Tuesday, June 21, 2011

Diari 315 - "Walau Sampai Ke Negeri China..." (Program Asas Perniagaan Bersama Tabung Haji Kali Ke 2)

Khamis 16 Jun 2011 jam 9.30 pagi, saya bertolak dari KLIA ke Guangzhou bagi program "Persaraan Bersinergi", program yang mendedahkan mengenai perniagaan kepada bakal pesara Tabung Haji. Bakal pesara akan mengikuti kursus 2 hari mengenai perniagaan kemudiaan akan dibawa secara praktikal untuk memborong barang dan membawanya pulang ke Malaysia melalui jalan laut.
Saya sampai di Hotel Mandarin Guangzhou, tempat kursus berjalan jam 3.00 petang, berehat sebentar kemudian jam 4.00 petang terus membentangkan kertas kerja pertama mengenai perniagaan di dalam Islam.



Program persaraan bersinergi ini mempunyai berberapa modul yang dibentangkan oleh saya dan sahabat saya Shahabudeen Jalil (http://www.kursusborongchina.com/)






Pembentangan yang saya buat ialah "Kedudukan Peniaga Di Dalam Islam", "Persediaan Fizikal Dan Mental Di Alam Persaraan", "Pengurusan Kesihatan", "Pengurusan Kewangan" dan "Asas Perniagaan". Para peserta dikongsikan dengan beberapa perkara asas dan kemudiaan kami sama-sama berbengkel.



Para peserta akan berkongsikan apa yang dibengkelkan bersama.



Antara yang asas di dalam perniagaan adalah membuat keputusan dan juga memahami tipu daya yang terdapat di keliling kita.



Para peserta berkongsikan mengenai tipu daya yang pernah mereka kena. Memahami tipu daya amat penting agar kita tidak akan tertipu di atas nama sangka baik atau rasa kasihan.






Rasullullah juga pernah mengajarkan kepada para sahabat mengenai tipu daya yang ada di sekeliling mereka seperti ciri-ciri orang munafiq yang jika berkata mereka akan berbohong, kalau berjanji akan mungkiri dan jika diamanahkan maka mereka akan khianati.






Kalau zaman Nabi pun sudah ada berbagai tipu daya, zaman kita sekarang lagilah banyak. Jadi, memahami tipu daya akan menyebabkan kita lebih matang di dalam menjalani kehidupan terutama jika kita mahu memasuki alam perniagaa.






"Diari Merakam Sejarah Mencatat Kenangan"






al-faqir Ila Rabbihi



Muhamad bin Abdullah



Jinjiang Inn, Xian China



19 Rejab 1432/ 21 Jun 2011 jam 1.55 pagi.

No comments:

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...