Thursday, December 9, 2010

Diari 266 – “Apa Gheja…? Inilah Usrah 2011…”

Ada orang bertanya pada saya:-

“Apa gheja (kerja) ustaz ke sana ke mari ni…?”

“Ke sana ke mari banyaklah halnya, nak tau jom le ikut sekali, dengan satu syarat, jangan mengeluh..” jawab saya sambil melemparkan senyuman.

Untuk tahun 2011 ini sebenarnya, saya akan menjadi penyampai kepada program Usrah di TV9 sebanyak 26 episod. 26 episod lagi akan dikendalikan oleh Ustazah Hasni.

Menyentuh sejarah Usrah di TV9, rancangan ini pertama kali dikendalikan oleh Dato’ Dr. Fatma Zahrah yang bersiaran pada jam 11.30 pagi hingga 12.00 tengah hari. Ia berkonsep tafsir al-Quran dalam rumah orang atau masjid dan sasarannya ialah “midi” iaitu umur 40 tahun ke atas.

Selepas itu, ia dikendalikan oleh Ustazah Hasni yang lebih menumpukan peringkat pelbagai umur.

Pada tahun 2011 ini, penerbit Rozimalini Abdullah mengetengahkan konsep baru iaitu dakwah aktif, santai dan praktikal iaitu di luar studio dan waktu siaran juga telah bertukar kepada jam 1.00 hingga 1.30 tengah hari.

Konsep baru ini juga akan mengetengahkan rujukan buku dan kitab di dalam perbahasan. Konsep ini bagus sebenarnya kerana, dalam masa setengah jam, tidak banyak yang dapat dikongsikan, jadi para penonton dapat merujuk kitab dan buku yang diperkenalkan.

InsyaAllah, bagi segmen bersama saya, para penonton akan mengembara di pelbagai tempat. Ia seakan “Universiti Kehidupan” iaitu kita akan mengupas sesuatu di tempat-tempat yang kita pergi di bahawa lembayung syariah.

Penyertaan saya di dalam kembara “Rainforest Challenge” di Johor ini juga adalah sebahagian dari episod perjalanan usrah 2011. InsyaAllah, 4 episod akan dikupas di sini mengenai Islam dan keadaan dalam hutan seperti solat, tawakkal dan sebagainya.

Semoga program ini memberi manfaat pada semua terutamanya diri ini. Dan mudah-mudahan, ia menjadi sebahagian amal soleh buat kita semua, amin…

“Diari Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Kluang Johor

3 Muharam 1432/9 Disember 2010 jam 2.45 petang

IMG_3210

Perjalanan “Rainforest Challenge” bermula di Kluang Johor, keadaan di sini hujan dan rombongan yang sepatutnya telah bergerak terpaksa ditangguhkan seketika, semoga terus dibantu Allah untuk agamaNya, amin..

1 comment:

Fahmiza said...

Assalamu`alaikum.
Alhamdulillah, tahniah ustaz diberi peluang & ruang berdakwah di media. Teruskan usaha, saya sokong, cuma tak berkesempatan nak tengok TV (agak busy dgn kerja& belajar)

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...