Saturday, January 31, 2009

Jom Kongsi Pengalaman 27 - Taif

Hari ini saya akan ke Madinah. Sebelum ke Madinah mari kita berkongsi pengalaman dan gambar mengenai Taif. Taif merupakan satu bandar di tanah tinggai yang kira-kira 60 KM dari Mekah. Udaranya nyaman dan banyak buah-buahan ditanam di sini. Perjalanan ke Taif dimulakan dengan melawat Istana Shubra. Istana Shubra ini telah dibina di zaman Utmaniyyah di atas arahan Sharif Ali Pasha pada tahun 1323 Hijrah. Ia terletak di luar kota Taif lama di bahagian Timur Laut. Ia mengambil masa dua tahun untuk disiapkan Keunikan istana ini ialah ia menggabungkan seni bina Islam dan Rom. Bangunannya dari batu tepi ukiran silingnya dibuat dari kayu. Bahan binaannya di ambil dari Turki dan Itali.
Istana ini dibuat di sini kerana lokasinya yang amat strategik, Terdapat banyak taman di sekitar Taif ini dan banyak mata air disekitarnya. Ia menjadikan bumi ini sesuai untuk tempat pertanian.
Istana Shubra ini berbentuk segi empat. Di bahgaian utara ada bab al-Hazam. Sultan Waheeduddin Mohammad tinggal di istana ini setelah dia dilucutkan jawatan Sultannya ketika Hejaz ditawan oleh Raja Abdul Aziz bin Abdul Rahman al-Saud. Dia tinggal di sini pada musim panas.

Setelah itu, menteri pertahnan pertama Saudi, Putera Mishal bin Abdul Aziz telah menjadikan kota ini sebagai kota tentera. Dia telah menggunakan istana ini sebagai pejabatnya. Ia digunakan hinggalah tahun 1402 hijrah. Kemudian, setelah pejabat tentera dipindahkan ke tempat lain, ia telah menjadi muzium. Banyak gambar-gambar lama kota Mekah dan Madinah terdapat di dalam bangunan ini.
Dalam perjalanan balik, kami singgah di kawasan ternakan unta. Unta-unta ini jinak-jinak belaka.
Kami menikmati susu unta. Ia fresh, diperah dari unta dan terus dihidangkan kepada kami. Cara minumnya ialah terus sekali gus. Kalau tidak, rasanya tak tertelan.
Tempat miqat bagi penduduk Taif ialah di Qarn al-Manazil. Miqat ini juga ialah tempat miqat bagi penduduk Malaysia yang datang dari tanahair ketika hendak menunaikan haji. Ia lebih kurang sejam sebelum sampai ke Jeddah menaiki kapal terbang.
Semoga sedikit pengalaman ini bermanfaat untuk kita semua.

2 comments:

Abang Long said...

Salam ukhuwwah wahai Ustaz.

Semoga diberkati perjalanan Ustaz. Sering menjengah blog ustaz. Cuma kali ini meninggalkan jejak.

Mohamed said...

pengalaman yang menarik

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...