Tuesday, May 10, 2011

al-Ijabah 94 – “Selamat Berehat Saudaraku..”

Selepas tamat pengambaran Usrah TV9 di Thailand pada 30 April 2011, saya terus ke Kelantan. Ini kerana di Kelantan, penghuni Darul Ukhwah sedang di dalam program kembara ke Pantai Timur.

Program kembara memang sangat bagus kerana dengan menziarahi orang alim dan tempat-tempat pengajian seperti pondok dan madrasah, akan memberi insipirasi kepada penghuni untuk memperbaiki diri.

Ketika tamat program kembara ke Selantan pada hujung tahun 2010, siapa sangka, penghuni Darul Ukhwah sudah boleh melazimkan diri dengan qiamullail.

Kembara di Pantai Timur telah saya susun dan untuk hari pertama, semua penghuni Darul Ukhwah tinggal di Pondok Lubuk Tapah. Dari sini, mereka akan dibawa ke Pondok Pasir Tumbuh dan tempat-tempat bersejarah di sekitara Kelantan ini sebelum meneruskan perjalanan ke Terengganu dan Pahang.

Kali ini, tidak semua penghuni Darul Ukhwah dapat bersama-sama kerana ada beberapa orang di wad hospital menjalani pemantauan kesihatan.

1 Mei 2011, jam 5.00 pagi, saya sudah bersama-sama dengan penghuni Darul Ukhwah bersedia untuk solat subuh di Masjid Pondok Lubuk Tapah Pasir Mas.

Ustaz Azmi menghampiri saya:-

“Syeikh, penghuni kita seorang meninggal…”

“Hah, siapa?” tanya saya terkejut…

“Zainuddin…” kata Ustaz Azmi ringkas.

Ya… seorang penghuni yang telah mula memperbaiki dirinya, selalu bersama di dalam kelas pengajian yang saya kendalikan. Telinganya kurang dengar tetapi begitu meraikan orang lain.

Sebelum meninggal, Zainuddin pernah menjadi imam kepada jemaah di satu masjid. Memang balik dari kembara, saya sudah berniat untuk membelikan alat pendengarannya.

Selepas solat subuh di masjid Lubuk Tapah, saya memimpin bacaan yasin dan dinaitkan untuk arwah keluarga masing-masing serta kepada Allahyarham Zainuddin.

8 Mei 2011 jam 10.30 pagi, semua penghuni Darul Ukhwah telah kembali dari “Kembara Pantai Timur”.

Pagi ini, program mereka adalah menzirahi kubur Allahyarham Zainuddin. Di kuburnya, saya sempat memberi sepatah dua kata pada semua penghuni…

“hari ini, saudara kita ini telah mendahului kita, kita juga sedang menunggu giliran kita, tingkatkanlah ibadah dan teruslah baiki diri…”

Kami membacakan tahlil ringkas untuk arwah keluarga masing-masing dan untuk Allahyarham Zainuddin, penghuni Darul Ukhwah.

Pendekatan staf Darul Ukhwah bukanlah pendekatan antara pekerja dan penghuni tetapi pendekatan kekeluargaan. Semoga bertemu di akhirat dengan keadaan yang lebih baik, amin…

“Ijabah, Bersatu Kita Berbakti”

al-faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Darul Saadah

Kepong Kuala Lumpur

6 Jamadil Akhir 1432/ 10 Mei 2011 jam 5.00 petang

IMG_9770

Tanah perkuburan Petaling Jaya

IMG_9781

Di kubur Allahyarham saudara kami, Zainuddin Arshad

IMG_9806

Selepas kubur Zainuddin, kami singgah di kubur suami salah seorang AJK Darul Ukhwah.

IMG_9813

Selepas itu kami ke USJ 21

IMG_9816

Di sini, saya bersama-sama menziarahi rumah Allahyarham Ayahanda saya Ustaz Abdullah Mohd Said

IMG_9825

Menzirahi kubur menjadikan kita ingat pada mati….

1 comment:

boxhousestudio said...

assalamualaikum warohmatullah hiwabarokatuh ustaz amin...

terima kasih berkongsi pengalaman...

BHS bacakan al-fatihah dan yassin tuk arwah zainuddin arshad

dan al-fatihah dan yassin tuk arwah ayahanda ustaz amin yang banyak menabur bakti semasa hayat nya masih ada... amin amin amin Ya Rabbal 'Alamin....

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...