Sunday, June 19, 2011

Diari 312 - Kembara China Guangzhou - Xian

Khamis 16 Jun 2011, jam 9.30 pagi, saya bertolak dari KLIA menuju ke Guangzhou memenuhi undangan kedua program bersama Tabung Haji di dalam program persaraan bersinergi.

Yang yang mendedahkan kepada bakal pesara kepada dunia perniagaan sangat bagus kerana ia memberi peluang kepada bakal pesara terus aktif di dalam aktiviti harian.

Kami berseminar, berbengkel dan bersama di dalam praktikal membeli dan menguruskan barangan untuk dibawa pulang ke Malaysia.

Saya bersama rombongan ini hingga hari Ahad 19 Jun dan pada petang ini, jam 6.45 petang, saya bersama beberapa orang lain meneruskan perjalanan ke Xian, dua jam setengah perjalanan udara.

Xian merupakan salah satu kawasan umat Islam di China. InsyaAllah, kita akan kongsikan pengalaman berada di sini nanti.

Kami menaiki Hinan Airlines kapal B737-800. Yang menarikya, penerbangan ke wilayah Islam ini, mereka menghidangkan makanan halal. Sama ada makan nasi atau mee dengan pelekat "muslim meal". Bermakna, pihak penerbangan menjaga sensitiviti Islam di sini.

Jam 9.25 malam, dengan lagu-lagu serunai China, kapal mula turun dan mendarat di lapangan terbang Xian.

Walaupun, lapangan terbang Xian bukan wilayah penting, tapi ia lebih besar dari KLIA. Dari lapangan terbang ke bandar, kita boleh menaiki bas dengan harga RMB 26 atau menaiki teksi dengan harga RMB 150 satu teksi.

Kami menaiki sebuah teksi dan bertukar kesebuah teksi lain di luar lapangan terbang. Bandar di sini agak sesak. Orang menaiki bas seperti sadin seakan-akan di Pakistan atau India bezanya di sini agak bersih berbanding Pakistan dan India.

Di sini, facebook dan blog disekat sama sekali, ia sebagai membendung rakyatnya dari terpengaruh dengan pandangan luar. Kami boleh berfacebook atau blog dengan program khas.

"Diari Merakam Sejarah Mencatat Kenangan"

al-Faqir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Jinjiang Inn, Xian China
17 Rejab 1432/19 Jun 2011 jam 11.57 malam
bas di sini yang penuh sesak

Kami terpaksa bertukar teksi di kawasan tanpa stesyen..