Friday, February 25, 2011

Diari 288 – Memelihara Tabiat….

22 Febuari 2011, jam 12.30 tengah hari, saya dikunjungi oleh seseorang yang ingin berkhidmat untuk agama. Seorang lulusan Syria dan sekarang sedang mengambil Master di Universiti Malaya.

“Mmm, saya tak sempat nak bincang ni, jomlah ikut saya ke Bank Pembangunan, saya ada ceramah di sana jam 1.00” kata saya.

“Oklah ustaz” dia dan ibunya bersama saya ke Bank Pembangunan di Kuala Lumpur dan dalam perjalanan kami membincangkan apa yang boleh dibuat olehnya.

“Ok, kebetulan anak murid saya dari Mesir semua balik ni, jadi saya tak mahu mereka duduk saja di rumah, saya memang sedang susun kelas untuk pengajian mereka, kalau macam tu, boleh lah mengajar untuk mereka” kata saya.

“Hmm, boleh juga tu” katanya.

“InsyaAllah, nanti saya susunkan” kata saya.

Sebenarnya, belajar adalah cara hidup. Sebab itu, orang yang ingin menjadi orang berilmu perlu menjadikan sistem belajar sebagai cara hidupnya, tidak terhenti di sekolah atau Unversiti.

Sama macam orang belajar tahfiz, kalau hafiz itu tidak menjadikan hafalan cara hidupnya, dia mungkin menjadi orang yang pernah menghafal al-Quran, tetapi bukannya pemelihara al-Quran.

Dalam konteks murid saya yang balik dari Mesir, kita perlu susunkan kelas untuk mereka kerana tidak mahu semangat ilmu itu menjadi patah dan luntur.

Dalam permulaan kita perlukan kebiasaan untuk membentuk tabiat, tetapi setelah itu, tabiatlah yang membentuk kita.

Kalau anak murid ini, dah biasa nanti di Malaysia, tidur dan rehat, takut menjadi tabiatnya pula untuk banyak tidur dan rehat.

InsyaAllah, semoga pelapis agamawan dapat terus di lahirkan demi memastikan ia tidak terputus. Mohon di doakan…..

“Diari Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Shah Alam

22 Rabiul Awal 1432/ 25 Febuari 2011 jam 6.15 petang

IMG_6045

Ceramah Maulid di Bank Pembangunan

IMG_6049

IMG_6050

Bersama warga di sini

No comments:

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...