Monday, June 27, 2011

Bicara Ilmu 37 – “Promise” – Bagaimana Mahu Bercerita Mengenai Neraka…?

Ada dua cara kalau hendak bercerita mengenai neraka…
1. Berbicara dengan penuh menggambarkan kegerunan dan balasan yang amat dahsyat jika seorang itu melakukna maksiat
2. Berbicara dengan penuh kasih sayang dan menggambarkan bahawa walaupun wujudnya neraka, tapi rahmat dan pengampunan Allah itu sangat besar.
Kedua-dua cara ini dibicarakan mengikut siapa pendengar. Jika pendengarnya memang orang yang selalu engkar pada Allah, maka pendekatan pertama bagus, tapi jika orang yang memang sudah baik, pendekatan kedua lebih baik.
Baru sahaja pulang dari China, 25 Jun 2011 jam 9.00 pagi, saya memenuhi undangan program menyemarakkan Islam Selangor (Promise) di Shah Alam.
Tajuk yang diamanahkan pada saya adalah mengenai neraka…
Di dalam perjalanan saya memikirkan kaedah mana yang bagus untuk dibicarakan, sama ada kaedah satu atau dua. Modul “Promise” yang ada di tangan saya membawa pendekatan yang pertama iaitu mengenai dahsyatnya neraka dan kegeruanan padanya.
“Tapi orang di Promise rata-ratanya orang masjid, maknanya orang yang dah mahu meningkatkan diri…” bisik hati saya.
Jadi, saya membawa pendekatan kedua…
Kalau kita baca di dalam hadis nabi mengenai Neraka, bagi umat Muhammad, mereka hampir mustahil masuk ke dalam neraka kerana banyak kelebihan-kelebihan yang Allah berikan pada umat Muhammad, antaranya…
1. Gandaan pahala
2. jika berniat nak buat pun dah ditulis pahala
3. berbuat dosa akan ditulis satu dosa tapi berbuat pahala boleh digandakan hingga ratusan kali ganda.
4. Peluang taubat yang sentiasa terbuka
5. dan lain-lain lagi.
Sehingga di dalam hadis Nabi SAW pernah bersabda..
“Semua kamu akan masuk ke dalam syurga melainkan orang yang enggan. Para Sahabat bertanya, siapakah orang yang enggan itu wahai Rasullullah? sabda Nabi SAW, siapa yang mentaatiku maka dia adalah orang yang akan masuk ke syurga dan siapa yang mengingkariku itulah orang yang enggan”
Dalam hadis ini jelas menyatakan peluang yang besar bagi kita umat Muhammmad untuk masuk syurga. Cuma orang yang enggan sahaja yang tidak berpeluang untuk ke sini.
Orang yang enggan ialah:-
1. Orang kafir
2. Orang munafiq iaitu orang yang hatinya ada perkara yang dia ragu pada Islam
3. Orang ahli maksiat yang tidak mahu bertaubat. Maksudnya tidak ada di hatinya untuk memperbaiki dirinya.
Jika kita tidak tergolong di dalam tiga golongan di atas maka kita akan sentiasa mempunyai peluang yang besar untuk ke syurga.
Semoga Allah anugerahkan saya dan semua rakan maya peluang yang besar untuk ke syurga, Amin…
“Ilmu Asas Amal”
al-Faqir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Putra Heights
25 Jun 2011/ 27 Jun 2011 jam 7.30 pagi
IMG_2015
IMG_2025
Program ini sangat bagus kerana ia memberi peluag bagi yang tidak sempat untuk berkuliah di malam hari untuk datang ke sini

1 comment:

Abu Idris said...

arrayah.info -
Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah berhakim kepada hukum Al-Quran yang telah diturunkan oleh Allah dan kepada hukum Rasulullah," nescaya engkau melihat orang-orang munafik itu berpaling serta menghalang (manusia) dengan bersungguh-sungguh daripada menghampirimu." (Surah Ali 'Imraan, Ayat 61).

Mungkinkah pemimpin Malaysia sudah munafik?

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...