Thursday, May 19, 2011

al-Ijabah 95 – “Inilah Coretan Rumah HIV..”

“Assalamualikum Ustaz, nak jemput ustaz untuk mesyuarat di MPSJ (Majlis Perbandaran Subang Jaya) mengenai rumah HIV” kata En. Faizal pada saya.

Sebenarnya, permohonan untuk mendapatkan rumah bagi pesakit HIV telah saya pohon di MBSA (Majlis Bandaran Shah Alam). Oleh kerana beberapa perkara, maka permohonan itu telah dipindahkan kepada MPSJ (Majlis Perbandaran Subang Jaya).

Bezanya, di Shah Alam, semua ahli majlis yang terlibat adalah orang Melayu tetapi di Subang Jaya, ahli majlis ada yang Cina dan India.

Isnin, 16 Mei 2011, jam 2.30 petang, saya mula masuk ke dalam di bilik mesyuarat 1, MPSJ, USJ 5 Subang Jaya . Mesyuarat tersebut dipengerusikan oleh Timbalan Yang Dipertua MPSJ En. Abdullah Marjunid. Mesyuarat ini adalah Mesyuarat Jawatankuasa Kemasyarakatan. Ramai yang hadir dalam mesyuarat kali ini, ada wakil dari Polis, dari JAIS, campur antara Melayu, India dan Cina.

“Assalamualaikum dan Selamat Petang” kata saya memulakan taklimat rumah HIV. Beberapa “slide” power point dipaparkan.

Perkara yang agak  susah nak mulakan ketika saya memulakan sejarah Darul Ukhwah. Kerana ia berkaitan dengan mengeluarkan pesakit HIV dari gereja kerana di hadapan saya ada orang bukan Islam.

Kira-kira 15 minit kemudian, saya mula diasak dengan soalan demi soalan. Tapi yang agak menarik, yang paling banyak memberikan soalan adalah dari orang India dan Cina.

“Kita kena bantu ni, kalau tempat tak ada, saya boleh cadangkan di tempat saya” kata En. Jasminder Singh.

“Berapa orang penempatan itu?, kalau kita beri tanah, kamu boleh cari dana untuk buatkan rumah” kata En. Loka Ng Sai Kai.

“Dana insyaAllah MAIS boleh bantu” kata Ustaz Zamin (JAIS), sementara itu En. Zafrizal, Ustaz Abdullah Isa dan Puan Azizan yang menyokong diberikan penempatan baru kepada Darul Ukhwah.

Di hujung mesyuarat, seorang ahli majlis, Ustaz Nasir meluahkan isi hatinya,

“Kita baru tahu ni, demi untuk orang Islam, kita kena buat perkara ini”

“Alhamdulillah, dan terima kasih pada semua” kata saya dipenghujung mesyuarat.

Saya melangkah keluar dan mesyuarat di pihak MPSJ disambung dengan agenda yang lain.

17 Mei 2011, sekali lagi saya dijemput oleh Ahli Majlis Puan Azizah, menghadiri mesyuarat penempatan rumah HIV di Balai Raya Kampung Tengah A. Mesyuarat kali ini bersama Jawatan Kuasa Penduduk Zone B.

Sekali lagi saya diminta untuk membentangkan mengenai rumah HIV.

Alhamdulilah, melihat kepada kesungguhan beberapa pihak-pihak, saya sangat bersyukur kepada Allah dan berterima kasih kepada semua yang terlibat di dalam usaha ini. Semoga ia menjadi amal jariah yang berkekalan nanti, amin…

“al-Ijabah, Bersatu Kita Berbakti”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

15 Jamadil Akhir 1432/ 19 Mei 2011 jam 8.00 pagi

IMG_0085

Pembentangan di MPSJ

IMG_0088

Di MPSJ, ahli Majlis ada yang bukan Islam

mesyurat hiv

Dalam mesyuarat

IMG_0102

Pada 17 Mei 2011 jam 8.00 malam, saya dijemput pula oleh Puan Azizan untuk mesyuarat peringkat JKP

IMG_0104

Ahli mesyuarat

IMG_0105

Beberapa ahli menyuarat meneliti perkara yang dibentangkan

No comments:

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...