Friday, November 21, 2008

Diari 10 -Motivasi Pelajar Islam (MPI) sistem Pembelajaran Imam as-Syafie.

Alhamdulillah, selesai sudah satu group Motivasi Pelajar Islam (MPI) sistem Pembelajaran Imam as-Syafie.

Kursus ini berlangsung selama tiga hari dari 17 November hingga 19 November 08. Pada hari pertama, para peserta telah didedahkan dengan perjalanan hidup seorang insan, menetapakan matlamat serta merancang matlamat dengan menggunakan apa yang diajar oleh al-Quran.

Hari kedua, peserta di dedahkan dengan system pembelajaran ulama silam, termasuk cara membaca buku. Hari ini, di antara sebab ramai orang tidak minat membaca ialah kerana tidak tahu cara membaca buku. Peserta akan terus diajar secara praktikal keadah ini. Seterusnya, mereka juga didedahkan dengan system pembelajaran Imam as-Syafie. Imam Syafie lah satu-satunya imam yang menulis cara dia belajar. Peserta diajar melalui bengkel. Mereka juga di dedahkan dengan iktibar filem perjalanan saya ke Negara-negera Arab serta mencungkil hikmah perjalanan.

Hari ketiga peserta menyambung kembali system Imam as-Syafie. Pada hari ketiga, ibu bapa yang berkesempatan akan bersama di akhir majlis ini. Mereka semua akan diajak mengembara di dalam kehidupan keluarga bahagia sehingga ramai peserta menitiskan air mata. Di akhir kursus, ibu dan ayah sendiri yang akan menyampaikan sijil kepada anak mereka.

Secara peribadi, saya bersyukur dapat berkongsi dengan anak-anak ini. Pendedahan cara ulama kita belajar menjadikan kita semakin bersungguh belajar di samping memperbaiki akhlak dan adab pada diri. Sebab itulah ulama kita, semakin alim semakin tawadhuk mereka. Semakin mereka berkhidmat kepada masyarakat.

Kursus Motivasi Pelajar Islam (MPI) sistem Pembelajaran Imam as-Syafie sekali lagi akan diadakan pada 1-3 Disember 2008 di dewan Auditorium, Kompleks 3 C, Bandar Baru Sunway. Peserta adalah di dalam lingkungan umur 11-18 tahun.

Para peserta mendengar penyampaian Motivasi Pelajar Islam (MPI) sistem Pembelajaran Imam as-Syafie.
Mereka juga melihat tayangan filem pengembaraan saya ke beberapa negara arab dengan ulasan dan iktibar dari makam ulama kita terdahulu.

Peserta di dalam bengkel

Mendengar teori-teori pembelajaran Ulama silam.

Peseta di dedahkan kaedah membaca buku secara praktikal.

Ibu dan ayah sendiri yang akan meyampaikan sijil penyertaan pada anak mereka.
Kenangan, diakhir kursus. Semoga anak-anak ini dan anak kita semua dilindungi oleh Allah. Amin..

No comments:

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...