Sunday, June 26, 2011

Jom Kongsi Pengalaman 76 – Tentera Terracotta

22 Jun 2011, hari ini perjalanan kami di Xi’an diteruskan melihat tempat pengebumian Maharaja China yang pertama iaitu Qin Sin Huang dan tentera tanah liatnya atau lebih dikenali dengan Terra Cotta Army.

IMG_1916

Qin Sin Huang dikatakan sebagai Maharaja Cina yang pertama kerana kejayaannya menundukkan dan menyatukan 6 wilayah besar negeri Cina. (pintu masuk kawasan ini terdapat gambaran Qin Sin Huang)

IMG_1917

Untuk masuk ke kawasan ini, kita perlu membayar tiket RMB 110 atau lebih kurang RM 55

IMG_1918

Kita digalakkan untuk menaiki kereta elektrik dengan bayaran RMB 5 (RM 2.50) untuk sampai ke kawasan Terra Cotta ini atau kita perlu berjalan selama 20 minit untuk sampai ke lokasi Terra Cotta.

IMG_1920 

Pengunjung menunggu giliran menaiki kereta elektrik. Memasuki kawasan ini, kita dibenarkan membawa kamera, tidak seperti di Mesir yang memerlukan bayaran tambahan untuk membawa kamera.

IMG_1923

Replika kedudukan muka bumi kawasan ini. Qin Sin Huang mati di Beijing tetapi ditanamkan di sini kerana dia percaya kepada Feng Shui bahawa tempat ini bagus untuk penghidupan akan datang. Ini kerana Ia ditanam di antara gunung yang kaya dengan jade dan emas dan juga sungai yang kaya dengan timah dan tembaga. Qin Sin Huang mempunyai 2000 gundik dan 1000 orang dibakar hidup-hidup ketika kematiannya.

IMG_1925

Terdapat 8000 tentera tanah liat yang dibina sebagai kepercayaan bahawa ia akan menjadi tenteranya selepas kematian.

IMG_1926

Mereka membuat patung tentera ini cukup teliti hingga setiap muka dari mereka tidak sama.

IMG_1932

Setiap satu beratnya dari 110 kg hingga ke 300 kg, ada yang kosong dalamnya dan ada yang solid.

IMG_1944

Patung di sini terbahagi kepada 4 golongan iaitu hamba, tentera, pegawai dan jeneral. 

IMG_1947

Walaupun pembinaan patung di sini bukan untuk penyembahan, tapi di dalam Islam ia tetap tidak dibenarkan, kerana ia berkaitan dengan kepercayaan. Mengenai patung yang dibenarkan hanya satu sebab sahaja iaitu permainan.

IMG_1948

Di sini ada beberapa kawasan. Pit 1 untuk tentera biasa, pit 2 dan pit 3 untuk pegawai dan jenera. Ada 8000 patung tentera dan 68 patung  pegawai.

IMG_1950

Ada 7 patung jeneral tapi hanya satu sahaja yang dikeluarkan untuk tontonan umum

IMG_1965

Apa yang menarik ialah patung ini sebenarnya mempunyai warna seperi manusia, mukannya warna pink dan coklat, bajunya warna biru, kasutnya warna hitam. Tapi setelah mereka keluarkan, warna ini semakin hilang dan pudar

IMG_1966

Kawasan perkuburan Maharaja belum dibuka untuk umum, ini kerana ia masih dalam kajian dan bahaya kerana di kawasan itu penuh dengan mecury

IMG_1969

Mereka telah ada sistem untuk bezakan antara tentera. Kalau askar biasa, mereka kena ada misai dan janggut,  kalau pegawai hanya misai, kalau jeneral, hanya misai tetapi ia melentik ke atas dan kalau maharaja, ia berjanggut panjang.

IMG_1972

Patung jeneral

IMG_1974

Kedaan tangan jeneral yang digambarkan seolah-olah memberi arahan

IMG_1975

Misai jeneral

IMG_1976

Muka tentera yang perlu ada misai dan sedikit janggut

IMG_1978

Gambaran tentera yang siap untuk bertempur

IMG_1983

Kereta kuda Maharaja

IMG_1987

Kawasan di luar kompleks

IMG_1992

Kami diajak melihat dokumentari selama 15 minit. Biasanya, cerita 2D atau 3 D, di sini 10D, kita dapat hayati seoalah-olah kita berada di zaman itu dari semua sudut dan arah.

IMG_1995

Kedai cenderahati

IMG_2003 

IMG_2004

Sesungguhnya, seorang itu berbuat hasil dari kepercayaan yang ada padanya, sebab itu dalam bab kepercayaan ini, ia sangat ditekankan dalam Islam. Ia diletakkan di dalam rukun iman kerana jika silap kepercayaan, maka orang akan silap di dalam tindakannya.

“Pengalaman Asas Hikmah”

al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

24 Rejab 1432/ 26 Jun 2011 jam 7.45 pagi

2 comments:

Anonymous said...

bagus ustaz...org cina ni penuh dengan sentimental value.

Anonymous said...

Ustaz, nak tanya..patung transformer tu mcm mana ye statusnya. Saya lihat bukan kanak2 aje yang suka, bapa2 budak pun suka. Mungkin masa kecik2 dulu tak mampu beli kot.

Nak dikatakan utk mainan, tak juga, sebab depa simpan dlm almari cermin mcm hiasan pinggan mangkuk. Agaknya nak dijadikan mainan sayang kot sebab harga agak mahal, rosak pulak.

Tolong jwb ye ustaz sbb keluarga ade terlibat. Kita ada juga ceramah santai2. Pada saya tak faedah, lebih baik duit tu infak atau wakaf kan ke. Tapi mcm mane ye.. same le nasihat org supaya berhenti merokok.

kak

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...