Sunday, August 29, 2010

Jawapan Pada Persoalan 118

Alhamdulillah, dapat lagi kita bersama di dalam jawapan ada persoalan

safiyah selepas 40 thn, terjd satu mslh keluarga yg memerlukan belanja besar, ttapi suami dan ank2 cucu tadi berkata itu harta kami. soalannya 1/3 drp tanah telah dijual tanpa pengetahuan saudara lain. halalkah mereka memakan duit tersebut tanpa izin yg lain?adakah ini harta pusaka atau hak penama sahaja? 2010-08-04 9:23 AM

harta si mati adalah harta pusaka

Mizan Salam Ustaz, sy rujuk semula jwp ustz b'kaitan dividen kwsp yg menyarankan utk "infaqkan sebahagiannya". Soalannya berapa byk harus sy infaqkan? sdngkan kita tidak tahu berapa peratus pelaburan halal dan yg haram. Mohon penjelasan ustaz 2010-08-08 8:38 AM

Sekadar hingga hati tenang, mungkin 5%, 10%

siti hawa salam.perlukah kita mengantikan puasa sekiranya kita beraya awal di sesuatu tempat(singapore) 2010-08-08 1:04 AM

tidak jika memang pergi ke tempat itu bukan kerana helah

Guest Salam ustaz, ape makna mimpi melihat tsunami? Tq 2010-08-07 10:52 AM

rezki

Guest ustaz,saya dah byr fidyah puasa utk thn ni, nak ganti, hr x bergandakan ustaz? ttp jika belum habis ganti ramadhan dah tiba, yg thn lps bergandakah? 2010-08-06 11:54 PM

Puasa tak ganda, fidyah ada pendapat yang mengatakan tidak ganda ada yang mengatakan ganda

insankeliru salam ustaz, sekiranya x sempat byr dam gugur rambut semasa ihram, sudah balik malaysia, bagaimana ingin byr kembali? bolehkah org lain yg byrkan dam utk kita (berada di malaysia) di mekah atau diri kita yg perlu berada di mekah dan membyrnya?2010-08-06 11:29 PM

Kirim orang

mama salam... ustaz kat facebook skrg sibuk ttg gambar malaikat di mekah. Boleh percaya ke tu. Tolong beri pendapat tau komen ustaz. 2010-08-06 11:16 AM

wallahualam

tonet,Salam Ustaz... Th dpn ada lg x rombongan Ust ke Meca? Nak daftar nie.. 2010-08-06 9:39 AM

insyaAllah, nanti saya maklumkan di blog ini

Guest, Salam.. Ustaz, arwah abah ada duit kt asb RM10k. adik bradik ada 5 3l 2p, mak saya kata bahagi sama bnyk sorg dpt rm2k. semua adikbradik ok jr tp bole ke ustz sebab klau sebetulnya kene kira farait kn? duit tu kitorg dah byar zakat dh dn dh abis digunakan. nak tau bole @ kene ikut farait? TQ 2010-08-09 7:01 AM

Jika masing-masing setuju, tidak menjadi masalah

Guest ust,saya ada saham bernilai +-60k,setlh berhent krj saya guna dividen +-2k 1 thn utk tampung hdp,yg manakh yg kena zkt div@saham 2010-08-09 6:16 AM

Yang tersimpan

veneer Adakah benang yang digunakan untuk menjahit luka yang diperbuat daripada usus haiwan conntohnya lembu atau kambing boleh digunakan? Status halal haiwan tersebut meragukan 2010-08-08 3:00 PM

boleh untuk perubatan, jika perkara haram dan kita tidak ada pilihan, juga diharuskan bagi keadaan itu

veneer Adakh cabut gigi dibolehkan ketika berpuasa.Ubat bius akan diberikan(injection) dan kemungkinan pesakit akan tertelan ubat bius. 2010-08-08 2:58 PM

jika ada kemungkinan tertelan maka batal puasa, sebaiknya, gantikan balik puasa

zalina salam,ustz sekiranya kita mndpt duit sumbangan bg org yg tlh meninggal dunia,apa kah yg harus sya buat byr hutang kereta&rumah/ buat upah umrah/haji. 2010-08-08 1:19 PM

sebaiknya gunakan untuk kepentingan si mati seperti buatkan wakaf untuk dia

zar Mohon ustaz adakan slot cara membuat tuntutan kepada bekas suami dlm tanyalah ustaz bincangkan juga apa yang perlu dan apa yang menjadi hak bekas isteri Betulkah mutaah@saguhati hanya boleh dituntut oleh isteri yang telah berkahwin lebih dari 5 tahun & sekiranya kurang ia tidak layak 2010-08-08 10:17 AM

mut’ah boleh dituntut jika ada pernikahan tanpa ada had tahun

Ina ustaz,jika ada cecair kuning yg keluar selepas kering darah haid,tu masih dikira belum bersih n x blh mndi wajib lg yer?TQ 2010-08-10 1:30 AM

Jika ia keluar pada waktu kebiasaan haidh, maka dia dianggap haidh. Jika ia keluar pada waktu yang kebiasaannya suci, maka ia tidak dianggap sebagai haidh.

Istisyhad kalau kita keluarkan KWSP 8k untuk membayar ansuran perumahan, berapa yang saya perlu bayar zakat? 2010-08-09 11:40 PM

2.5%

Guest apa hukum anak saya berumur 2thn2bln meminum susu saya sedangkan saya mmpunyai bayi berumur 3bln.dan bolehkah saya menyusui bayi saya ketika pregnant 2010-08-09 3:31 PM

boleh

siti soaln ttg mndi wjb leps subh kerna proses penyucian najis perlu mmaskkn jari yg blh mmbatalkn puasa 2010-08-09 12:24 PM

mandi wajib, kita membasuh anggota luaran dan tidak perlu korek ke dalam, sebagai contoh dubur, apabila kita cangkung, maka bahagian zahir akan terbuka, dan bahagian itu yang perlu dibasuh

sickchild72 slmustd.ank sya pth tngn dan dsmin. mcm mna mdi hadas bsar dia bolh tlg sya.2010-08-09 8:13 AM

Tayammum

insan ingin tahu salam ustaz, sy nk tanya adakah sah cerainya sekira seorg wanita itu d'ceraikn oleh suaminya, sedangkn dia masih datang haid? apakh hukum menceraikn isteri ketika haid?2010-08-10 4:59 PM

Cerai sah cuma keadaan menceraikan bid’ah

afeqa ustaz, perlukah saya m'bayar zakat keuntungan atas angin yg belum sampai setahun & zakat perniagaan, mengikut statement bank 31 Dec akhir thn 2010-08-10 8:41 AM

perlu

tanya apa hukum pakai stokin kaki bagi perempuan? 2010-08-10 2:47 AM

Ada pendapat yang mengatakan kaki anggota bagi solat yang perlu ditutup tetap terdapat keringanan di dalam kehidupan seharian, dan pandangan yang agak keras, kaki juga perlu ditutup sebagaimana di dalam solat

Guest Salam, Sewaktusembahyang Tarawih pada rakaat kdua , imam baca Surah al Ikhlas selepas Fatihah Sahkh sembahyang kalau makmum x smpat habiskan Fatihah Sbb rasa cnfrm x smpat habis Fatihah, bleh ka mkmum baca Fatihah dibelkang imam. Klau boleh masa imam baca Amin mkmum patut jwb Amin @ teruskn 2010-08-11 6:49 AM

Kalau kita tidak masbuk, maka kena habiskan fatihah, mendengar fatihah imam hanya sunat, jika memang imam baca laju, maka kita boleh baca fatihah ketika imam membacanya

srie raudhah salam ustaz..nk bertanya berapa hari maksimum darah lepas bersalin dikira darah nifas? 2010-08-11 5:43 AM

60 hari

Guest assalamualaikum ustaz.... sy nak tanya apa hukumnya suami tidak memberi nafkah batin pd isteri adakah dikira nusyuz? setelah 6 bulan berkahwin. 2010-08-11 5:27 AM

Bukan nusyuz cuma lebih tepat si suami fasiq kerana menyeksa kehendak batin isteri

ftyn salam,klu seorng perempuan mengandung muntah2 mase bulan pose.bagaimana dgn pose dia batal k.terima kasih. 2010-08-11 2:06 AM

Muntah yang membatalkan puasa ialah muntah dengan sengaja, tetapi dalam kes ini, ibu tadi, harus tidak berpuasa

Guest salam. 6-7 tahun lepas, puasa telah batal krn dgn sengaja mengeluarkan air mani 9(wnta).skrg baru tahu kena bayar kaffarah. bgmana kiraannya ustaz? 2010-08-11 2:04 AM

Jika keluar mani dengan bersetubuh kena puasa 2 bulan berturut. Atau beri fakir miskin makan, jika keluar mani tanpa setubuh, hanya membatalkan puasa sahaja

Azian Salam. Sekiranya kita telah mendirikan Solat Witir selepas Tarawikh, pada malamnya saya bangun mengerjakan tahajjud dan hajat adakah saya perlu 2010-08-10 11:28 PM

Kalau nak buat witir lagi pun boleh, tak buat pun tak apa

Azlan salam ustz. Sendawa yang mengakibat makanan terasa naik ke tekak. Batal atau tidak puasa tersebut. 2010-08-12 4:09 AM

Tidak batal

BARD ust,amalan membaca yasin mlm jumaat di malaysia berdasarkan dalil apa?hadis sohih ke?mazhab syafie atau uruf? 2010-08-12 1:28 AM

Baca quran itu sunat, tak kira yasin atau apa-apa surah, tak kira apa-apa hari pun,tetapi dibiasakan yasin oleh tok-tok guru kita kerana ia banyak kelebihan.

Jika tak nak baca yasin malam jumaat, tak mengapa, tapi jangan sampai langsung tak baca al-Quran dalam minggu itu

yanti salam.ustaz,adakah jumlah fidyah ttp sama wpun puasa gnti sudah dibuat dahulu ttp fidyahnyer blom dibyr pd thun yg sama dgn puasa gnti dilakukan? 2010-08-12 1:26 AM

kalau puasa telah diganti, maka fidyah tidak berganda

BARD ust,jika kita solat dan terbatal..kemudian cara nak keluar terus keluar atau kena bagi salam kanan&kiri dhulu? 2010-08-12 1:22 AM

Keluar terus sahaja

BARD ust,jika solat rakaat pertama berdiri..rakaat 2 duduk krn tak larat...rakaat 3 larat pula dan berdiri...sah tak solat? 2010-08-12 1:19 AM

Sah

BARD ust,jika slps solat kita dapati telah tsalah kiblat ...lari lbh kurang 45darjah....perlu ulang balik tak? 2010-08-12 1:18 AM

Jika yakin tersilap, kena ulang

Zaleha Abd Aziz ustaz, kami berhajat nk tunaikan haji thn depan. Betul ke, selepas umrah ramadhan ini, selepas syawal kami tidak blh berumrah selepas itu? 2010-08-11 4:29 PM

Masih boleh buat umrah…

Guest Salam Ustaz, saya sedang keliru samada masalah yg saya hadapi ni adakah ujian atau balasan dr Allah? 2010-08-12 5:57 PM

Tak kisah apa pun, asalkan dengan ujian semakin merapatkan kita dengan Allah

eizan0406 salam kalu nak jemput ustaz ceramah bagaimana prosedurnya? boleh dapatkan number cntct? 2010-08-12 8:39 AM

hubungi P.A saya Aleeya 0196003643

ss ustaz, kalau keluar ketulan spt jeli ketika kencing perlu mandi wajib x? ia kerap berlaku terutama jika lama x keluar air mani. 2010-08-12 8:22 AM

tak perlu melainkan jika yakin itu mani

Guest salam. ustz, sya seorg istri. suami sya tdk bkrja bbrpa thun ini, ksn kemlstan ekomi n kesihatn diri yg tdk baik. sya menanggung sara hidup kmi 3 brnak. sya mnghlalkan smua wang yg diblnjakn & sya redha kedaan kmi. d untuk byrn futrah nnti n thun2 sdh sya yg keluarkn n mmnta suami yg mnyrhkn / mmbyrkan kpd amil di masjid. bolehkah begitu, bgimana hukumnya, boleh x ustz huraikan ... terimakasih. slmt mnjlni ibadah puasa... 2010-08-12 6:54 AM

Boleh, puan seorang isteri yang baik, semoga Allah terus beri kekuatan pada puan

ina ustz, saya ingin bertanya, adakah boleh seseorang isteri cium suami nya ketika bulan puasa?

2010-08-12 6:27 AM

Kalau puan masih muda, makruh, kalau dah berumur, harus kerana orang tua dapat menjaga dirinya (al-Hadis)

Insan Assalamualaikum ustaz, saya berhajat sangat untuk melakukan umrah bersama anak perempuan saya pd thn dpn, tp sy takut dengan ujian Allah di sana ke atas dosa2 yg lalu.

2010-08-12 5:17 AM

Taubat banyak-banyak, insyaAllah, rahmat Allah sentiasa bersama hambaNya

mummy Salam Ustaz : saya buat sembahyang terawih sendiri di rumah sebab suami saya tak buat & tak pergi masjid saya takut timbul fitnah . boleh ke ustaz? saya sembahyang terawih baca surah pilihan sendiri boleh ke ustaz . terima kasih 2010-08-13 3:13 AM

Boleh buat dirumah dan boleh baca surah pilihan

sas1501 Salam Ramadhan.. Ust, apa hukumnya solat berjemaah berimamkan seorang gay yg mengamalkan seks bebas? 2010-08-13 2:21 AM

Tidak harus berimamkan orang yang diketahui kefasiqannya

tonet,Salam Ustaz... Mlm tadi (11/8) merupakan ptama kali sy lihat suami sy Solat Maghrib di rmh (stlh 5 th menanti, x pernah Solat 5 waktu).. Alhamdulillah.... 2010-08-13 1:08 AM

Alhamdulilah, hidayah Allah diberikan pada siapa yang dikehendaki…

Guest Saya cuba bsabar dgn bykkan solat mlm & munajat. Tapi kegagalan jugak yg saya dapat. Apakah doa saya x diterima? 2010-08-12 6:00 PM

Doa, usaha, itkhtiar dan tawakal. Berusaha dan berdoa itu harus, kejayaan itu bonus dari Allah

Amalkan “lahaula wala quwwa illa billah” untuk Allah beri kekuatan hati dalam hidup

adamin salam, utz, sy b'mimpi yg ada sekor ular besar ats umah sy.. ketika tu, family say asdg berusaha utk menghalau ular itu..slps ular tu takde 2010-08-14 9:29 AM

mimpi ular ada dua petanda, sama ada rezki, atau sihir

Wan apakah sunnah2 nabi yang boleh diamalkan ketika berbuka puasa selain daripa memakan buah tamar? 2010-08-14 3:06 AM

Bersegera solat Maghrib

Wan ustaz, apakah maksud witir dan apakah kelebihan solat witir itu? 2010-08-14 3:03 AM

Witir maksudnya ganjil dan kelebihannya untuk menghampirkan diri pada Allah yang Esa

Wan ustaz.kita ada kerja luar di suatu tempat jauh melebihi 2 marhalah pd hari jumaat.bolehkah kita buat hanya jamak zohor & asar dan tidak solat jumaat?. 2010-08-14 2:59 AM

Boleh

Guest Assalamulaikum.. saya ada terbaca mengenai fadilat sembahyang terawih yg sebenarnya tiada pon dlm hadis soheh.. boleh ustaz tolong ulas 2010-08-13 12:09 PM

Hadis daif boleh digunakan untuk fadhail amal tetapi tidak boleh digunakan untuk hujah hukum dan akidah

Guest Salam Ramadhan, Maaf ustaz mohon penjelasan ttg menggabungkan niat puasa qada' & puasa 6 bulan syawal(disekalikan),blh ke? 2010-08-13 8:20 AM

Boleh, bezanya, jika puasa sunat semata-mata, kita boleh batalkan sesuka hati, tetapi jika niat qada, tak boleh nak batalkan sesuka hati

mak tam salam ustaz..bagaimanakah untuk kita menghadapai..suami yang pandai bercakap tapi tidak buat apa pun sebagaimana yg di perkatakannya. 2010-08-13 5:43 AM

kita kurangkan cakap pada dia dan tunjukkan amalan

tonet,Salam Ustaz... Seorg isteri 'tpaksa' membuang keluarganya demi suami (x nak derhaka). Apa hukumny? Adakah tindakan ini betul? Patut ke dia taat smpi mcm tu sekali sdg kan suaminya bkn org yg m'amalkan agama... 2010-08-16 6:59 AM

setelah kahwin, suami adalah yang utama tanpa mensifarkan keluarga yang sedia ada

ida slm ustaz.Saya ada berdetik berazam dihati tidak mahu ambil loan utk beli rmh,ttp kemudian saya ambil juga loan kerana suami suruh.apa kifarah nya 2010-08-16 1:21 AM

tak ada kifarah

riahld salam ustaz,bleh ke sorang istri yg bkrja mmbyar zakat fitrah utk suami,anak2 dan 2 orng mrtuanya?suami dbrhentikan krja. 2010-08-15 11:36 PM

boleh

khar ustaz,kita tau dan selalu dengar prog ilmu, masalahnya bil nak mempraktikkannya agak susah.bagaimana na menguatkan hati agar buat? 2010-08-15 11:29 PM

baca “lahaula wala quwwata illa billah”

khar ustaz, apa pndangan ttg walaupun beriman,masih lagi byk kucar kacir dlm r/tangganya?2010-08-15 11:08 PM

Rumah tangga memang satu medan pahala dan ujian, ada antara para Nabi pun, isterinya tidak beriman seperti isteri Nabi Lut.

khar ustaz, kalau kita berteraweh tanpa imam adakah pahalanya berkurangan?saya masih sibuk dengan anak kecil dan kadangkala sgt penat balik dari kerja 2010-08-15 10:59 PM

Kalau berjemaah mendapat 27 pahala, jika seorang diri hanya mendapat 1 pahala

Guest betul ke klu mgacau kuah or pape ikut lwn jam tu sunnah nabi? 2010-08-14 1:55 PM

Wallahuaalam, saya tak pula jumpa hadis mengenainya, walaubagaimana pun, perkara yang saya tak jumpa bukan bermakna tidak ada, rujuk ustaz lain…

mariam janis salam ustaz, saya cuba baiki diri dari pakai tudung singkat, skrg pakai tudung labuh, rakan2 sekerj herdik saya pakai skrg, apa sy perlu buat? 2010-08-16 4:03 PM

Biarkan herdikkan mereka dalam mencari keredhaan Allah

shizuka ustaz , kalo sya tak solat isya ke ape ke saye mesti mimpi psal kematian , tapi klo sya solat tak de pulak mimpi mcam tuhh . apakah makneye ustaz ? tq 2010-08-16 3:24 PM

hidup tanpa solat seperti orang dah mati, orang mati tak dapat buat manfaat untuk diri dan orang lain

shiro salam , saya ada bermimpi kakak saya meninggal , tapi dia sebernye blom meninggal . apakah maksudye ustaz ...... 2010-08-16 3:08 PM

panjang umur atau ada kebaikan pada umurnya

alif aizad slm ustaz pe hukum klau kita putus kn silaturrahim antara guru n ustaz .....2010-08-16 1:55 PM

Putus silaturrahim pada sesiapa pun berdosa

muhd slm ustaz..apakah hukum asb dan asn?? 2010-08-16 11:17 AM

Sila rujuk fatwa kebangsaan

warrdina sy kerap bermimipi ular 2, 3 hari ni, ular senduk berwarna hitam..selalu kejar tp sy sempt mnegelak, tp ada 1 mlm sy bermimpi ular tu mematuk dilengan apa mksudnya ustaz?2010-08-16 9:06 AM

Jodoh baik atau tanda sihir

Kirana Slm ustaz, sya brmimpi trdgr bunyi bayi menangis yg kuat, rupanya bayi trsbut anak saya. Dia menangis sbb sya lupa memberi dia makan seharian, kerna seingat saya, saya tdk mmpunyai anak. Stlah itu, saya ingin menyusukn dia tp dia ttp menangis hingga saya mmbaca Ayat Kursi bbrpa kali bru diam. 2010-08-16 7:15 AM

Soalannya?

Pasha saya dah tak sanggup lagi kerana suami saya tak mahu solat. perlukan saya tendang dia dari tidur bersama dengan saya atau saya mintak cerai shj.. 2010-08-17 7:04 AM

Nak tendang dosa, nak minta cerai kalau tidak memudaratkan pun tak boleh. Buatlah apa saja untuk sedarkan dia, tapi jangan sampai langgar syariat, jika terbabas, mintalah ampun pada Allah

zul salam...apa hukum kita minitis air mata ktika solat?? 2010-08-17 6:45 AM

Boleh

zul salam..pada bulan ramadhn semasa bgun pagi kita sedar kita dalam hadas besar..adakah puasa kita batal buat hari itu??? 2010-08-17 6:26 AM

Tidak batal

aida salam ust,nk tya kalu bli saham guna wang pinjaman dan potng gaji kena byr zakat ke?2010-08-17 1:51 AM

Kira yang memang milik mutlak kita

khar ustaz.waktu imsak mesti dah stop makan atau kita boleh makan sebelum azan subuh?tq ustaz 2010-08-17 10:53 PM

Waktu imsak itu bermakna waktu berjaga-jaga hampir subuh, sunahnya berhentilah makan walaupun masih boleh makan

nur salam ramadhan almubarak.ustaz, perempuan di datangi haid adakah boleh membaca alquran atau tafsir? 2010-08-17 11:43 AM

tafsir

Rid Saya ade masalah kesihatan yang menyebabkan pada masa tertentu terpaksa solat tarawih ketakat 4 rakaat shj. Bolehlah tarawih kurang dari 8 rakaat? 2010-08-17 8:55 AM

Boleh,janji buat tarawih

sha kebelakangan ni saya selalu buat solat isktikharah..1 mlm saya mimpi ular hitam, ular hitam tersebut lilit kaki kanan saya & saya cuba utk lepaskn tp x boleh. Saya dpt mimpi ke2 pun sama berkaitan dgn ular. ular tersebut memang ingin mematuk saya..n terkena pada saya kali ke3 saya bermimpi labah2 hitam berada dibelakang badan saya, boleh ustaz jelaskn maksud mimpi saya...kawan baik saya bg tahu.. sya terkena sihir..tp saya kurang percaya..sbb keadaan saya mcm biasa.. 2010-08-17 7:06 AM

ular ada dua maksud, sama ada rezki atau sihir

Wallahualam, semoga menepati kehendak soalan

“Pertanyaan Kunci Pengetahuan”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

19 Ramadhan 1431/29 Ogos 2010 jam 7.40 pagi

4 comments:

Anonymous said...

Ustaz, ibu mertua saya memperolehi sekeping tanah tol (kurniaan). Semasa hayatnya beliau tidak mempunyai wang untuk mendirikan wang diatas tanah tersebut, lalu suami saya pun membuat pinjaman perumhan bagi mendirikan rumah di atas tanah tersebut. Semestinya semasa proses peminjaman tersebut tanah tersebut telah ditukar hakmiliknya dari ibu mertua kepada suami saya. Ditakdirkan ibu mertua saya meninggal dunia . Adakah harta tersebut dikatakan harta pusaka kerana selama 16 tahun suami telah membayar pinjaman perumahan dan tanah yang diperolehi oleh arwah ibu mertua saya adalah dengan percuma jua. Terdapat perbalahan diantara adik beradik suami saya mengenai harta tersebut. Pohon penjelasan ustaz kerana perkara ini sangat penting kerana kami suami isteri insyallah akan ke Tanah Suci pada tahun ini 1431 H. Jkh.

nurin said...

ustad, betul ke mandi lepas asar hukumnya makhruh?

faizal razak said...

assalamualaikum ustaz...
bilakah kita boleh mulakan puasa 6?
adakah pada raya kedua atau boleh mula bila-bila masa dalam bulan syawal?

Anonymous said...

ustaz, seorang wanita bersetuju bernikah tapi mensyaratkan dia enggan disentuh yakni tidur bersama. sila beri ulasan dan hukum