Wednesday, May 25, 2011

Jawapan Pada Persoalan 128

Alhamdulillah, baru ada kesempatan untuk berkongsi soalan yang diajukan

Guest salam ustaz, mcmana nak tenangkan hati di tempat kerja.2011-02-08 2:50 AM

Ingat Allah

Assalam.. ustaz, kalau telekung yang nampak bayang badan boleh tak digunakan untuk solat? Tolong ustz jelaskan yg dikatakan kain telekong jarang itu bagaimana? 2011-02-08 1:44 AM

Jarang apabila nampak warna kulit dan tak boleh nak dibuat solat kerana apabila nampak warna kulit seakan tidak berpakaian

Assalam.. apakah persediaan yang sebaiknya sebelum kita menunaikan umrah? saya belum pernah ke Mekah? Rasa risau pulak... 2011-02-08 1:42 AM

Jaga hati, jaga lisan, jaga mata

HZ Ustaz, kalau darah haid berhenti waktu zohor di pejabat, bagaimana nak solat? Tiada kelengkapan? 2011-02-08 1:38 AM

Kalau mampu mandi dan bersihkan diri buat, kalau tidak gantikan nanti setelah dapat buat dan minta ampun pada Allah

Gegirl Ustaz, suami saya pernah curang (ada temn wanita) tapi dah insaf. Bagaimana saya nak hilangkan rasa curiga/berprasangka dan dendam pada suami? 2011-02-08 1:36 AM

Ubat hati dengan zikrullah

HZ Ustaz, kalau kita balik kg lebih dari 3 hari, boleh jamak tak 3 hari pertama semasa berada di kg tersebut? 2011-02-08 1:33 AM

Boleh

HZ Ustaz, Keretapi tanah melayu (laluan utara) tiada surau. Bagaimana nak solat? boleh solat menghormati waktu tak? Lepas tu ena qadho solat ke? 2011-02-08 1:31 AM

Solat semaksima mampu di mana-mana tempat sesuai

Firzi Salam, ustaz saya bru trsadar dari sebuah mimpi mati. Saya menangis2 agar diberi peluang kedua lantas saya terjaga smbil air mata yg mngalir. Soalan: Adakah mimpi itu hanya mainan tidur? atau saya telah mndapat sebuah peringatan? saya benar2 insaf dan bertaubat2011-02-08 1:25 AM

Untuk keinsafan

Ariff Sy br keluarkan wang epf. EPF klrkan cheque atas nama pihak bank. Sy hanya mmgang cheque shj dn mghntrnya kpd pihak bank. Adakh sy kn klrkan zakat. 2011-02-08 8:09 AM

Kena

Guest salam ustaz, macamana nak buat kalu kita ada perasaan pada suami orang??2011-02-08 7:31 AM

Ubat dengan zikrullah

Guest ust, hukum khitan anak permpuan 2011-02-08 7:28 AM

Sunat

RRaheemi Salam Ustaz Amin, keluarga isteri saya terdiri daripada lima adik beradik yang semuanya perempuian. Ibu mertua saya yang berusia 83 tahun kini berada dibawah jagaan kesihatan Kakak Sulung beliau lengkap dengan bantuan jururawat peribadi kerana ibu mertua saya ini mengalami sakit tua & 'bed ridden'. Ibu mertua saya ini ditempatkan disebuah apartment berdekatan dengan apartment anak Kakak Sulung isteri saya & juga utk memudahkan berulang alik ke hospital. Permasaalahan yang timbul adalah perihal harta ibu mertua saya yang berbentuk sebuah rumah yang ingin dijual oleh adik beradik isteri saya sementara ibu mertua saya masih hidup tetapi didalam keadaan ibu mertua saya yang sakit tua. Adakah ini melanggar apa2 hukum hakam kita yang beragama islam atau adakah ianya boleh dilakukan. Harap Ustaz dapat nasihatkan. Trima kasih. 2011-02-09 3:46 AM

Boleh dengan keredhaan ibu

hambaAllah9211 salam ustaz, saya memnag teringin untuk mengerjakan umrah sebelum berkahwin.Masalahnya ibu saya belom menunaikan umrah/haji.keadaan kewangan membenark membenarkan sy soerg ja yg pegi?apa pendpt ustaz?sy mmg teringin nk pegi 2011-02-09 2:09 AM

Hantar ibu dulu jika ibu sudah agak jauh umurnya…

Guest Salam Ustaz, minta p'jelasan, bolehkah seorang Islam mengambil Bee Pupae (8-14 days honey bees) sebagai supplement? sekarang byk di jual di farmasi. 2011-02-08 3:20 PM

Jika ada cap halal JAKIM, boleh..

nur salam ustaz..nk tanya apa hukumnya klu si suami mengatakan "aku haramkn apa yg aku beri selama ni".. minta ustaz jelaskan..terima kasih.. 2011-02-09 6:58 AM

tak ada kesan sebab perkara pemberian telah berlaku dan tidak boleh ditarik balik

RR salam..ustaz..sy ada sorg kwn y mpnyi msalh rumahtgga.suami dia sorg y sperti xmngetahu tggungjwbnya pd dia n ank2,slma 4thun bkhwin xpernah suami dia sbg sorg isteri.n bgai2 msalh dlm kwangan slain suaminya sorg y boros.slma hidup dgn suami xpnah suami mbwa dia n ank bcuti mhupun melayan khndk dia utk uruskn ank pun dia sndiri lakukan malah suami dia bekira dgn dia soal uruskn ank.y sy kesian dia xmcm suami isteri y lain sntiasa bgaduh n ada maslh dgn suami dia.apa y suami dia jnji pasti suami dia mngkiri,n dia sntiasa bsabar,salah ke ustaz kalu kita ada ms teluang n bawa istri n ank2 bcuti.dia speti patung y bial kiyt nk main kita ambil bila xnk kita buang.suami dia law dia ajak solat pun melnting,mrh n ckp ko jgn sibuk hal aku, pas 2 xsmpat 5minit suami dia blh baik pulak.mcm lupa apa y dia ckp n mrhkn td.sy dgr mcm mrka nk bpish tp dia harp suami nk bwt konsling kt pjbt agam tp suami dia xnk.dia kesiankan ank2 dia 2org n dia msih muda umur 24thun..mintak ustaz bg pnyelesain n jwbn utk dia hadapi semua ni... apa y patut dia bwt selain bsabar n bdoa 2011-02-09 5:12 AM

Walaupun suami tak terima, teruskan teguran dan hinggalah akhir hayat..

Guest assalamualaikum ustaz.kmi dah berkawin selama 24 tahun dan mempunyai 5 orang anak..anak2 semua masih belajar..gaji suami rm2300 sebulan, 2 thn lepas, suami saya ada berkawan dgn janda ank 4..dan mereka rancang nak berkahwin dan suami nak madukan saya.apakah pandangan ustaz tentang masalah ini?bolehk 2011-02-10 3:31 PM

Kalau mampu boleh, kalau tak mampu tak boleh..

Guest salam ustaz, sah ke solat jika semasa sujud tapak tangan berlapik dengan telekung ? t.k2011-02-10 11:26 AM

Sah mengikut sebahagian ulama, dan ada yang mengatakan sebaliknya, tapi sebaiknya biar tangan terus cecah lantai

Ibu Salam ustaz. Apakah cara terbaik menguruskan tembuni. Rumah tak de tnh utk ditanam. Bgm cara yang sesuai dilakukan. Tk 2011-02-10 5:52 AM

Tak ada tanah, tanam tempat lain, asalkan jangan di tempat hina seperti tempat najis

Insan Salam. Bgm cara untuk menguba hati yang sedih bila mengenang dah hampir 20 thn berkhidmat dalam perkhidmatan awam tapi tak pernah dpt penghargaan spt2011-02-10 5:46 AM

Syukur kerana terlalu banyak lagi nikmat yang ada di sekeliling

Guest boleh tak kita solat sunat lepas waktu subuh2011-02-09 3:47 PM

Tak boleh kecuali beberap solat iaitu tahyatul masjid, solat jenazah dan solat gerhana

Ayu Ustaz, ingin bertanya soalan tentang zakat, adakah wajib dikenakan zakat jika kita membuat pengeluaran KWSP untuk membayar yuran pengajian? Jika di kenakan zakat,bagaimana pula jika KWSP membuat pembayaran terus ke Jab Bendahari Universiti, adakah itu dikira pemilikan yg sah? 2011-02-14 8:51 AM

KWSP adalah zakat simpanan, kalau keluarkan elok kira dan tunaikan dengan baik..

mimi salam ustaz.saya beli banyak buku agama apa hukumnya jika saya tak baca buku tu.kerana terlalu banyak buku sampaikan tak terbaca 2011-02-12 2:01 PM

kalau tak baca sampai jahil tentang rukun iman dan islam, maka berdosa

Guest salam ustaz...adakah bulu hidung yg terkeluar ketika bersin semasa dlm ihram akan dikenakan dam?berapakah bayarannya.... 2011-02-11 10:26 AM

Kalau semulajadi, tak apa.

Aisyah KT Salam Ustaz Amin, tumpang bertanya. Apakah hukum menggantung gambar keluarga sebagai perhiasan di rumah? Ada ustaz yang kata tidak boleh. 2011-02-16 10:49 AM

Kalau untuk pemujaan tak boleh, untuk kenangan taka pa

Guest salam.. ust,sy ni seorg pnjual shisha,br2 ni sy ade dgr dlm tv shisha d katekn haram utk d isap,krna mngndungi bhn2 y trlrg. apa pndpt ust? 2011-02-16 6:00 AM

Kalau jelas memudhratkan, maka haram

beeboo salam ustaz, saya nak tnya. baru2 ni ada berlaku salah faham dgn keluarga mertua. Mertua saya buat keputusan yang saya x blh jejakkan kaki ke rmhnya. apa yang perlu sy buat ustaz?? mertua juga menuduh saya kurang ajar. 2011-02-16 4:20 AM

sabar dan usaha baiki perlahan-lahan

zul utz, sy nak sedekah nilai emas berat rambut anak sy dekat al ijabah boleh ke? nak cari pakir miskin skrg pun susah.. 2011-02-16 1:16 AM

boleh

jamalabdillah ap hukum org muslim pegi tempt2 ibadah bkn islam dgn niat untuk melancong saje? 2011-02-15 4:09 PM

niatkan untuk iktibar dibolehkan tetapi boleh jatuh makruh atau haram jika ia boleh menjadikan seseorang itu ragu-ragu hatinya

Guest ustaz makluman lanjut mgenai manuskrip melayu dirussia takde ke?2011-02-14 1:34 PM

Ada

Semoga menepati kehendak soalan..

“Ilmu Pelita Hidup”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

21 Jamadil Akhir 1432/ 25 Mei 2011 jam 11.30 malam

1 comment:

wanita hampa said...

salam ustaz saya nk tya ..apakh hkum seorg suami meninggalkn is3 dn ank2 tnpa nafkah dn trus mengabaikn khdpan ank2?? dia jg brkhwin lain dgn cara mnipu..dngn mngatakn is3nya sdah mninggal walhal is3nya msih hdup.hingga hri ini pn dia tdk mahu mnceraikn is3nya.ank yg sblas orang ini d tinggal tnpa nafkah..ustaz tlong la sya....>