Saturday, August 28, 2010

Jawapan Pada Persoalan 117

Alhamdulillah, dapat kita berkongsi jawapan pada persoalan yang diajukan.

beri petunjuk Asalamualaikum ustad saya nak tanya, waktu afdhal utk kita solat tahajud..sepertia malam tu waktu malaysia pukul berapa? Kalau saya solat start pukul2010-08-03 1:18 AM

3 pagi

zalina ustz kalau kte nak sedekahkan bacaan kte kepada arwah,kte perlu niat sebelum atau selepas bacaan ayat suci tadi.. 2010-08-02 7:48 AM

Dua-dua boleh, Niat diawal terbaik

zalina salam, ustz apakah ada ayat lain selain surah yassin untuk disedekahkan kepada arwah.boleh ustaz beritahu... 2010-08-02 7:45 AM

Semua ayat al-Quran boleh, Al-fatihah  antara yang terbaik

AA Apa pendapat ustaz nama anak Nur Damia Batrisyia? TQ 2010-08-02 6:47 AM

Bagus, biar panggil nur untuk kekalkan makna

azah Saya ingin mdpt sedikit pengetahuan. Ustaz, negara mana dlm dunia ini yg mengamalkan hukum hudud. Tkasih 2010-08-02 5:42 AM

Arab Saudi

nizaa suami suka balik lewat pg.pantang ditegur,penting kwn dari isteri. 2010-08-02 5:27 AM

Tegurlah dengan hikmah dan teruskan teguran

Guest Aslkm. Sy keliru buat kputusn ttg bisns.Dh solt istikhrh brp x, tp ptnjuk x clear. Slalu mimpi dlm toilet, buang air & sinki pecah, air kotor. Makna? 2010-08-02 4:17 AM

Hajat yang nak dibuat itu agak mencabar

razana (kota bharu) berhajat nak jemput ust menjadi penceramah...macamana caranya ya..2010-08-03 11:29 AM

Hubungi P.A saya Aleeya 0196003643

Ana Salam Ustaz, saya tidak membuat akikah untuk 2 anak saya, keduanya telah berumur 21 dan 17, bagaimanakah caranya saya mahu membuat akikah tersebut? 2010-08-03 8:21 AM

Sembelih kambing dan niatkan untuk itu

nur bole tak ustaz buat entry psl jin & perubatan islam?sbb saya lihat ada umat islam yg pertikai cara perubatan islam & tak yakin dgn ayat quran, berapakah had umur jin?bolehkah jin dibunuh?2010-08-03 7:35 AM

insyaAllah

Guest apa yang dimaksudkan dengan qarin?setiap orang ada satu qarin atau lebih dari satu? betul ke makanan jin itu asap atau kiasan sahaja? azazil dan iblis tu makhluk yang sama atau lain2?

Qarin adalah jin, ia dilahirkan sepasang dengan manusia, maka setiap manusia mempunyai qarin dan qarin ada yang kafir dan ada yang Islam. Qarin Rasullah adalah Islam. Makanan jin memang asap. Azazil adalah ketua iblis dan ia adalah sama. Wallahualam

Guest salam.bagaimana cara kita nak membayar sumpah yg telah dilafazkan dan kita melanggarnya. 2010-08-03 4:38 AM

Atas niat mula-mula sumpah itu, kalau langgar satu sumpah dan kita berjanji akan beri orang makan, maka kita kena beri

nor as salam ustaz. saya nak tanya bagaimana caranya untuk saya kukuhkan iman saya. ada tak doa yg khas untuk merawat hati yg sentiasa berbolak balik ni. 2010-08-03 1:56 AM

kukuhkan iman dengan 5 perkara

1. jaga keyakinan

2. buat perkara yang menguatkan iman iaitu amal dan akhlak

3, jaga perkara yang melemahkan iman iaitu dosa dan akhlak buruk

4. jaga perkara yang membatalkan iman

5, istiqamah

beri petunjuk pukul 4.30 dan ngam habis witir pukul 5.30...afdhal ke ustad?? ker kena start pukul 2.30 pagi atau pukul 3 pagi.. 2010-08-03 1:19 AM

Habis witir jam 5.30 pun dah bagus dah tu, jangan tak sempat sahur sudah le…

ftyn sala,ustaz boleh seseorg tu pose qada sehari sebelum Ramadan 2010-08-04 2:23 AM

boleh

Guest salam, betulkh ada ustaz ckp nama Allah 100 bukan 99, tp yg satu lagi tu Allah sembunyikan dlm al Quran hikmahnya agar kita khatam Quran. Jazakallah 2010-08-04 2:04 AM

Allahualam

Guest salam ustaz. adik sy lelaki umur 19thn blaja kt u iman,yaman. ckp nk kawin sdgkn die xd sumber pendptn lg.camne ustaz? nk izin ke x die kawin?2010-08-04 1:47 AM

Izinkan, rezki insyaAllah ada

ROZI NACO Sy mimpi alam bunian mempunyai rumah/bagunan & tumbuh-tumbuhan semuanya dari emas... cantik.. terdapat juga pokok jarum emas... apa maknanya tu yer?2010-08-04 1:42 AM

Diperlihatkan alam itu

khar ustaz..mcmmana kalau kita senyum/menegur orang tapi tak dipedulikan malahan org itu berpaling?.adakah saya patut teruskan menegur ataupun elakkn dir 2010-08-03 11:33 PM

Teruskanlah menegur dan senyum kerana kita berseyum bukan untuk dibalas tetapi untuk mengikut apa yang Allah suruh

azira sy bgaduh dgn pkcik n makcik sy krana slalu susahkan ibu sy yg bstatus ibu tunggal. rasa bersalah, tp xthb hati tgk ibu sy dibuat cm tu. 2010-08-03 4:05 PM

jangan gaduh, tegur

guest Salam Uztad, Saya telah membela adik saya selama 8 tahun. Adik lelaki saya ini tidak bekerja dan saya menanggung segala perbelanjaan dan makan minum beliau. 2 hari yang lepas saya teleh meyuruh dia keluar rumah saya atas supaya dia dapat berdikari dan bekerja dan jangan berharap pada saya sahaja. Saya merasa bersalah hingga ke hari ini . Adakah tindak saya ini betul? 2010-08-03 12:38 PM

Betul jika niat asal itu tercapai, tetapi kurang betul jika memudaratkan adik kerana tindakan terlalu drastic hingga dia tidak bersedia

safiyah seorg nenek telah memberi salah seorng cucu perempuanya harta pusaka(2 bidang tanah), dia berkata' aku ber pd kamu utk menjg mak dan adik-adik'. 2010-08-04 9:21 AM

sah, jika harta itu memang milik nenek dan jika ada penerimaan dari pihak cucu (ada ijab qabul) dan kes ini,  ia dianggap hibah

NS Salam, ustaz knp ceramah ustaz bnyk kat Shah Alam je, pls lah dtg kat Setiawangsa...kat KL pun perlukan ustaz gak! 2010-08-04 8:28 AM

Ceramah saya ada di mana-mana, ikutilah blog saya dan di mana sahaja kita akan berkuliah bersama

aida ustaz, saya ada bank in tru cimbclick rm 150 ke cimb acc al ijabah, nak mintak ustaz tolong bya fidyah sya ustaz-tq baru bank in kejap td ustaz, terima kasih ye ustaz 2010-08-04 8:10 AM

Terima kasih dan insyaAllah akan diuruskan sebaiknya

Lia salam, seorg kwn, akn m'ceraikn isterinya (isteri curang), mrka ada ank agkt lelaki, tlg emelkan penjelasan dgn jelas.TQ Kwn sy nk tau siapa yg berhak menjaga anak tersebut.2010-08-04 7:37 AM

Jika dibuktikan isteri curang, suami berhak

ckin Apa hukumnya sy meminta cerai dari suami jika xrela dimadu?2010-08-04 3:34 AM

haram melainkan jika dalam perkahwinan itu telah timbul kemudharatan

Guest Salam Ustaz... Kenapa lagi berhajat kita ingin lebih dkt dgn Allah... lebih byk ujian yg Allah berikan? 2010-08-04 2:49 AM

Allah mahu menguji sanggup atau tidak jika mahu menjadi kekasih-Nya

anna salam ustad,saye nak tnye..saye selalu mimpi perkare yang bkl berlaku..mule2 ingtkan mimpi je..lepas beberape hari mesti berlaku..ape maksudnye ustad? 2010-08-06 5:10 AM

Kelebihan buat puan

Sara Salam, masa solat subuh kalau t'lupa baca qunut kena sujud sahawi, kalau sengaja x baca krn ikut sunnah, x perlu sujud sahawi, mohon penjelasan ustaz. 2010-08-05 10:34 AM

Baca qunut juga ikut sunnah

Guest salam,ustaz saya nk tnya, ape maksud kalau kita slalu mimpi buang air besar.2010-08-05 6:02 AM

Kena jaga dan baiki diri, ada keaiban

ana salam ustaz, bolehkah akikah anak yang tidak dilakukan masa kecil diganti dengan ibadah korban? 2010-08-05 1:30 AM

boleh

Guest hari syak iaitu 30 syaban diharamkan berpuasa, bagaimana pula dengan puasa sunat 3 hari terakhir bulan syaaban..adakah dibolehkan?? 2010-08-04 1:43 PM

Haram puasa melainkan ahli puasa iaitu ahli Isnin Khamis atau ahli puasa penuh sya’ban atau memang telah amalan puasa tiga hari akhir setiap bulan Islam atau ahli puasa Nabi Daud iaitu sehari puasa sehari berbuka

Wallahualam, Sekian, semoga menepati kehendak soalan

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

19 Ramadhan 1431/28 Ogos 2010 jam 11.15 malam

No comments: