Friday, November 28, 2008

Tarbiah dan Dakwah 7 - Hidup adalah ujian

Hidup kita di dunia ini adalah merupakan ujian. Di dalam surah al-Muluk ayat 2 Allah berfirman:-

2: Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat);

Apabila kita memperkatakan mengenai ujian, maka ramai orang yang akan menyangka ujian itu adalah kesusahan semata-mata. Sebenarnya, kesihatan yang Allah berikan kepada kita merupakan ujian. Allah mahu melihat sama ada kita gunakan ke jalan yang Allah redhai atau pun tidak. Begitu juga dengan akal fikiran, harta, keluarga, kepandaian dan sebagainya. Semua itu akan dipersoalkan oleh Allah sama ada kita mempergunakannya pada jalan yang diredhai Allah atau pun sebaliknya.

Para sahabat dahulu lebih banyak menangis ketika beroleh kekuasaan, dari pada ketika mereka susah dahulu. Ini kerana ramai orang yang lulus dalam ujian kesusahan tetapi tidak ramai yang lulus ketika dalam ujian kesenangan. Manusia sangant mudah lalai jika berada di dalam kesenangan berbanding ketika berada di dalam kesusahan.

Sebagai analoginya, katakanlah kita di dalam sebuah dewan peperiksaan. Kita dikehendaki menjawab 100 soalan. Di dalam siri soalan tersebut ada yang soalan susah dan ada soalan yang senang. Kedua-dua jenis soalan ini perlu kita jawab. Jika seorang murid mengatakan, "ah.. tidak perlulah menjawab soalan yang senang ni, kita tinggalkan sahaja. Soalan macam budak tadika". Maka dia pun meninggalkan soalan tersebut. Apa akan terjadi pada keputusan periksa. Sudah tentulah dia akan gagal atau mendapat markah yang rendah. Ini kerana dia meninggalkan soalan tidak terjawab.

Jadi, ketika kita susah ada jawapan yang perlu kita berikan pada Allah. Jika kita senang juga ada jawapan yang perlu diberikan. Jawapan tersebut mestilah selaras dengan kehendak Allah dan Rasulnya.

Sesungguhnya, hidup ini merupakan ujian, tidak ramai orang yang dapat memberikan jawapan yang baik pada persoalan di dalam hidupnya.

No comments: