Saturday, May 28, 2011

Diari 308 – Kem Kepimpinan Maahad Sains al-Quran al-Amin

Selesa 24 Mei 2011 jam 9.00 pagi, seronok rasanya melihat anak-anak didik dari Maahad Sains al-Quran al-Amin bersiap-siap untuk ke Sungai Congkak. Mereka semua akan menyertai Kem Kepimpinan kali ke 3 yang dianjurkan oleh Maahad.

Saya hanya bersama mereka di Maahad, kemudian mereka dan para guru akan menaiki bas ke Sungai Congkak. Saya akan bersama mereka lagi dalam perasmian pembukaan program jam 2.00 petang.

Rasanya tidak perlu menjadi terlalu stress di dalam pembelajaran kerana proses pembelajaran bukan semata-mata melibatkan IQ, tapi faktor lain yang perlu dibangunkan juga adalah aspek emosi, spiritual dan sosial. Jika semata-mata IQ dibangunkan, nanti lahir orang yang hebat akalnya tetapi kurang dari segi syakhsiahnya.

Sistem pendidikan di Maahad Sains al-Quran al-Amin menekankan tujuh penekanan:-

1. Pembentukan AKADEMIK

2. Pembentukan SOSIAL

3. Pembentukan SYAKSIAH

4. Pembentukan AKHLAK

5. Pembentukan FIZIKAL

6. Pembentukan JATIDIRI

7. Pembentukan EMOSI

Ia mengidamkan lahirnya kepimpinan umat Islam yang berketrampilan dan dapat mendepani cabaran semasa di dalam membangunkan agama Islam, bangsa umat Islam dan tanah air Islam. Peningkatan sebahagian kualiti umat Islam sekarang sebenarnya telah semakin meningkat secara menyeluruh tanpa menafikan kerosakan sebahagian yang lain juga semakin membimbangkan.

Semoga, kem yang berjalan selama tiga hari ini menjadi salah satu program yang menyuntik anjakan paradigma para di Maahad ini dan semoga Allah terus memelihara generasi ini untuk menjadi generasi Rabbani, pemangkin kepada ummah akan datang, amin…

“Diari Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Shah Alam

24 Jamadil Akhir 1432/ 28 Mei 2011 jam 6.00 petang

IMG_0275

Bersiap untuk berangkat ke Sungai Congkak

IMG_0294

IMG_0295

Sebahagian pelajar MASAA

IMG_0298

di mulakan dengan Doa

IMG_0306

Ucapan pembukaan, saya suka menyuntikan semangat dan kesedaran di dalam mengharungi hidup masa hadapan

IMG_0303

Dengan lafaz “Bismillahir rahmannir Rahim” saya merasmikan program ini…

IMG_0331

pembentangan kumpulan..

1 comment:

Anonymous said...

Salam ustaz, kalau sy nak bayar fidyah ke yayasan ijabah boleh ke

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...