Friday, September 2, 2011

Diari 332 – Madinah Malam 27 – 29 dan Hari Raya tahun 1432

Apa ada pada malam 27 Ramadhan? Kalau ikut sebahagian pandangan orang di sini, malam ini adalah malam lailatul qadar, malam lebih baik dari seribu bulan. Mereka menetapan terus malam lailatul qadar adalah malam ke 27 setiap tahun.

Perkarangan Madinah dipenuhi dengan manusia, manusia melimpah hingga ke tempat parking kereta yang ditutup, semua mereka bersolat tarawikh berjemaah. Pada malam harinya, qiamullail dibuat beramai-ramai.

Orang Paksitan dan India, begitu juga Turki, mereka duduk sejauh 3-4 kilometer. Jadi sekali mereka datang ke masjid Nabawi, mereka takkan balik hingga sampai waktu malam. Mereka duduk dan beriktikaf di perkarangan masjid Nabi. Masing-masing merasa bahagia menghabiskan Ramadhan dengan junjungan Nabi SAW.

Apa ada pada malam 29 Ramadhan?, malam ini Imam mula membaca juzuk 30..

“Malam ini khatam al-Quran,semua di Madinah akan turun ke masjid Nabawi” kata seorang pemandu teksi semasa saya pergi ke Maktabah Jarir, sebuah pusat buku di belakang masjid Qiblatain, mencari bahan-bahan dan kitab terkini bagi kajian Phd saya.

Dalam perjalanan ke Maktabah Jarir, saya melihat orang Pakistan dan Turki yang duduk di hotel yang jauh dari masjid Nabawi, mereka berjalan kaki ke Majid Nabi, tapi wajah mereka tenang dan bahagia..

Tarawikh malam ini, kebanyakkan jemaah dapat mengikut bacaan imam kerana ia dari juzuk 30.

Hari Raya Aidil Fitri, subuh jam 4.40 pagi, selepas subuh, masjid Nabawi sudah melaungkan takbir tanpa henti hinggalah jam 6.15 pagi untuk solat hari raya.

Kalau di Malaysia, kita mendirikan solat Aidil Fitri pada waktu dhuha, tapi di sini, waktu syuruk. Jemaah melimpah hingga ke jalan-jalan.

Beberapa orang Melayu di Madinah memakai baju Melayu dengan bersamping, menjadi tarikan pada jemaah dari negara lain.

Selepas menunaikan solat hari raya, mereka berpusu-pusu menziarahi Nabi tercinta.

Beginilah suasana malam-malam akhir di Madinah, semoga kita akan sentiasa menjadi tetamu Nabi di Madinah dan tetamu Allah di Mekah, amin..

“Diari, Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

al-Faqir ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Mekah al-Mukarramah

3 Syawal 1432/2 September 2011 jam 7.00 pagi

IMG_4541

Beginilah malam-malam akhir bulan Ramadhan

IMG_4542

Manusia melimpah hingga ke tampat parking kereta

No comments:

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...