Monday, August 23, 2010

Jawapan Pada Persoalan 116

Alhamdulillah, dapat kita berkongsi persoalan yang diajukan

ain ustz kalu saya bcer yasin dikubur,padahal saya x pernah solatpun apakah hukumnyaustaz..adakah saya diaggap berdosa. 2010-07-26 9:35 AM

Baca yasin tak dosa, tinggalkan solat itu yang berdosa

ain ustz saya dah lama tinggai solat dlm 8 bln, hati saya sering berkata pergi solat tp hati jerberkata..sy nak solat tp sy x buatpun mcm maner ustz ada x doa atau cre utk sy betul2 brsolat..synak hny dihati tdk ada perbuatanya..tolong beritahu saya ustz 2010-07-26 9:30 AM

Bacalah “la haula wala Quwwata illa billahil Aliyyil Azim” barang siapa yang membaca ayat ini akan diberikan kekuatan membuat amalan

zalina ustaz apa hukumnya tabur bunga dan tanam pokok di atas kubur.terima kasih utz.2010-07-26 9:14 AM

Boleh, pernah Nabi meletakkan pelepah kurma di atas kuburan dan kemudian baginda bersabda, semoga orang di bawah kubur ini diringankan siksanya selagi daun ini masih basah (belum kering).

Guest ustaz,blh ke saya guna duit peninggalan arwah suami utk anak saya bg membeli rumah?Dia adalah satu-satunya anak/waris saya 2010-07-26 7:03 AM

Pastikan duit peninggalan itu telah dibahagiakan sebagai faraid, kemudian barulah nak belanja ke mana pun tidak ada masalah

SAYA SALAM USTAZ.. BOLEH KE KITE BERKAWAN DGN BUNIAN?2010-07-26 2:56 AM

Boleh tetapi tidak digalakan, Sebaiknya berkawanlah dengan manusia yang lebih jelas

A'in sementara menunggu keluarga utk solat brjemaah magrib bolihkah sy baca quran dulu,masadambil agak lama juga 2010-07-26 2:33 AM

Boleh

A'in utz seorg istri bermipi arwah suaminya pulang tanpa sapa mengambil beg lalu terus pergi drrumah trseut 2010-07-26 2:28 AM

ada perkara yang perlu diselesaikan oleh waris

sukie slam ustaz..soalan lttg lailatul qadar andaikata 27 ramadhan brlakuny a dnegara kita.dAmrika sianghari bagaimana ?..... 2010-07-27 12:08 AM

Maknanya Amerika belum lagi lailatul qadar, tunggu sana malam barulah lailatul qadar

syaaban apa maksud mimpi amik wuduk n solat berjemaah di surau, selalu sgt bermimpi mcm tu2010-07-26 4:47 PM

Maknanya telah sampailah masanya untuk istiqamah berjemaah di surau tersebut

afeqa perang jamal 38 hijrah, tlg jelaskan perang ini 2010-07-26 2:04 PM

Baca buku sejarah umat Islam…

Guest mcm mana nak ajk ustaz dan anak yatim dtg rumah, kena bayar ke?2010-07-26 11:14 AM

Jemput aje lah, kalau ada kelapangan insyaAllah boleh dipenuhi

aira assalamualaikum ustaz..kalau seseorg tu mimpi die mninggal..da lbh 5 kali die mimpi camtu..ape mksudnye? 2010-07-27 12:44 PM

Panjang umur

insan ingin tahu salam..saya ingin tahu tentang hukum orang yang melambatkan berbuka puasa.kerana kawan saya melewatkan waktu berbuka selama 10 minit. 2010-07-27 10:52 AM

Makruh

Guest Utz tak salah ke Utz mengiklankan Lambang Bank konvensional yg mengamalkan ribasedangkan Allah pesan jgn tolong menolong didalam perkara mungkar 2010-07-27 8:12 AM

Semampunya, elakkan

ain ustaz dr segi islam onani halal atau haram terutama bg mereka yg blm berkahwin.tq ustaz.2010-07-27 6:28 AM

Asal hukum adalah haram,

whiteraven salam, ustaz klw pihk asrama x bnarkn pelajar msk di hostl, tapi kami msk juga w/pn bayar bill letrik tahunan, adkh berkat makann yg kami mkn? 2010-07-27 4:53 AM

syubhat

khadijah salam ustraz, betul ke arah kiblat asalnyer Kaabah, kemudian bertukar ker Al Aqsa dankemudian bertukar semula ke Kaabah? 2010-07-28 3:51 AM

Dalam perkhabaran yang sahih, asalnya aqsa dan dialih ke kaabah,

HAMBA ALLAH sALAM USTAZ..PER MAKSUD MIMPI DIGIGIT ANJINGHITAM..BETUL KER JIKA KITA MIMPI ANJING ATAU BINANTANG SEWAKTUDGNNYA KITA AKAN DISANTAU ATA UDISIHIR.TQ 2010-07-28 2:09 AM

Salah satu tafsiran

Guest SALAM UST, SETIAP ARI SAYE MEMBACA AL-MATHURAT,SAJADAH,AL-MULK,YASIN & AL-WAQIAH. BLH KE SAYE BACA KETIKA UZUR(HAID) DGNMANGGAP SBAGAI ZIKIR 2010-07-28 2:03 AM

Boleh

SJ Hebat la ustaz nie.. boleh tafsir mimpi... 2010-07-27 6:26 PM

SJ ilmu itu dari Allah, apa yang ada saya tidak lain hanyalah sedikit sahaja

guest salam ustaz...semua dosa besar telah dilakukan kecuali syirik dan bunuh org.bagaimanacara taubat yg. paling baik ..sudah insaf dan menyesal skrg. 2010-07-27 3:49 PM

menyesal sungguh-sungguh, tinggalkan amalan dosa itu dan bertekad jangan ulang,

Guest doa khusus utk menghilangkan ingatan pd org yg bukan jodoh kita?pls2010-07-27 12:51 PM

Dalam Bahasa Melayu pun bagus

Guest Salam ustaz, anak saya 2 tahun dan perlu dikhatankan awal atas sebab kesihatan. Keranaumurnya masih kecil, bolehkah pakar bedah bukan Islam khatankan 2010-07-28 6:50 AM

Seeloknya cari yang Islam, kalau dah tak ada, tak apa

Mika salam ustaz,saya seorang isteri yng mempunyai seorang suami yng x nak b'ckp bnykdgn saya.Tetapi kalau dgn anak & kwn2 blh bercakap dan ceria.Saya rasa mcm diri saya mcmx guna.Tp bila waktu mlm bila bersama bukan manis ringan mulut bila bersama.Bila ditanyasepatah sepatah yng dijawb. 2010-07-28 6:41 AM

jadi puan telah pun tahu cara nak buat suami bercakap dengan mesra….

ida salam ustaz,apakah hukum jika sekiranya kita berprasangka perkara yg kita x ketahuilg...sedangkan perkara yg kita lalui x selesai d bincangkn. kdg2 blh mendatangkanpertelingkahan 2010-07-28 6:31 AM

paling rendah makruh dan boleh jatuh haram

guest salam ustaz. boleh tak kita puasa penuh di bulan sya'ban. ada tak hari yg haram bulansha'ban 2010-07-28 5:52 AM

jika puasa penuh, boleh terus puasa walaupun pada hari syak

Guest Assalamualaikum ustaz, boleh ke seorang perempuan memasukkan ubat2anke dlm kemaluannya utk tujuan perubatan? Boleh bawa solat dan perlu mandi wajib?2010-07-28 5:52 AM

Boleh, tak perlu mandi wajib

Guestsalam ustaz. di mekkah, boleh tak suami isteri duduksebelan waktu solat.2010-07-28 5:48 AM

Tengok kawasan, ada kawasan yang tidak dibenarkan orang perempuan berada di situ

MFuad Assalamualaikum, Apakah perbuatan yg menyebabkan amalan kita tidak diterima 40hari40mlm, bersama hadis dan dalilnya. Wassalam. 2010-07-30 12:28 AM

Solat selama 40 hari dengan cara yang tak betul

mariam assalamualaikum ustaz. saya ada tgk di facebook 1 video yg kononnya malaikat telahturun dan duduk di atas kaabah. apa pandangan usta ttg perkara ni. 2010-07-29 7:40 AM

Allahualam, saya tak tengok lagi…

Ijat salam ustaz, betul ke wang kwsp jika penama nama anak tak boleh keluarkan sehingga anakberusia 18 tahun? 2010-07-29 5:51 AM

kena cek kat kwsp tu,

mariam assalamualaikum buat Ijat. Psl prosedur KWSP kn bagus tanya KWSP sendiri, tak perlu

la tanya ustaz amin, tp kalo berkaitan hukum baru tanya ustaz2010-07-29 8:27 AM

riahld salam,saya ada trbaca dlm blog ustaz ni,bleh tngok kiblat mllui bintang,tlng ajarustaz,klau ada video btau lman webnya.tq 2010-07-29 4:53 AM

tu kena talaqqi dan praktikal terus, nak ajar dalam blog susah sikit

shah salam ustaz, kalau saya ada buat pinjaman, tapi duit tu belum digunakan, adakah wajibzakat? Tq 2010-07-29 1:47 AM

tidak

Annur Salam, ustaz.. sy pernah dengar bhw air liur basi itu najis. Betul ker ustaz?2010-07-28 2:28 PM

Ada dua jenis, jika seseorang itu tidur baring, ada kemungkinan ia najis kerana air yang keluar itu dari bahagian usus, tapi kalau tidur duduk dan memang pasti hanya keluar dari mulut sahaja, maka tidak najis

Nur Salam ustaz.. sy nak tny, sedang sy solat fardhu mahgrib..azan solat 'isyak berkumandang.Sah ker solat maghrib sy ustaz? 2010-07-28 2:23 PM

Sah, tapi berdosa jika ditangguhkan solat sehingga habis waktu tu

Az-Zahrah Salam ustaz..apa hukumnya membaca Al-Qur'an menggunakan terjemahan Al-Qur'an dalam keadaan berhadas kecil? 2010-07-28 2:20 PM

Tak apa

Ijat Melihat kepada konsep dan kepentingan ini, maka fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal EhwalAgama Islam Malaysia kali ke-49 pada 10 September 2000, menjelaskan Wang KWSP dan wangsimpan adalah pusaka yang mesti dibahagikan mengikut hukum faraid; Penama KWSP adalahwasi atau pentadbir harta. Penama hendaklah membahagikan wang KWSP (peninggalan simati)mengikut hukum faraid; Bahagian Undang-Undang Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)hendaklah menasihatkan KWSP menyemak semula peraturan dan undang-undang sedia adaberhu oleh itu sy ingin tanya semula, jika simatii letak nama anak, kena tunggu umur 18 tahun kebaru boleh faraid sebab penama hanyalah wasi sahaja. 2010-07-30 7:14 AM

Jika syarat KWSP bahawa 18 baru boleh keluar, maknanya, memang kena tunggu 18

intan salam ustaz. Kalau kita nak qada solat, boleh ke ke solat dlm waktu Duha? terima kasihustaz 2010-07-30 4:14 AM

Boleh

Akmal Assalamualaikum.disini saya ingin bertanya diamanakan letaknaya Darul UkhwahYayasan al-Ijabah di Petaling Jaya, Selangor? saya memerlukan alamat serta no telefon utk kamibuat temu janji dan kunjungan kami utk buat kaji selidik disana nnt jikalau ada,sila emailkanpada saya di mail. pertolongan dan jasa baik tuan/puan amat kami hargai.terima-kasih.2010-07-30 3:08 AM

Berhubung dengan PA saya 019 600 3643, jika mahu kajian hantar kertas kerja dahulu dan jika diluluskan barulah boleh buat kaji selidik

Wallahualan

“Pertanyaan Kunci Pengetahuan”

Al-faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

13 Ramadhan 1431/ 23 Ogos 2010 jam 11.50 malam

11 comments:

hus said...

ustaz..

saya ingin bertanya..
adakah sah abg ipar saya telah membayar zakat fitrah untuk saya dan keluarga.. atau perlu saya membayar semula untuk diri sendiri?

terima kasih..

Anonymous said...

salam ustaz,sy nak tanya.jk sesorg beli no ekor dbln puasa,adakah puasanya batal dan perlukah dganti @ bagaimana?

Anonymous said...

Salam Ustaz,
saya ada berjamaah tarawikh di sebuah club house di putrajaya. Imam tersebut (seorg Hafiz) setelah solat isyak terus mengerjakan solat tarawikh tanpa mengerjakan solat ba'diah Isyak. Boleh ke begitu?

TQ
Shahril

Anonymous said...

saya mohdshafik, salam ustaz, macamana kalau berjemaah tp imam laju sdgkn sy x abis lg fatihah?

fatimahabrahman82 said...

ustaz, anak angkat boleh tak dikira dlm kiraan zakat? RM2000 potongan tahun 2010.

fatimahabrahman82 said...

ustaz, saya ada dgr ustaz kat skudai cakap kalu bermusafir boleh tak puasa. tapi kene stat musafir sebelum subuh? betul ke?

fatimahabrahman82 said...

ustaz, katalah kita nak musafir. boleh ke kita stat jamak ngan qasar kat umah?
kedua, ada kawan saya nak naik bas. otw pegi station bus (jlan kaki dekat je), zuhur masuk. dia boleh jamak & qasar ke kat station bus tu. sedangkan station bus tu kat kg dia gak.

Anonymous said...

Salam ustaz

saya ni masalah, dalam solat selalu ada lintasan hati yang suruh keluar dr solat, macamane tu ustaz?

Anonymous said...

ustaz
saya ingin menyumbang wang kepada yayasan alijabah sebagai zakat. boleh ka ustaz? bagaimana caranya?

terima kasih, zar

Anonymous said...

s

Anonymous said...

askom ustaz,sye syamsiyah....

1.sye b'kawin suami baru,hbungan ank sye dgn suami bru sye adakah btal air smbhyg(ank tiri, ayah tiri)
2.kalu kita bgun mlm,(pkul 3pgi) adkah kna mandi dulu jika ada air liur basi yg mlkat pada muka dn rmbut kita,atau sekadar bsuh sja.
3.dlm b'sdekah,kita ptt m'ndhului k'luarga,tapi mana yg lebih afdal k'lurga yg (kaya) atau pnduduk palestin pada masa skarang ni?
4.adakah pmbaziran dlm b'sdekah? apa pndapat ustaz?
5.hbungan anak sye dgn abg ipar sye btal air smbhyg tak?
6.
4.