Monday, June 20, 2011

Diari 313 - "Salam Perkenalan Dari Xian China.."

19 Jun 2011, jam 10.30, kami telah tiba di Hotel Jinjiang Inn, satu rangkaian hotel yang besar di China ini. Selepas menunaikan solat, kami turun ke bawah dan mencari sekitar hotel kedai makan Islam. Oleh kerana Xian adalah kawasan muslim, jadi kedai makanan muslim berada di mana-mana.
Kami menghampiri sebuah restoran. Di atas restoran ini tertulis satu tulisan Arab "Taam Islamiy" (makanan Islam). Saya menghampiri seorang pemuda yang sedang memanggang daging. Kami menunjukkan tanda pangkah dengan jari. Tanda pangkah pada jari di sini melambangkan angka sepuluh.

"Ah..." spontan pemuda bernama Ishak ini mengambil sepuluh batang besi yang dicucuk dengan daging dan terus diletakkan di atas para panggangnya.


Saya memerhatikan caranya memanggang daging ini. Tidak sama dengan kaedah satey di Malaysia yang menggunakan kaedah perapan. Di sini, sambil memanggang, mereka akan meletakkan rempah-rempah di atas daging.


Saya memerhatikan lagi gelagat Ishak membakar daging. Sekali-sekala, dia meletakkan minyak kepada daging dengan menggunakan berus cat. Ishak cuba ingin berbual dengan kami, tapi kami hanya banyak tersenyum kerana keterbatasan bahasa.

Ishak mengambil daging dan ditarikan daging ini di atas bara, di terbalikkan dan diangkat-angkat seolah-olah orang sedang bermain piano. Ini cara memanggang daging di sini. Ia bagi memastikan daging tidak hangus.

Besi-besi halus digunakan bagi memanggang daging. Di China, memanggang daging dengan kaedah ini hanya dipopularkan oleh orang Islam. Barangkali mengambil budaya panggang daging orang Arab. Ada kesamaan yang saya lihat antara China, Pakistan dan Arab. Mereka menggunakan besi untuk memanggangnya. Berbeza dengan orang Melayu yang menggunkan batang lidi. Cuma perbezaaan antara panggangan Arab dan China ialah permainan rempahnya. Orang Arab tidak pandai di dalam seni rempah.


Sepuluh batang daging terasa sikit ketika dimakan oleh tiga orang. Kami menunjukkan sekali lagi tanda pangkah dengan jari bermakna...


"nak tambah lagi sepuluh.."


Ishak tersenyum melihat kami makan dengan selera, sama ada memang daging ini sedap atau perut kami yang lapar.


Beginilah salam perkenalan di Xian ini...


"Diari Merakam Sejarah Mencatat Kenangan"


al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Jinjian Inn

18 Rejab 1432/ 20 Jun 2011 jam 1.21 pagi

No comments:

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...