,sy bekerja sbg collector.apa hukum klu kita paksa customer bayar kerana kita inginmengejar target.klu tak bos akn marah 2010-08-26 1:51 PM

boleh asal jangan sampai menzalimi

fatimah ustaz, kawan saya eksiden. kaki kene balut sampai lutut. kene wuduk dulu tapi takyahbasuh kaki kan. pastu taymmun. Betulke 2010-08-26 8:20 AM

Ya

Guest salam ustaz, kalo wanita yg sdg uzur syari'e rambut2 nya yg gugur perlu di simpan utkdimandikan wajib sekali sesudah habis uzur atau pun tidak? tq. 2010-08-28 3:05 AM

Elok disimpan, kemudian dimandikan sekali

adam assalamulaikum usatz...1 pertanyaan..wajarkah kita sebagai umat islam mempelajari ilmuminda separa sedar..? 2010-08-27 5:09 PM

Semua ilmu harus dipelajari , Cuma ilmu yang jahat, haram mengamalkan

fatimah sy pnh bwk muallf gi phn zakat.dia ngandung anak luar nikah.mak dia buang dia.diakeje kene buang.kwn sara dia.MAIJ bagi lynn buruk.malu sy ngn muallf 2010-08-27 6:09 AM

Boleh buat aduan

Guest batu nesan ni sebagai tanda tetapi jika kita melengahkan meletakkan tanda batu nesansebagai tanda kubur si mati terasa seperti kita tidak memperduli memperdulikan kepentingan simati...apa pendapat ustaz. 2010-08-29 12:34 AM

Maka jadilah kuburnya tidak bertanda…. Jika kemaslahatan meletakkan itu tinggi, maka kena letakkan segera

ummu najhan adkh batal puasa org yg skit asma bila sdut ubt(inhaler) atau sdut oksigen kt wadkecemasan? 2010-08-28 10:41 PM

Tidak batal, telah ada fatwa

ummu najhan maaf ustz,trtggal 1 prktaan,adkh wanita yg skit nk brslin wjb solat.skt kul 5 pg trsmsk dwn brslin tp dktr ckp kul 8 br brslin. 2010-08-28 10:39 PM

wajib, solat semampu yang boleh

Guest Ustaz, kalau join imam utk solat maghrib pd rakaat ke3 sblm rukuk. Lepas imam bagisalam, kena buat 2 rkaat lagi dgn 1 tahiyat atau 2 tahiyat 2010-08-28 6:20 PM

2 rakaat

khar ustaz,bgmana nak membuang perasaan negatif yg kita rasa terhadap org2 di sekeliling kitayg memang selalu buat perkara tak elok?hati selalu terkenang 2010-08-29 11:31 PM

Minta dengan Allah

Fendy-Nur Akmal salam ziarah ustaz..kami pasangan student uitm shah alam yang baru jeberkahwin..selalu trserempak dgn ustaz di PKNS Shah Alam.minta doa ustaz utk kmi Minta izinustaz kami link kan blog ustaz dgn blog kami di ruangan bloggers ustaz di blog kami ..tq u r thebest! 2010-08-29 8:19 PM

Insyallah, silakan dan selamat pengantin baru, saya kalau ke PKNS biasanya ada kuliah kat situ, jemputlah hadir sama…

simpati salam,ustaz.ape hkum llaki kawen ngaku bujg,sdgkn dh b'istri,baik,tgh ngandung,tpsibuk2 lyn pmpuan lain.istri mrjuk,dimarah.mkn n tido asing2,fasik x 2010-08-29 4:20 PM

kalau mengekalkan perbuatan itu tanpa rasa bersalah dan bertaubat, maka fasiq

Guest ustaz, apa DOA terbaik utk ibu dan abg suka menghina ahli keluarga?2010-08-29 4:19 PM

Doakan dalam bahasa Melayu pun tak apa,

yuana ustaz, setiap org membayar rm10 sebulan untuk khidmat fotokopi nota kuliah. pihakkedai memberi diskaun dengan percuma 10 keping nota. Bolehkah bendahari kelas dan tukangphotostat dikecualikan membayarnya? 2010-08-29 6:56 AM

Niatkan untuk upah menguruskan, kerana ikhlas tidak menafikan hak

anisah salam ustaz. batal tak wudhu kalu kita sentuh budak lelaki bawah 10 thn yg bukanmahram kita? 2010-08-29 5:23 AM

kalau budak belum baligh, tak batal

fatimah ustaz.kilg saya bagi peruntukan RM1000 utk perubatan.saya beli vitamin C utksupplement n claim. takpekan sbb peruntukan2 sy punya n kilg xrugi apa2. 2010-08-30 2:57 AM

kalau itu keperluan untuk kesihatan, tak apa

fatimah ustaz, warna rambut dgn inai shj.pewarna lain biarpun tak kalis air haram sebb nabi ckpinai je. benarkah ayat ni? jadi bini pun tak leh kaler ngn warna selain inai utuk suami.benarkah?2010-08-30 1:27 AM

Ya

fatimah ustaz, buatlah tajuk solat ketika nak bersalin dlm rcngan tanyalah ustaz.kdg2 ibu2sampai 16 jam kat wad, kluar ketuban, darah, ustaz bagilh tau cara 2010-08-30 1:23 AM

insyaAllah

khar ustaz,kalu hati masih berat nak memaafkan org ,apa perlu dibuat?kalau maafkan tapi tidakmahu bertegur bolehkah? 2010-08-30 12:58 AM

kena baiki lagi hati

mus73 ii) Boleh saya bayar zakat harta kepada nenek saya yang tiada sara hidup. T kasih ustaz.2010-08-30 12:54 AM

Nenek tidak boleh dapat zakat, kalau dia susah, maka cucu tu kena bagi nafkah

mus73 uataz: i)Perlukah saya berniat sebagai imam ketika saya sembahyang jemaah bersamanak saya yang belum baligh. 2010-08-30 12:51 AM

sunat untuk dapatkan pahala berjemaah

fatimah ustaz,status puasa jika korek idung ada khilaf ulamak benarkah?sy berpgg kpd tidakbatal, bolehkan? 2010-08-30 8:47 AM

Kalau hingga bahagian yang dalam, maka batal

Guest saya ada sedikit kemusyikilan tetang aurat muka bahagian dagu. sehingga aras manabahagian bawah dagu dikira sebagai aurat dan perlu ditutup. 2010-08-30 5:08 AM

Khilaf, ada pendapat mengatakan dagu juga perlu ditutup, ada yang berpendapat, dagu tidak termasuk

Guest ustaz, apakah hak anak2 mangsa cerai, beraya bersama ibu atau ayah? anak2 nak berayadgn ibu tapi dipaksa ayah utk raya bersama dia. 2010-08-30 4:55 AM

Mana-mana yang baik untuk kebajikan anak

aida salam ustaz. kalau niat qadha puasa x boleh batalkan puasa sesuka hati. tp kalau sebelumni slalu batalkan puasa qadha krn kejahilan@ kurang iman, mcm mcmana ustaz, kena qadhakan2 hari atas satu hari yg tinggal puasa ke ustaz? 1 hari sbb yg tinggal puasa dan 1 hari lg sebabtinggal puasa yg patut pu 2010-08-30 4:06 AM

Yang lepas tu, tak apa. Gantikan satu hari untuk satu hari yang tertingal tanpa ada tambahan

 

Wallahualam, semoga menepati kehendak soalan

“Pertanyaan Kunci Pengetahuan”

Al-Faqir ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

Isnin 18 Syawal 1431/ 27 September 2010

6 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum ustaz,

Saya ada persoalan mengenai
berkerja pada hari raya pertama.
Ada pendapat mengatakan hukumnya haram.Benarkah?
( Sembahyang sunat raya dikerjakan )

INI BERPANDUKAN BAHAWA ALLAH MELARANG BERPUASA PADA HARI RAYA PERTAMA
JADI BOLIHKAH HUKUM INI DIKAITKAN
BERKERJA MENCARI REZKI PADA HARI RAYA PERTAMA.
JIKA IANYA BENAR
BAGAIMANAKAH PULA DENGAN MEREKA YANG BEKERJA DENGAN AGENSI2 KERAJAAN SEPERTI TENTERA,POLIS,BOMBA DSBNYA.

TERIMA KASIH ATAS JAWAPAN USTAZ
MOGA2 DAPAT SAYA SAMPAIKAN PADA RAKAN2 YANG MERASA TERTEKAN BILA SESEORANG MENGHUKUMKAN HARAM UPAH YANG DITERIMA PADA HARI ITU.

Anonymous said...

salam ustaz..
1.adakh hbungan antara anak dan bapa tiri sama dgn ayah kandung.
2.jika saya sdah bercerai dgn suami,bagamna hbungan mreka pula ?
3.hubungan anak dara sya dgn abang ipar saya?

syamsiyah said...

salam

syamsiyah said...

assalamualaikum ustaz..
1.ada orang tua yg sakit,(separuh nazak)..matanya ssyik pandang ke atas,apakh tandanya ustz dan apakah cara terbaik bleh saya lakukan semasa melawatnya ?
2.bleh tk klau sya baca ayat2 al-quran di rumah sahaja dan berniat sedekah untuknya..
3.pada bulan syawal,kta disunatkn puasa 6..saya memang suka buat yg afdal iaitu pd hriraya ke-2,boleh tk saya terus sambung buat yg qada tanpa sambut raya 6..
4.syawal ada sebulan, boleh tak saya terus puasa hgga hujung syawal kerana saya ingin ambil peluang buat pahala smentara peluang msih ada..
5.semasa blk kpg pd hri rya, mmang kluarga ramai, rumah terasa sempit,aurat mmang ssah nak jaga,kita dan anak2, saya sewa chalet utk kselesaan, ada kluarga tk faham kata saya mgada2,tjuk duit byk,pndapat ustaz ?
6.dlm paper ada org islam di bunuh kejam ..dia ada bersedekah dan amalan yg baik( dia dan kluarga tk mnutup aurat)..saya nak minta ustz bg hikmah dan tauladan disebalik kjadian begini...
7.semasa saya ikt kmulan marhaban,waktu zohor sudah lama berlalu tp ustazah ckp kita hbiskn dulu,klau smua blk rumah mmang orang dah tk ada dtg,boleh ke ustaz, tp saya curi2 balik sbb dah pkul 3 blum smbyang..
8.boleh tk saya tk pergi majlis kahwin kawan yg kahwin tp dh mengandung, tk malu pula bgtau kita...
tkasih ustz.moga saya dpt mnambah ilmu dan berkongsi.

Anonymous said...

ass..ustaz
1.mcmna kita nak maafkn org yg sdah rosakkan masa dpn anak kta, wlwpn dia sdah minta maaf tp hati kita sudah hancur dgn perbuatannya..sya sdah cuba memaafkn tp setiap kali trpndang muka dia,terigt apa yg dia buat,mcamna mahu mndidik hati ini ustaz..
2.sya baru mencari2 ilmu..tp ada je yg kta bt org mcm meluat,cthnya bila saya blk kpg( saya puasa6 )diaorg perli rajinnya dia puasa..rajinnya baca quran..saya sbolehnya smbunyikn amaln sya tp kdg2 trpaksa bgtau (bla tk mnum air bla dplawa)..sya tau islam itu mudah tp diaorg kadang dahlh tk pernh buat tp remeh2kn..nshat ustaz..

fatin said...

asskum ustaz..
1.saya selalu terjaga tghmlm, kdg terdtik nak bt solat mlm ,masalah saya ,saya tido slalu kluar air liur basi hgga basah pipi dn rambut..blhkh saya hanya basuh (kadang msh ada bau)nak mandi kul 3 pg maklum je le..minta tunjuk ajar ustaz
2..tgk rancgan tanyalah ustaz secara langsung boleh aminkan doa ustaz..kalau yg rakaman isnin hgga khamis tu camna ? kdg saya ikt bacaan ustaz.
3.klau kte pi masjid,lps bt solat badiah magrib,saya bt solat awwabin 6 rakaat,3 salam..jemaah lain tk buat tp mcm tgk saya,saya rasa tk selesa,skrg saya lbih senang solat kt rumah..nasihat ustaz.
4.kwn saya ada bgtau ingin kahwin kt johor (kpg bakal suami dia), dia asal kelantan ,tanpa pgetahuan kluarga krana masalah tertentu tp mgikut cara yg btul(guna wali hakim)saksi blah llaki sediakn org..sahkah kawin mcm ni sbb setau saya klau hal mcm ni orang kawin kt siam( kwn saya janda)..minta pandgn ustaz..

tkasih ustaz.