Wednesday, June 15, 2011

Diari 311 – Khatam al-Quran MQA

Jumaat 10 Jun 2011 jam 11.00 pagi, saya memasuki bagunan PKNS di Petaling Jaya menuju ke pejabat MQA (Malaysian Qualifications Agency) atau Agensi Kelayakan Malaysia. Ia satu jabatan yang diamanahkan untuk menjaga standard pendidikan peringkat tinggi di Malaysia. Kalau barang kita ada SIRIM, kalau pendidikan yang mengiktirafnya ialah MQA ini.

Hari ini, MQA meraikan 8 orang anak-anak staf mereka yang khatam al-Quran. Saya diminta untuk memimpin majlis khatam al-Quran ini.

Program seperti ini sangat bagus terutama di akhir zaman ini, kalau orang meraikan Akademi Fantasia, anugerah pelajar cemerlang akademik, maka menggalakkan anak-anak di dalam bidang-bidang agama seperti meraikan yagn khatam ini, menjadikan yang lain juga teruja untuk mengkhatamkan al-Quran.

Kalau di kampung-kampung, maka khatam al-Quran sinonim selepas itu akan disunatkan.

Majlis bermula jam 11.10 pagi, dengan perarakan berkompang pengarah dan pegawai MQA bersama anak-anak yang khatam al-Quran ini.

Dan khatam al-Quran ini biasanya dimulakan dengan bacaan surah lazim sehinggalah surah an-Nas.

Bagaimana adab mengkhatamkan al-Quran?

Ketika saya mengambil sanad al-Quran bersama guru saya di Mesir, Allahyarham Syeikh Redha Salim, saya mempelajari adab mengkhatamkan al-Quran.

Bagi kita biasanya, mengkhatamkan al-Quran habis dengan surah an-Nas dan doa, tetapi sebaiknya selepas berdoa, maka kita memulakan dengan membaca surah al-Fatihah dan kemudian disambung dengan surah al-Baqarah ayat 1 hingga 5, barulah ditutup majlis khatam al-Quran.

Saya bertanya kepada guru saya ketika itu..

“Syeikh, kenapa adab ahli al-Quran biasanya mereka berbuat demikian..”

Allahyarham Syeikh Redha Salim menyatakan bahawa, khatam al-Quran bukannya bererti kita tamat membaca al-Quran dan tutup al-Quran itu, khatam al-Quran bermaksud kita akan memulakan kembali bacaan baru dan usaha mengkhatamkannya lagi dan lagi.

Adab menutup majlis khatam al-Quran dengan surah al-Fatihah dan Surah al-Baqarah ayat 1-5 memberi gambaran bahawa kita telah memulakan bacaan baru kita untuk kita mengkhatamkannya lagi.

“Ooooo….” Kata saya panjang memahami konsep adab ahli al-Quran.

Orang kita membaca al-Quran dan niat khatam dengan surah an-Nas, itu yang setelah khatam langsung dah tak buka al-Quran sebab memang niat dah habis dah baca.

Alhamdulillah, majlis tamat jam 11.45.

Semoga Allah menjadikan saya dan kita semua orang yang mesra dengan al-Quran, banyak membacanya, baca menghafalnya, banyak memahaminya dan banyak mengamalkannya, amin…

“Diari Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

13 Rejab 1432/ 15 Jun 2011 jam 12.00 tengah hari

IMG_1552

Peserta diiring dengan paluan kompang

IMG_1527 

IMG_1565

IMG_1579

IMG_1600

Kenangan bersama Y.Bhg Dato’ Dr. Syed Ahmad Hussein

1 comment:

Unknown said...

Assalamualaikum w.b.t.ustaz,sy bakal mengambil sanad al quran di mesir,bley ustaz kongsikan pengalaman ustaz sepanjang mengambil sanad al quran di mesir,dan apakah persediaan yg saya perlu lakukan?

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...