Saturday, January 10, 2009

Sekilas 8 - Kita, Yahudi Dan Bumi Palestin

Saya ingin mulakan perbincangan ini dengan membahaskan dua perkara.

1. Orang Yahudi
Bangsa Yahudi berasal dari keturunan Nabi Ibrahim dari isterinya yang pertama iaitu Siti Sarah. Manakala bangsa Arab pula dari keturunan Nabi Ibrahim dari isteri keduanya Siti Hajar.

Nature kedua-dua bangsa ini memang keras. Sebab itu, banyak Nabi dan Rasul diutuskan kepada Bani Israel ini sedangkan bagi bangsa Arab hanya empat orang Rasul sahaja iaitu Nabi Soleh, Nabi Hud, Nabi Syuaib dan Nabi Muhamad.

Bani Israel terlaknat kerana sikap kasarnya terhadap utusan-utusan Allah. Banyak para nabi yang dibunuhnya. Sikap suka mengingkari perintah Allah banyak diceritakan melalui al-Quran. Walaubagaimana pun, mereka akan menjadi sangat baik jika mereka beriman. Banyak juga orang soleh dan Nabi lahir dari bangsa ini.

Jika para Nabi pun banyak dibunuhnya, maka tidak hairan jika mereka boleh membunuh orang lain selain bangsa mereka. Sejarah menyaksikan bagaimana puluhan ribu rakyat Palestin dibunuh sejak 60 tahun dahulu.

2. Bumi Palestin
Bumi Palestin adalah satu bumi yang disebut di dalam al-Quran sebagai yang kami berkati sekelilingnya. Allah mengatakan bahawa kami berkati sekelilingnya kerana tiga sebab:-

1. sebab banyaknya makam para Nabi di sekelilingnya
2. sebab banyaknya makam para orang soleh di sekelilingnya
3. sebab bumi ini akan menjadi bumi syahid sampai hari kiamat.

Memang sejak sebelum kebangkitan Rasullullah saw lagi, sejarah menyaksikan bumi ini berperang kerana agama di antara orang beriman dengan orang kafir dari Kerajaan Rom.

Setelah kebangkitan Rasulullah saw, juga banyak berlaku peperangan di bumi ini. Sejarah menyaksikan kita orang Islam pernah berperang dengan tentera Salib selama hampir dua ratus tahun. Kemudian terus terjadi peperangan di sini.

Sekarang, telah 60 tahun kita orang Islam berperang dengan Yahudi. Peperangan kerana agama ini akan terus berterusan. Jika kita memerhatikan peperangan akhir zaman juga akan berlaku di sini. Peperangan al-Mahdi Muntazar dan Nabi Isa terhadap orang kafir juga di sini. Hingga akhirnya, Nabi Isa akan dapat membunuh Dajjal di dalam peperangan yang amat dahsyat juga di bumi Palestin ini.

Setelah melihat dua perkara di atas, apakah peranan kita? Peranan kita adalah membantu semaksima yang kita mampu. Oleh kerana bumi ini memang akan menjadi bumi syahid sampai hari kiamat, maknanya ada peluang untuk kita membantu. Peluang ini terbuka sentiasa hingga hari kiamat. Jika kita tidak menghulurkan bantuan sekalipun, Allah akan datangkan orang lain yang akan menghulurkan bantuan. Oleh yang demikian, ambil peluang untuk melahirkan pahala. Jika kita mampu dengan tenaga, buatlah dengan tenaga, jika kita tidak mampu dengan tenaga, buatlah dengan lisan, jika dengan lisan pun tidak mampu paling kurang doakan dalam hati. Jangan langsung tidak peka dengan keadaan ini.
Semoga jihad menjadikan orang Islam sentiasa menang. Sekalipun mereka gugur, mereka gugur dengan memberi tentangan yang luar biasa kepada musuh mereka.

1 comment:

FauzyCaterers said...

ape hukum mengunakan loan bank konvensional, sekiranye semua loan yg dimohon kpd bank islam telah ditolak...
adakan ia dikira darurat...?
so susah ler nak buat loan....