Saturday, September 3, 2011

Universiti Kehidupan 210 – “Melawat Tempat Wushu Di China..”

1 Ogos 2011, hari ini negara China baru akan melihat anak bulan Ramadhan. Caranya agak istimewa. Imam Yahaya, Imam masjid Xi’an berkali-kali mengingatkan saya agar hadir di dalam acara tersebut.

IMG_4189

Kota Xi’an adalah kota yang ramai orang Islam. Duduk di sini kita merasa selesa kerana budaya Islam tidak asing bagi kita. Acara melihat anak bulan akan bermula setengah jam sebelum waktu Maghrib. Seharian tidak mempunyai apa-apa program, saya dan krew TV9 mengambil keputusan untuk meninjau sekitar kota Xi’an.

IMG_4102

Kami bertolak jam 8.00 pagi dari hotel menuju ke Xi’an North Station, tujuan asal kami ialah untuk ke Pergunungan Hua, satu kawasan pergunungan suci bagi orang Cina. Kalau kita melihat cerita lama Cina, biasanya sinonim dengan pergunungan Hua ini. Para petapa ilmu Kung Fu biasanya akan ke sini.

Barangkali, ia ibarat Gunung Ledang di negara kita. Jika setiap 1 Muharram, kita akan jumpa ramai petapa silat ke Gunung Ledang atau Pulau Besar untuk mempertajamkan ilmu. 

IMG_4104

Suasana station ini seperti lapanga terbang, sistem dan susunannya juga sama. Masalah yang berlaku di sini ialah kekurangan orang yang boleh berbahasa Inggeris. Penat nak memahamkan bahawa kami ingin ke pergunungan Hua.

IMG_4105

Hasilnya, kami terlajak hingga ke hujung station setelah membelah lalauan bersama kereta api laju ini selama dua jam.

IMG_4107

Dalam perjalanan selama dua jam ini, kami melalui kawasan kebun-kebun jagung, kilang dan paya-paya. Di kawasan paya terdapat orang memancing dengan buluh panjang.

IMG_4108

Pergunungan Hua sepatutnya hanya lepas satu station dan tidak sampai setengah jam perjalanan, tetapi kekhilafan komunikasi menjadikan kami ke tempat lain.

IMG_4109

Dengan menaiki kereta api laju ini, kami telah sampai ke Zheng Zhou, perjalanan selama dua jam lebih.

IMG_4169

Kereta api laju ini berjalan selaju lebih  240 km sejam, bermakna kami telah masuk ke dalam lagi kawasan negara China sejauh lebih 500 km

IMG_4115

Apa yang ada di Zheng Zhou? Kami dicadangkan untuk ke Deng Feng dan di sana kami akan dapat melihat kawasan Shaolin, legenda Kung Fu di China

IMG_4113

Dari Zheng Zhou ke Deng Feng, kami mengambil masa hampir sejam untuk sampai

IMG_4116

Sesampai  kawasan Deng Feng, baru kami tahu bahawa kawasan ini juga ramai penduduk Islam dan seni Wushu juga cukup terkenal di kawasan ini.

IMG_4117

Banyak tempat belajar Wushu yang dipimpin oleh orang Islam di sini.

IMG_4123

Kawasan yang terkenal di Deng Feng ini ialah sekolah Shaolin.

IMG_4128

Kalau nak memudahkan faham, ia seperti sekolah tradisonal kita di Malaysia seperti pondok.

IMG_4130

Kawasan Shaolin di sini  sudah menjadi tempat pelancongan, 

IMG_4144

Dan kalau jumpa orang Islam, mereka tidak akan lokek untuk mengajar kita seni mempertahankan diri mereka.

IMG_4147

InsyasAllah, nanti kita akan berkongsi kisah ini di dalam program Usrah “Islam di China” dan boleh bersama saya ketika seorang tuan guru Kung Fu Muslim mengajar saya gerakan Kung Fu.

p/s : Program di cadangkan lihat, kalau tak sempat boleh layari di blog saya ini.

Hikmah terlajak  di Deng Feng mendedahkan kami kawasan umat Islam yang baru iaitu kawasan yang terkenal dengan seni mempertahankan diri.

Mempelajari seni mempertahankan diri bagus dipelajari, paling kurang untuk kesihatan kita dan dijadikan sebagai budaya bersenam.

Sesungguhnya, mukmin yang kuat lebih dikasihi Allah dari mukmin yang lemah (Maksud Hadis)

“Universiti Kehidupan, Pengajian Sepanjang Hayat”

al-Faqir ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Mekah al-Mukarramah

3 Syawal 1432/2 September 2011 jam 11.30 malam

1 comment:

Anonymous said...

Betul ustaz, adah hikmahnya ustaz terlajak jauh tu..

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...