Thursday, January 29, 2009

Universiti Kehidupan 25 – Persaudaraan di Mekah.

Rabu 28 Januari 2009, saya bersama ahli jemaah ke Jeddah untuk melawat sekitar. Setelah balik lebih kurang pukul 9.30 malam, saya dan beberapa orang dijemput menghadiri perhimpunan Persatuan Pelajar Malaysia Mekah (PPM Mekah). Perhimpunan ini di adakan di Muzdalifah.

Muzdalifah yang hanya sesak pada musim haji menjadi medan anak-anak muda Arab bermain motosikal bertayar empat. Tak kira yang lelaki mahupun perempuan. Mungkin bolehlah dikatakan sebagai Mat Rempet kota Mekah. Bezanya, Mat Rempet Malaysia bermain di jalan raya yang sudah tentu membahayakan orang lain. Mereka di sini bermain di tanah lapang yang jauh dari orang awam.

Perhimpunan malam ini dihadiri oleh pelajar-pelajar Universiti Ummul Qura, pekerja dari syarikat Nokia dan sebagainya. Pada setiap hari rabu malam khamis mereka memang mengadakan usrah. Pada malam ini, majlis usrah agak special kerana mereka meraikan hari jadi salah seorang sahabat di sini dan kenduri meraikan sahabat-sahabat yang akan balik ke Malaysia.

Tautan ukhwah anak-anak Melayu di perantauan memang lebih rampat kerana bilangan mereka yang tidak ramai.

Malam ini mereka masak satey, nasi Mandey (seolah beryani gam) dan ada kek kesyukuran sempena hari jadi.

Selepas makan, majlis dimulakan dengan sesi taaruf dari semua yang hadir kecuali pihak muslimah. Kemudian, ia diisi dengan tazkirah ringkas yang disampaikan oleh sahabat saya Ustaz Ahmad Dasuki.

Di dalam majlis ini, ramai juga sahabat-sahabat lama yang saya kenali. Tak sangka,, dahulu berkumpul di bangku sekolah, sekarang berkumpul di Muzdalifah. InsyaAllah, satu hari nanti akan berkumpul di dewan-dewan Parlimen,seminar-seminar antarabangsa dan sebagainya.

Inilah Mekah, tempat berhimpunnya semua bangsa Muslim. Satu keluarga besar yang dibina oleh Nabi saw.

Dalam konteks yang lebih luas, semua orang Islam berkumpul di sini walau siapa pun dia dan apa keadaannya. Pertemuan di Mekah ini mempertautkan kasih sayang di kalangan umat Islam dan menyuntik kesedaran bahawa kita adalah satu bangsa besar iaitu muslim.

Apabila kita mengucapakan syahadah yang sama, kita bertanggung jawab menjaga enam perkara,

1. menjaga agama, iaitu agama diri kita dan orang lain, sebab itu di dalam agama ada konsep amar makruf nahi mungkar.

2. menjaga harta, samaada harta kita atau orang lain. kita tidak dibenarkan mengambil hak orang lain tanpa izin.

3. menjaga akal, dilarang kita merosakkan akal kita dengan kemabukan dan kejahilan, begitu juga kita dilarang menjadi agen kerosakan akal orang lain.

4. menjaga maruah, dilarang kita mengambil maruah orang lain seperti mengumpat, memfitnah dan sebagainya. Kita juga disuruh menjaga maruah diri kita.

5. menjaga nasab, dilarang kita berzina dan menghampirinya. Malahan setiap ahli keluarga wajib menjaga ahli keluarga yang lain.

6. menjaga nyawa. Dilarang kita membunuh jiwa dan juga membunuh diri.

Keenam-enam ini wajib kita jaga untuk keselamatan di dunia dan di akhirat. Jika semua muslim menjaga keenam-enam ini, maka dia akan selamat dan juga menyelamatkan orang lain. Dia akan terbela dan membela orang lain. Dia akan bahagia dan membahagiakan orang lain.

Semoga kita akan sentiasa menjaga diri kita dan orang disekeliling kita selaras dengan kehendak Allah. Sesungguhnya, sesiapa yang menjaga hak Allah, maka Allah akan menjaga haknya.
Pertemuan di Muzdalifah dengan Persatuan Pelajar Malaysia Mekah (PPM Mekah). Mereka masak nasi kambing dan satey.
Bersama sahabat lama, Hj Meor Abdullah dan anaknya Putri Afifah. Beliau boleh membantu jika kita inginkan air zam-zam dan juga barang-barang dari Mekah. Bolehlah hubungi beliau di +966 507657252
Sebelah kiri gambar berjubah coklat ialah sahabat saya Hj Mohd Arshad. Beliau menguruskan hal ehwal hotel di Mekah ini. Jika ingin menghubungi beliau 00966569854179.
Kenangan bersama warga Melayu di Mekah.
Muzdalifah menjadi lapangan pemuda Mekah bermain motosikal empat roda.
Warga Melayu yang hadir pada malam ini
Terdapat juga kereta kuda.

Semoga, tautan ukhwah akan terus subur di kala masyarakat di Malaysia ternanti-nanti kesatuan keluarga besar Muslim ini.

1 comment:

ita said...

Assalamu,alaikum Ustaz

Boleh saya dapatkan no perhubungan Pelajar Malaysia Mekah,memandangkan saya akan mengerjakan umrah awal Ramadan nanti.

Kerjasama ustaz saya hargai

Mohd Hilmi Ramli
0193068241
www.hilmimadani.blogspot.com

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...