Friday, July 15, 2011

Diari 329 – “Jericho, Kota Tertua Di Dunia..?”

Jericho di dalam bahasa Arab disebut sebagai “Arihah” bermaksud wangian. Kalau di Palestin, kita nak beli minyak wangi kita akan sebutkan sahaja “Uridu Airhah” (saya nak minyak wangi).

Kota Jeriho ini merupakan kota tertua di dunia iaitu berumur 10 000 tahun. Kota ini banyak sejarah antara yang terkenal ialah peperangan antara orang beriman yang dipimpin oleh Nabi Yusyak a.s dengan seorang raja yang zalim. Dan di dalam sejarah kemanusiaan, matahari tidak pernah diperintahkan berhenti melainkan ketika peristiwa perang ini. Di dalam hadis Nabi saw bersabda:-

“Sesungguhnya matahari tidak pernah ditanah (berhenti) untuk manusia melainkan kepada Nabi Yusyak  ketika perjalanannya ke Baitul Maqdis” (HR Ahmad di dalam Baqi Musnad al-Mukhatirin).

Kita boleh ziarah makam  Nabi Yusyak yang berada di Jordan.

IMG_2978

Ketika kami selesai urusan di sempadan Israel, kami menuju ke Jericho untuk makan tengah hari di sini. Memang, selepas urusan imigresen yang penuh dengan berbagai cabaran, satu perasaan gembira yang tidak dapat dibayangkan lahir dari hati kerana kami telah sampai ke bumi penuh barakah yang banyak berkaitan dengan sirah para Nabi

IMG_3006

Selepas makan, kami menaiki kereta kabel menuju ke Pergunungan Tapa (Mount Of Temtations). Bagi versi kristian, dipergunungan inilah  Nabi Isa bertapa selama 40 hari 40 malam selepas peristiwa Baptis.

IMG_3015

Dari atas pergunungann Tapa ini, kami dapat melihat kota lama Jericho.

IMG_3041

Di atas ini ada restoran dan kita boleh makan atau minum di sini

IMG_3042

Pemandangan di restoran di pergunungan tapa

IMG_3045

Ini antara yang menarik, teh denga pudina

IMG_3046

Kesempatan berada di sini, kami menyiapkan dua episod “Sirah Nabi” tv9, rancangan yang akan keudara pada bulan Ramadhan..

IMG_3056

Dari tempat stesyen kereta kabel kita kena naik 84 anak tangga lagi untuk sampai ke kawasan tempat Nabi Isa

IMG_3071

Kami membahaskan kisah Nabi Adam dan Nuh

IMG_3073

Kota lama Jericho. Selain dari kota ini, kota Damsyiq juga adalah kota tertua yang masih hidup, umurnya setua kota Jericho ini.

“Diari Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Salahuddin St. Jerusalem

13 Syaban 1432/ 15 Julai 2011 jam 7.15 pagi

2 comments:

boxhousestudio said...

bestnya...pemandangan yang sesuai jiwa dan minum teh pudina....lengkap...^_^...

Anonymous said...

bertuahnya ustaz dpt berada d tempat2 para nabi ALLAH terdahulu.