Saturday, January 29, 2011

Universiti Kehidupan 185 – “Syumulnya Islam, Iktibar Dari Universiti Malaya…”

“Salam Prof, ada kat Ofis tak hari ini?” tanya saya pada Prof Dr. Ahmad Hidayat, penyelia bagi pengajian Phd saya di Universiti Malaya.

27 Januari 2011, kala ini, saya sedang menguruskan pendaftaran semester baru bagi pengajian saya. Tetapi pendaftaran tidak dapat dibuat kerana saya belum menghantar lagi laporan kemajuan. Setelah dihantar, barulah penyelia membuat komentar dan barulah proses pendaftaran semester dapat dibuat.

“Ada, ana lapang dalam pukul 4.00 petang, datanglah..” kata Prof Dr. Ahmad Hidayat.

Jam 4.00 petang saya telah sampai di Jabatan Syariah Undang-Undang Akademi Islam Universiti Malaya.

Soalan pertama yang diajukan….

“Bila nak hantar bab yang dah siap….”

Dan jawapan yang selalu diberikan ialah….

“Aaaa, dah siap dah.. cuma tak hantar lagi aje…”

Dan jawapan pada jawapan yang akan diberikan…

“Semua pelajar ana akan jawab benda yang sama, tapi selagi tak hantar, maknanya tak siap lagi lah tu….” kata Prof. Dr. Ahmad Hidayat sampai tertawa kecil.

Walaupun dalam nada bergurau, tapi…. berdesup ke hati….

Saya memang mesra dengan penyelia saya ini, beliau adalah salah seorang yang mendidik saya menjadi penulis. Beliau juga antara yang mengajar saya berfikir secara kritis. Walaupun mesra tapi orangnya tegas.

Ketika kami berbual, tiba-tiba pintu bilik Prof. di ketuk orang. Prof bingkas bangun dari celahan buku-buku beliau yang banyak. Kelihatan seorang cina sedang berdiri di hadapan pintu. Prof mempersilakannya masuk.

Orang cina ini duduk disebelah saya…..

“Aduh, sakit betullah badan saya..” kata cina ini.

“Dah jumpa dah..” tanya Prof.

Pada mulanya saya tidak memahami lingguk bahasa perbulan mereka, tetapi rupanya cina ini baru lepas bertemu dengan Dr. Rushdi dan berubat rohani dengan beliau.

Rupanya, Cina itu meyakini bahawa dia terkena buatan orang dan sedang diganggu oleh Jin.

Cina itu menceritakan pengalamannya ketika dibacakan ayat-ayat suci al-Quran, seluruh badannya terasa sakit dan berbisa.

Saya mengerutkan kening sedikit. Hairan saya, ini kali pertama saya bertemu dengan seorang Cina yang meyakini bahawa dia kena santau dan sedang berubat dengan orang Islam kita.

“Meniaga ini macamlah… banyak orang dengki, abang saya kena lagi teruk…” kata Cina ini lagi.

Cina ini banyak bercerita mengenai jin dan sebagainya hingga dia mengatakan bahawa di Genting Highlands, pengusaha tempat judi itu pun ada mengupah pawang-pawang untuk menjaga Genting dari di tipu secara ghaib.

Saya tersenyum sendiri, pertama kerana merasakan bahawa bagus juga mengetahui perubatan rohani ini, ia satu medan dakwah yang boleh menarik orang kepada Islam.

Kedua ialah inilah syumulnya Islam. Dari sekecil-kecil potong kuku, hingga pada bidang perubatan dan pentadbiran negara sekalipun, ada dibahaskan.

Kesyumulan Islam ini menjadikan manusia akan dapat melihat kebesaran Allah walau dari apa bidang sekalipun.

Islam merupakan “way of life”, ia syumul dan tinggi, cuma ada segelintir umat Islam yang tidak meyakini perkara ini.

Semoga kita tergolong di dalam golongan orang yang sentiasa berusaha memahami Islam kerana menurut sabda Nabi SAW, “barangsiapa yang Allah kehendaki kebaikan ada padanya, akan difahamkannya pada urusan agama”

“Universiti Kehidupan Pengajian Sepanjang Hayat”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

24 Safar 1432/29 Januari 2011 jam 12.30 tengah malam.

IMG_5208

Ini dikatakan balik kampung

IMG_5185

Di hadapan bilik penyelia saya

IMG_5206

Tiba-tiba kami dicelahi dengan tetamu berbangsa Cina yang berubat dengan pensyarah di sini. Dia meyakini bahawa dia terkena santau dan ada ganguan Jin.

IMG_5211

Budah tadika kena bayar yuran, budah sekolah rendah kena bayar yuran, sekolah menengah kena bayar yuran, budak Phd pun melalui proses sama….. :)

1 comment:

Anonymous said...

Buka blog bwh ini utk tengok senarai Blog-Blog Perawat Perubatan Islam...
1-http://perawat-islam.blogspot.com/
2-http://muallij-islamiah.blogspot.com/