Friday, November 28, 2008

Diari 11 - Majlis Perpisahan

Hari ini 28 November jam 10 pagi, saya dijemput menghadiri majlis perpisahan Tan Sri Abdul Aziz sebagai Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri di pejabatnya di Putra Jaya. Majlis disempurnakan dengan bacaan Yasin dan Doa Selamat.

Beliau yang akan pergi ke Mekah bersama keluarganya akan bertolak esok. Selepas ini beliau akan dilantik sebagai Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya.

Daripada majlis ini, saya melihat, orang datang dan pergi. Tetapi yang berjasa yang akan sentiasa diingat.

Hari ini, jika kita memegang kuasa, janganlah kita sombong dan bongkak. Ini kerana pasti satu hari nanti ia akan hilang dari kita. Ramai orang yang bertopengkan jawatan untuk berbuat baik. Sebab itu, jika topeng itu hilang maka baru orang tahu bahawa dia banyak membuat angkara.

Orang seperti ini akan takut kehilangan jawatan, kerana hilangnya jawatan bermakna hilanglah topeng. Maka dia akan berusaha mempertahankan topengnya itu walau apa pun keadaannya. Tetapi jika seorang itu berbuat jasa ketika bertugas, selamanya mereka akan dikenang. Sudah lumrah alam, yang berjasa sahaja yang akan terus hidup selamanya.

Majlis dimulakan dengan bacaan Yasin.
Ucapan Tan Sri Abdul Aziz
Hadirin yang hadir

Jamuan selepas majlis.

No comments:

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...