Friday, September 2, 2011

Universiti Kehidupan 206 – “Ramadhan Di China, Apa Itu Mendidik Nafsu?..”

Guangzhou 4 Ogos 2011, Janne menemankan saya saya ke Bank of China. Dalam perjalanan dia asyik menunjukkan pada saya gambar-gambar dia dan boyfriendnya yang berada di dalam telifonnya. Krew TV 9 yang bersama saya hanya tinggal di hotel Jinjiang Inn di Jiefang Beilu.

Janne adalah kenalan saya di China, gadis Cina ini belum Islam. Tapi dia selalu bersama rombongan dari Malaysia yang menyertai Kursus Borong China.

Saya selalu berkata padanya:-

“Kamu ni Future Muslim, oklah…?”

Dan biasanya dia akan menjawab “Oklah..”

Kami berjalan agak jauh untuk ke Bank OF China….

“Bila kamu nak kahwin?” tanya saya.

“10 September depan” jawab Janne dengan wajah yang berbunga-bunga.

““Tarikh tu bagus ke?” tanya saya.

“Hmmm, bagus, kalau ikut Feng Shui saya, tarikh tu sesuai” kata Janne.

“Ok, tapi tarikh tu sehari sebelum kejadian 11 September di US, jadi setiap kali sambut ulang tahun perkahwinan, anak kamu akan teringat peristiwa itu, kalau dia kaji nanti betul-betul, dia masuk Islam lah” kata saya pada Janee sembil tertawa kecil.

Ketika ini, saya ada beberapa hari lagi untuk pulang ke Malaysia dari China, duit saya telah terputus, kad Maybank yang saya ada pula ditelan kerana kerosakan teknikal di mesin ATM . Jadi, salah satu jalan untuk mengirimkan duit dengan cepat adalah dengan membuka akaun bank di China, jadi, keluarga di Malaysia boleh mengirimkan duit melalui akaun.

Selesai urusan bank, Janne ingin mengajak saya makan sesuatu.

“Oh, tak apa terima kasih,sbb saya puasa sekarang ni. Semua orang muslim sekarang tak boleh makan sampai jam 7.00 petang” kata saya.

Kalau macam tu, dia ingin membelikan air pula untuk saya.

“Oh, minum pun tak boleh” kata saya

“Minum pun tak boleh?” tanyanya hairan.

Tak, kenapa? tanya saya kembali

“Tak boleh minum?, Abis kamu boleh tahan tengah panas dan waktu musim panas macam sekarang” kata Janne dengan muka kagum.

Saya tertelan air liur, baru perasan di Guangzhou sekarang tengah musim panas, baru saya perasan betapa hebatnya orang Islam, baru saya perasana bahawa kita dilatih untuk berbuat sesuatu yang biasa tidak mampu buat.

“Waw” kata Janee

“Kalau macam tu, tak apalah, nanti kita jumpa ye, terima kasih banyak Janne” kata saya mengakhiri perbualan.

Kami berpisah di satu persimpangan, Janne melangkah masuk ke dalam Metro, kereta api bawah tanah dan saya terus berjalanan dalam kepanasan musim panas di Guangzhou pulang ke hotel.

Beginilah hebatnya Islam dan hebatnya umat Islam jika berpegang dengan ajaran Islam ini. Ajaran Islam menjadikan kita seorang yang mampu menahan nafsu makan walaupun kita boleh berbuat demikian.

Manusia mudah kalah dengan nafsu yang berada di perut dan apa yang ada di bawah perutnya, dan kedua-dua perkara ini ditahan pada bulan Ramadhan. Nafsu makan dan nafsu syahwat.

Kalau kita berjaya menahan kedua-dua perkara ini, maka insyaAllah kita akan menjadi orang yang terus meningkat kehebatan nilai manusia. Ini kerana, manusia itu memang asalnya sebaik-baik kejadian, tetapi nafsulah yang meletakkannya ke serendah-rendah keadaan.

Jika kita berjaya menundukkan nafsu, bermaksud, kita akan berusaha untuk meniti menjadi sebaik-baik kejadian.

Semoga Allah sentiasa menrahmati orang yang ingin memperbaiki dirinya walau di mana mereka berada, amin…

“Universiti Kehidupan, Pengajian Sepanjang Hayat”

al-Faqir ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Mekah al-Mukarramah

3 Syawal 1432/2 September 2011 jam 8.00 pagi

IMG_4040

Bersama rombongan Tabung Haji di Makam Abi Waqqas

IMG_4044

Kalau colok di Malaysia digunakan hanya di kuil dan tokong, tapi di sini, colok bukan alat agama, tetapi adat di dalam mewangikan suasana sekeliling

IMG_4051

Masjid Sahabat Nabi SAW, Abi Waqqas

IMG_4054

Berbuka waktu petang, di China

1 comment:

Anonymous said...

Alhamdulillah & syukran ye ustaz for the info. Tambah ilmu insyaAllah.

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...