Wednesday, June 15, 2011

Bicara Ilmu 36 – “Amalan Yang Mencambahkan Pahala..”

11 Jun 2011 jam 9.15 pagi, sudah agak lama saya tidak dapat memenuhi undangan dari program menyemarakan Islam Selangor (Promise), alhamdulillah, pagi ini dapat bersama pengunjung sekelian.

Program Promise ini dibuat pada setiap hari sabtu bermula jam 9.15 pagi. Ia dibuat di ruang legar, tempat terbuka antara perpustakaan dan muzium Shah Alam.

Memang satu majlis ilmu yang agak lain kerana tempatnya dibuat di ruang terbuka, kalau waktu mendung, angin bertiup sepoi bahasa, redup, ia sangat nyaman dan mengujakan.

Memang majlis ilmu tidak semestinya di masjid, ia perlu dibuat di mana-mana.

Pagi ini, pengajian tauhid, dan semua pengujung telah sampai ke pengajian al-Mizan (timbangan amalan).

Yang bagusnya program ini ialah ia pengajian bersilibus, walau ustaz bertukar, tetapi pengajiannya tetap bersinambungan.

Apabila kita membicarakan mengenai al-Mizan, ia bermaksud kita akan bicara mengenai timbangan amalan kita sama ada baik atau buruk.

Banyak segi boleh dikupas dan kita juga biasa mendengar kupasan para ustaz dan guru mengenai al-Mizan ini. Tetapi saya nak kongsikan pada kali ini satu sudut sahaja iaitu bagaimana hendak mencambahkan pahala kita supaya banyak di Mizan.

Ada lima cara.

1. hendaklah kita membuat sesuatu perkara itu dengan berjemaah, kerana berjemaah akan mencambahkan pahala.

Lihat sahaja kasih sayang Allah yang memberikan 27 kali ganda bagi orang yang mendirikan solat secara berjemaah.

2. hendaklah kita membuat sedekah yang kekal seperti mewakafkan harta membuat masjid, membuat sekolah agama, membuat rumah kebajikan dan sebagainya kerana sedekah yang kekal akan mengalirkan pahala dan mencambahkan kebaikan buat kita.

3. Hendaklah kita menyampaikan ilmu yang kita tahu pada orang lain walaupun satu ayat. Ini kerana, ilmu yang bermanfaat akan mencambahkan pahala untuk kita. Jika orang yang kita sampaikan itu mengamalkan apa yang kita sampaikan, maka Allah berikan pahala amalan orang itu pada kita tanpa mengurangkan pahala orang itu.

4. Hendaklah kita menganjurkan amalan yang besar manfaatnya seperti mengajurkan majlis ilmu, menganjurkan berbuka puasa, mengajurkan kutipan amal dan sebagainya kerana semakin ramai orang yang menyertai majlis yang kita anjur, semakin besar pahala kita.

5. Hendaklah kita membuat amalan yang lagi besar manfaat lagi bagus kerana semakin banyak manfaat yang diperolehi oleh orang semakin besar pahala kita. Ia seperti bersedekah pada orang yang benar-benar memerlukan sehingga mencukupkan keperluannya, kita membuat kedai makan bagi orang Islam di tempat yang tidak ada kedai makan orang Islam, kita membangunkan industri makanan halal ketika susahnya mendapat makanan halal, kita bangunkan sistem perparitan bagi petani untuk menamam padi dan sebagainya.

Kelima-lima perkara ini adalah kaedah mencambahkan amalan kita ketika kita di Mizan. Semoga kita sentiasa beramal kerana Allah untuk keselamatan kita di dunia dan keselamatan di akhirat.

“Ilmu Pelita Hidup”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad binAbdullah

Putra Heights

13 Rejab 1432/ 15 Jun 2011 jam 7.30 pagi

IMG_1625

IMG_1615

3 comments:

smartradz said...

Memang banyak amalan yang dapat mencambahkan pahala. Cuma kita sahaja yang mahu atau tidak.

Anonymous said...

Bestnya tinggal area tu .. pi cari2 barng keperluan, bole singgah sekejap kat majlis ilmu.

boxhousestudio said...

assalamualaikum ustaz amin

suka baca tazkirah kali ini...