Tuesday, February 22, 2011

Diari 284 – Mengajak Si Kecil Berselawat pada Nabi SAW

Apa yang menarik di dalam bulan kelahiran Nabi ini? Bagi saya adalah ketika penglibatan anak-anak kecil di dalam majlis selawat dan ceramah. Biar mereka di biasakan dengan program mulia seperti ini kerana di luar sana terlalu banyak program berbentuk maksiat yang bila-bila masa menjerumuskan mereka.

Saya memang amat jarang menerima jemputan dari sekolah, lebih-lebih lagi jika sekolah rendah. Ini kerana, ramai pelapis para ustaz yang baru naik boleh mengisi ruang ini untuk berdakwah.

Ketika Dr. Harun Din, Ustaz Dato’ Ismail Kamus, dan Dato’ Dr. Hassan Ali mewarnai Forum Perdana TV 1 dahulu, ketika itu, ruangan bagi saya memulakan dakwah adalah di sekolah-sekolah. Ia memang satu medan yang sangat baik kerana para pendengar kita adalah anak-anak yang kecil, bahasa yang digunakan perlu sesuai dengan mereka.

Tapi kalau semua tempat Dr. Harun Din dan lain-lain tokoh tadi mereka isi, maka tidak ramai pelapis para pendakwah dapat di lahirkan.

18 Febuari 2011 jam 9.00 pagi, saya memenuhi undangan di Sek Kebangsaan Bukit Jalil. Seorang anak murid saya dari Yayasan Restu, beberapa kali bertemu dengan saya meminta agar saya memenuhi undangan sekolah anaknya itu.

“Oklah kak, tapi minta tolong sediakan projector ye..” kata saya.

Biasanya, bagi anak-anak, saya akan bawakan ceramah multimedia, barulah mereka akan mengikuti ceramah dengan baik.

Pihak sekolah telah menyediakannya sedangkan saya juga membawa satu lagi set projector kerana saya mengandaikan tentu murid yang duduk di bahagian belakang tidak akan nampak visual yang dikongsikan.

Rupanya betul, dan ia amat memberi manfaat pada guru dan murid pagi ini.

Seperti biasa, di hujung kuliah, saya akan mengajak semua yang hadir berselawat, dan sudah tentu anak kecil dari sekolah rendah ini begitu bersemangat mengalunkan selawat.

Semoga anda semua menjadi anak yang soleh dan solehah, pembela kepada agama, bangsa muslim dan negara umat Islam, amin….

“Diari Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

19 Rabiul Awal 1432/ 22 Febuari 2011 jam 12.30 tengah malam

IMG_5894 

IMG_5875

Dimulakan dengan persembahan nasyid

IMG_5876

anak-anak kita….

IMG_5886

IMG_5889

Para guru yang turut serta…..

1 comment:

مسافر_اسلام said...

Assalammualaikom wtb ya Ustaz, Khaifahaluka? Allhamdullah siapa lagi pelapis untuk jenerasi akan datang jikalau tidak didik dari sekarang. Semoga usaha murni Ustaz dan mereka diluar sana menjadi pemangkin dahwah ilmaiah ini tersebar keseluruh alam.

JazakaAllah