Thursday, December 23, 2010

Diari 268 – “Buku Panduan Rumahtangga Bahagia…”

Alhamdulillah, di dalam kesibukan jadual harian, dengan izinNya juga, dapat saya menyelesaikan sebuah lagi buku yang akan diterbitkan oleh Majlis Agama Islam Selangor (MAIS).

Buku kali ini berkaitan mengenai “Panduan Rumahtangga Bahagia”, saku kupasan mengenai rumah tangga, hak-hak suami dan isteri, bukan sahaja menurut Islam bahkan menurut undang-undang di Malaysia yang boleh dikuatkuasakan.

Kebahagian di dalam rumahtangga apabila suami dan isteri menjadi orang yang bertanggung jawab, hak dan tanggungjawab masing-masing dilengkap dan ditunaikan. Walaupun seorang suami beristeri lebih, tapi kalau ia seorang yang mempunyai tanggungjawab, ia tetap memberi kebahagiaan.

Dan orang yang tidak bertanggungjawab, tetap tidak akan bahagia dan membahagiakan orang lain.

Jika berlaku perceraian, orang yang bertanggungjawab tetap menunaikan hak nafkah anak, nafkah eddah dan sebagainya,  akhirnya, dengan penunaian hak itu, mereka akan terus dikurniakan kebahagiaan lebih-lebih lagi di akhirat.

Jadi, bahagia di sisi Islam adalah ketika semua menunaikan tanggungjawab di dunia mahupun di akhirat dan ketika itu, Allah akan mengurnaikan kebahagiaan pada mereka.

Bahagia adalah satu anugerah ilahi dan ia tidak dapat dibeli sekalipun orang itu sangat berharta. Di dalam al-Quran Allah menyatakan, hanya Allah sahaja sumber bahagia:-

Dia-lah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mu'min supaya keimanan mereka bertambah di samping keimanan mereka (yang telah ada) (surah al-Fath ayat 4)

22 Disember 2010 jam 4.00 petang, saya menghadiri perbincangan akhir mengenai buku ini yang telah disemak oleh Jabatan Mufti Negeri Selangor.

Semoga ia memberi manfaat kepada saya dan jika boleh dikongsikan kita manfaatkan bersama. Sesungguhnya, saya begitu mencemburui para ulama yang telah mendahului kita, walaupun mereka sudah tiada, tetapi tulisan mereka terus memberi manfaat kepada kita semua. Mudah-mudahan, kita semua direzkikan untuk menjadi seperti mereka.

Dan memang, salah satu amalan yang akan kekal pahalanya walaupun kita sudah tiada ialah, ilmu yang bermanfaat (maksud al-hadis)

“Diari, Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Shah Alam

17 Muharram 1431/ 23 Disember 2010 jam 12.40 tengah hari

IMG_3973

Meneliti draf yang telah disemak oleh Jabatan Mufti

IMG_4069

InsyaAllah, semoga memberi manfaat pada saya dan kita semua…

No comments:

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...