Wednesday, December 22, 2010

al-Ijabah 80 – Di Ambang 2011

Di samping  asyik bercerita kisah Rain Forest Challenge, mari kita selitkan juga kisah al-Ijabah sama ada rumah anak yatim mahu pun rumah HIV Darul Ukhwah.

Bagi menghadapi tahun 2011 ini, banyak perancangan telah diatur bagi kedua-dua rumah ini.

Bagi anak-anak yatim, persediaan menghadapi tahun baru 2011 memerlukan belanja yang agak besar. Bukan sahaja persediaan persekolahan malahan kelengkapan asrama al-Ijabah.

Biasalah…., berkaitan dengan anak-anak kecil, memang banyak kreativiti di luar jangka yang perlu dilalui bersama. Kalau tidak ada cabaran, masakan pembela anak yatim dijanjikan syurga dan kebaikan di akhirat. Jika disebut tentang syurga dan kebaikan akhirat, ia bermakna, usaha itu pasti tidak mudah.

Saya berada  asrama anak-anak ini, ada katil dan almari yang perlu dibelikan baru, ada yang perlu diperbaiki. Awal tahun baru ini, selalu anak-anak kampung di sini memecah masuk ke dalam asrama  al-Ijabah, saja buat kacau dan merosakan beberapa almari dan keperluan di sini. Hinggalah pihak polis membantu menyelesaikannya.  

Saya memerhatikan kipas siling, tersengih sendiri melihat ada yang togel kerana kreativiti mereka. Tak apalah, asalkan berjaya satu hari nanti, amin…

Di pusat pentadbiran asrama anak yatim di Subang Jaya, terima kasih saya ucapkan pada yang menghantar berbagai keperluan, ada ubat gigi, ada sabun, ada beras dan sebagainya.

Saya tidak nafikan belanja untuk anak-anak ini agak besar, dan pasti ia akan dicukupkan Allah. Cuma kena usahakan sahaja. Terima kasih bagi pembaca yang bersama-sama kita di dalam perjuangan ini.

Bagi perkembangan rumah HIV, insyaAllah, dialog bersama masyarakat akan di adakan pada 26 Disember 2010 ini, ia adalah rentetan dari mesyuarat bersama MBSA baru-baru ini. Jika masyarakat sekeliling bersetuju, maka MBSA akan memberikan dewannya untuk dijadikan rumah perlindungan ini.

Terima kasih pada semua sahabat dari MBSA yang begitu perihatin dengan usaha kita selama ini. Semoga ia menjadi satu amalan yang mengundang redha Allah untuk semua yang terlibat menjayakan usaha ini.

Bagi kita semua, doakan agar ruang untuk berkhidmat pada agama, bangsa dan tanah air dapat diperluaskan pada semua, agar semua kita dapat berpeluang di dalam usaha ini. Bagi sahabat di dalam al-Ijabah, terima kasih pada kalian semua, semoga Allah terus memberikan yang terbaik untuk kalian, amin…

“al-Ijabah, Bersatu Kita Berbakti”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

16 Muharram 1431/ 22 Disember 2010 jam 1.00 pagi

IMG_3958

Banyak keperluan yang perlu disediakan di ambang 2011 ini.

IMG_3949

Semoga Allah memberi kebaikan pada semua yang membantu, amin…

No comments: