Monday, January 24, 2011

Jawapan Pada Persoalan 124

Alhamdulillah, baru sempat melihat soalan yang diajukan

fn slm ustz,jka org bkn islm brtnya ttg islm,kita sbg org islm kdgkala xckup ilmu utk mnjwb diats p'tnyaan org bkn islm,mcm mne kita perlu kita lakukn? 2010-10-03 1:41 AM

tuntutlah ilmu lagi banyak-banyak

HR sy penah dengr ustz d tmpt saya berkata imam hanafi oernah lihat Allah setahu saya cuma nabi musa shj penh lihat betulke 2010-10-04 3:12 PM

Tidak ada siapa pernah lihat melainkan Nabi SAW, begitulah menurut fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah

KT adakah berdosa jika sya tolak permintaan suami untuk bersama oleh sebab tertentu untuk pengetahuan ustaz saya sudah menopause 2010-10-04 2:25 PM

Harus kalau memudharatkan, kalau tidak, maka tetap wajib kena layan

RS Sama srti soalan TR saya tidak bayar puasa yg tinggl krn uzur olh sbb kjahilan saya tidak membayar puasa tersebut, mnkn lebih 40 thn juga 2010-10-04 2:10 PM

Kena kira dan tunaikan fidyah

CT sy guru kontrak untk tempoh setahun..b'pendaptan rm2300 sebulan.berapa kadar zakat yg perlu di bayar?tq 2010-10-04 1:42 PM

2.5% setelah tolak keperluan asas

Guest apa itu haikal sulaiman 2010-10-04 9:42 AM

Jika dirujuk pada tempat di Jerusalem, maka ia adalah tempat ibadah yang didirikan oleh Nabi Sulaiman

Guest blh ke kulum kemaluan suami masa beliau mahu ketika isteri datang haid?2010-10-05 3:37 PM

Harus jika kemaluan dijaga tidak bernajis dan untuk menghindarkan maksiat pada suami

liza cheras Rancanga tv ada hadis Nabi Muhammad SAW tentang sesiapa menunaikan haji boleh beri syafaat pada keluarga. Boleh ustaz jelaskan. Terima kasih. 2010-10-05 7:31 AM

Rancangan TV mana? Boleh dapatkan, nanti saya rujuk balik

hasan saini ustaz nak tanya tentang isteri yang kematian suami tetapi masih belum disetubuhi adakah idah baginya. 2010-10-05 4:53 AM

Jika kahwin dan tidak pernah disetubuh, maka tiada eddah

Guest Salam Ustaz..ape doa yang boleh diamalkan untuk saya mendapatkan pekerjaan yang terbaik untuk masa depan saya.. terima kasih Ustaz... 2010-10-06 3:11 PM

Bahasa Melayu pun ok

YANTI SALAM.USTAZ,ADAKAH NILAI FIDYAH YG HNDK DIBYR TETAP SAMA DGN JUMLAH PUASA YG DITINGGAL?PUASA SUDAH DIGANTI LAMA TTP FIDYAH BLM DIBAYAR LAGI? 2010-10-06 4:08 AM

Jika puasa telah diganti, maka fidyah sama bilangan hari puasa yang ditinggal

Hjj. Muda Ustaz, apa pendapat mengenai adakah batal air sembahyang antara suami isteri? Ini kerana suami yakin air sembahyang antara suami isteri tidak batal solat 2010-10-08 8:31 AM

Dalam Mazhab Syafie, batal..

Hijau Bapa berhutang wang belanja kahwin kpd datuk(bapa ibu sy)Bolehkah hutang dibayar kpd Al Ijabah/baitulmal kerana datuk dah meninggal? 2010-10-08 1:21 AM

Kena istihar sebagai faraid dulu, apabila waris melepaskan hak, barulah boleh

Zol Yahaya Salam. Kalau kita nak wat haji kita kena umumkan kpd semua orang ke.2010-10-11 12:02 AM

Tidak perlu

Mohonpanduan adakah saya dayus, tidak menceraikan isteri, sedangkan isteri sentiasa minta cerai setiap kali bergaduh sejak dari mula berkahwin? Aper yang perlu saya lakukan dengan isteri yang selalu minta cerai ni. Saya dah bersabar 6 tahun? Minta bimbingan2010-10-11 10:10 AM

Jangan layankan, dayus adalah jika membiarkan isteri berbuat maksiat..

Azlan salam ustaz. wajibkah duduk seketika sebelum bangun berdiri dari sujud ke dua.2010-10-11 4:07 AM

Tidak

Guest Seorg suami tlh mbtahu pd semua rakanny bhw dia duda n tlh lama bcerai. Sdgkn pd ktika itu dia msh lg sah bsama isteriny. Apakh status prkahwinan mrk 2010-10-13 5:49 PM

Kalau perkataannya itu bentuk penceritaan, maka talak tidak jatuh, tetapi suami dosa kerana berbohong, tapi kalau dia kata, “aku ceraikan isteri aku..”, maka jatuhlah talak..

uwais salambila us,kalau kt dberi resepi yg mmg sedap kmudian diminta spya xmberinya kpd org lain..mcmana us?sdg kan semua ilmu kita tahu adlh milik Allah.2010-10-13 7:50 AM

Jika ilmu itu untuk maslahah umat Islam, maka tidak perlu patuh pada syarat, tetapi jika hanya ilmu tambahan, jika tak ada, tak memberi apa-apa mudharat pada umat, maka patuhilah permintaan orang itu untuk beberapa tempoh..

aiman Ustaz, mcm mana jika kita selalu mengumpat orang lain? Mcmmana nak hapuskan dosa? Jika org tu susah untuk kita jumpa balik untuk minta maaf, bagaimana 2010-10-12 6:54 AM

Minta ampun pada Allah, dan bercita-cita untuk meminta maaf pada orang itu jika kita bertemu dengannya

Aishah Ustaz, bolehkan saya memakai kebaya. Bajunya ada pinggang sedikit, tidaklah ketat sangat. Tudung saya agak labuh, menutupi dada & sedikit bhg pinggang 2010-10-12 1:44 AM

Jika tidak mempamirkan bentuk tubuh badan, tidak mengapa, tapi jika sebaliknya, maka tidak boleh

Ya Ustaz, Betulkah wanita haram memakai gelang kaki. Dikatakan umpama ahli neraka?2010-10-12 1:26 AM

Tidak betul

khar ustaz, daging korban dan aqiqah tak boleh dimakan oleh orang bukan islam ke? kalau dah terlupa? 2010-10-11 10:53 PM

terlupa tidak mengapa

puteri sepi adakah suami berdosa,krna isteri menyuruh sembayang tpi isterinya pula yg di tengkingnya... 2010-10-16 6:15 AM

berdosa

misha apakah hukumnya ibubapa menggunakan/membelanjakan wang yang disedekahkan kepada anak 2010-10-16 4:31 AM

harus

Zol Yahaya Salam ustaz. Isteri kena taat pd suami,ibubapa dia. Suami pula, ibubapa dia dan baru isteri. Betul tak ustaz 2010-10-15 8:55 AM

Bukan taat, tapi merahmati pandangan

Guest benarkah klu dah mengandung ank luar nikah x boleh bernikah/kahwin pd masa dia hamil? 2010-10-15 1:53 AM

Tidak benar jika orang itu tidak pernah berkahwin, tetapi jika dia mengandung anak luar nikah sedangkan dia isteri orang, kemudian dia diceraikan, maka tidak boleh kahwin sehingga bersalin

GUEST 1 Ust,ali dan abu adik beradik kandung. anak ali dananak abu hendak bkahwin. stahu saya kahwin sepupu boleh.tapi kalau dlm kes begini boleh atau tak? 2010-10-14 2:17 AM

Boleh

insan musykil slm ustz.Mcmne jika seorang ayah pernah berkata:bhwa tdk mahu memberi 1sen pun duit kwsp pd anaknya.Skrg dia sdh tiada,cmne bleh guna ke wasiat tu? 2010-10-17 1:51 PM

Tidak

Pelawat ustaz apa komen tentang penggunaan hadis dha'if dalam amalan kita.apakah syarat2 yg diperlukan. 2010-10-17 4:48 AM

Boleh untuk fadhail amal, tidak boleh bagi hujah hukum dan hujah akidah

pemasak keliru salam ustaz, semasa saya membasuh beras dalam periuk nasi saya baru dapati ada tahi cicak, adakah air itu air mutanajis? perlukah saya buang beras2 ? 2010-10-16 8:55 AM

Buang dan basuh kembali

Guest salam ustaz, kalau kite dah selesai solat isyak & pukul 12 mlm kmdn kite solat sunat isyak selepasnye(sbb tadi terkentut),sblm mule qiamulai blh tak? 2010-10-18 3:30 PM

Boleh

Ahmad Baru-baru ini saya ke luar ngara slama 10 hari. Seorng teman kata, kita boleh smbhyg jamak pada 3 hari pertama dan mula smghyg tmam selps itu, btul ke 2010-10-19 1:36 PM

Kalau 10 hari itu menetap di satu tempat, maka 3 hari sahaja, tapi kalau 10 hari itu berpindah dari satu tempat ke satu tempat, maka boleh jamak hingga pulang

bulanmenangis salam ustaz..sy ingin bertanya..berdosakah kita memukul kucing menzalimi kucing dgn kekasaran? adakah tuhan akan mengampunkan kita ? adakah doa kucing teraniaya itu termakbul? semua itu dilakukan oleh rakan serumah sy thdp kucing2 peliharaan sy..sy tak bdaya mempertahankan kucing sy dr dizalimi dan diperlakukan sedemikian. ini kerana kami berkongsi rmh dan dia mmbyar sewa rmh lebih dr sy.skrg kucing2 sy telah dibuangnya.sy hanya mampu menangis...menangis... 2010-10-19 12:44 PM

1. berdosa

2. Allah akan ampunkan orang bertaubat

3. Doa makhluk lain mungkin dimakbul, mungkin tidak

Guest Salam. Batal wuduk tak antara suami & isteri bila bersentuh. 2010-10-19 7:34 AM

Menurut mazhab Syafie batal

FaridJamaludin Salam Ustaz, adakah sama solat sunat fajar dengan solat sunat Qabliyah Subuh? Atau adakah ia 2 solat yang berbeza? 2010-10-18 10:41 PM

Beza, fajar sebelum subuh masuk

syamsiyah salam ustaz..adik-beradik tiri boleh kawin tak ? 2010-10-21 2:52 AM

Kalau dari ibu atau bapa yang sama, tidak boleh. Tapi kalau dari ibu bapa yang lain, boleh. Ibu bapa lain seperti seorang ayah berkahwin dengan janda anak tiga, anak-anak yang dibawa oleh janda itu boleh dikahwini.

hani salam ustaz.blh minta taklik sedangkan tk dftr di mesia? 2010-10-20 4:37 PM

tak boleh bagi undang-undang di Malaysia

Guest bolehkah suami mendaftar perkahwinan di malaysia tanpa persetujuan dt isteri pertama2010-10-20 1:35 PM

Boleh

nur knp solat subuh,maghrib& isyak kn nyaringkan suara... solat zohor&asar tidak perlu... apakah hukum klau solat seorang diri & baca nyaring semua waktu 2010-10-20 5:48 AM

Memang sudah syariat semenjak dari Rasullah zuhur dan asar tidak nyaring.

nur Saya ada terbaca dalam didalam beberapa buah buku bahawa bayi yang baru dilahirkan hendaklah diazan dan diqamatkan. Tetapi sesetengah buku pula menyatakan bayi lelaki hanya perlu diazankan dan bayi perempuan hanya perlu diqamatkan. Yang mana satu yang boleh diterima pakai? Masa mengazankan bayi, adakah sipengazan yang menghadap ke kiblat atau kepala bayi itu yang dihadapkan ke kiblat? 2010-10-20 2:11 AM

Kedua-dua azan dan iqamatkan, hadap kiblat adalah orang yang azan

asmah suami saya curang belakang saya.skg ni saya tak kuat sentiasa menanggis dlm ketakutan.saya sayangkan suami 2010-10-22 6:07 AM

sabarlah dan usaha sayangkan Allah, ia lebih memberi ketenangan

tieny ustaz..mcm ne kalau org tu nikah gunekan sendiket???lelaki tu dah beristri dan ade 4ank,tpi dia nikah senyap2 nagn org indon takde permit.. 2010-10-21 12:03 PM

nak tahu sah atau tidak, rujuk pada Mahkamah Syariah, nanti bahagian penguatkuasa akan siasat dan bantu Mahkamah buat keputasan, sah atau tidak

Guest salam.ustaz ada org pernah tanye saye.kenape kite berdosa tengok aurat perempuan yang bukan islam 2010-10-21 9:47 AM

Tengok aurat, Islam atau tidak akan mendatangkan dosa

nurien kenpa kita sunat bunuh cicak. cicak tu jahat sgt ke? kenapa xda binatang lain yg sunat dibunuh? 2010-10-24 4:17 AM

Ada, setiap binatang yang memudhratkan seperti kala jengkin, lipan dan ular

Guest mcm mana niat nk ganti solat yg ditinggalkan masa dulu.Kalau kita nk ganti solat zohor adakah mesti diwaktu zohor juga atau bila2 masa. 2010-10-23 2:36 PM

Ganti bila-bila masa sahaja

tipah apakah amalan utk memudahkan jodoh? 2010-10-22 2:16 PM

Selawat

Guest belajar ilmu metafizik berdosa x? ilmu mengira tarikh lahir untk melihat peribadi seseorg dan potensi tg ade dlm dirinya? 2010-10-22 2:12 PM

Belajar harus, cuma jangan sampai meyakininya

Guest Ust, apa hukumnya menghadiri konsert nasyid tapi yg buat persembahan termasuklah wanita. Yg menonton lelaki & perempuan? 2010-10-22 8:57 AM

syubhat

Aieduniawi Apa petandanya jika ada awan kalimah Allah yang amat besar dan cantik tebal lurus-lurus melalui bulan penuh tepat di atas diriku? 2010-10-22 6:41 AM

Itu maknanya, seseorang itu tidak melihat kehebatan Allah pada Al-Quran, jadi Allah tunjukkannya di awan

HZZ Ustaz, suami sya berkerja dgn sykt British & susah dpt cuti lama. Bagaimana cara/doa supaya sykt suami dpt benarkn dia bercuti utk tunai umrah & haji? 2010-10-25 4:58 AM

Doa kerja tempat lain

aina ada semut dlm balang gula.kita x perasan lalu tmasuk kan kedalam air panas.boleh ke minum air itu.? kita dah bancuh air tetiba semut dtg masuk dlm cawan dan mati. boleh ke kita minum air itu? 2010-10-24 4:21 AM

boleh, keluarkan dulu semut itu

ctzahra salam, saya ada terbaca bila kain dan keranda dimakam rasulullah diangkat akan ternampak tubuhnya yang terbaring.Betulkah ustaz! 2010-10-26 2:06 AM

Wallahualam

Ya Ustaz Sya selalu sgt tak kusyuk solat. Mcm mcm benda terlintas dlm fikiran. Byk kali saya hentikan solat & solat semula. Mcmmana utk perbaiki masalah ini? 2010-10-25 5:02 AM

Baca surah an-Nas sebelum solat

Ya Ustaz suami saya sgt garang dengan anak2. Agak panas baran, anak2 takutkan dia. BAgaimana cara utk lembutkan hati suami terhdp anak anak? 2010-10-25 5:00 AM

selawat

Wallahualam, semoga menepati kehendak soalan.

“Pertanyaan Kunci Pengetahuan”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

19 Safar 1432/ 24 Januari 2011 jam 12.20 tengah malam

7 comments:

Anonymous said...

As'kum Ustaz,
1. Seseorang sukar membaca ayat-ayat Al-Qur'an disebabkan ada gangguan penyakit jin. Tidak dapat membacanya. Bagaimanakah solatnya sendirian dan mengikut imam?
2. Jika seseorang lelaki lemah organ pembiakannya, sering keluar air mazi yang sedikit (seperti straw ada air ditutup atasnya)tidak meleleh. Adakah najis? Bagaimanakah cara solatnya?

Anonymous said...

assalamualaikum ustaz..
saya ingin bertanya ttg solat..
pada bulan Ramadhan, di waktu siang hari sy sgt sibuk utk bekerja,jadi sy hanya ada waktu di sebelah mlm shj..
persoalannya, sewaktu di bulan Ramadhan yg mulia tu, adakah lebih baik jika sy mengerjakan solat sunat Tarawikh atau menggantikan(kodho') solat wajib yg tertinggal..

Anonymous said...

Assalammualaikum Ustaz,

Bagaimanakah caranya untuk meggalakkan suami
1.Supaya rajin solat berjamah dimasjid?
2. Supaya rajin mengajak anak2 solat bejamaah pada setiap waktu semasa ada dirumah?

Ferris Shah said...

assalamualaikum ustaz..
saya ingin bertanya ,,ibu saya telah bercerai dengan ayah kemudian ibu bernikah dengan lelaki lain di perlis disaksiakn pakcik saya .pernikahan itu tidak didaftarkan di malaysia ,empatbulan yang lepas ibu telah,dilepaskan oleh suami baru nya,tanpa saksi,,hanya melalui telephone ,dan apa yang saya tahu ,suami nya berkata saya dah lepas kan awak itu saja,dan sepanjang pernikahan mereka suami nya ,tidak ada beri nafkah ,yang menjadi tanda tanya ,adakah ibu saya telah sah bercerai atau sebaliknya dan sehingga sekarang suami itu tidak pernah balik ke rumah kami ,bagaimana saya ingin membantu menyelesaikan masalah ibu saya terima kasih.

Anonymous said...

Assalamualaikum utz,
1.sy sdg mnuntut fskh dr suami sb dia telah madukan saya slama 6thn.byk dia tak adil pd sy terutama nfkah & kperluan lain mentang2 sy kerja yg disana tidak.
2.berdosakah sy tidak benarkan dia balik walaupun hakikatnya dia nk buat giliran tapi sy dah cakap sy tak mau bermadu.
3.sy sntiasa mta agar dia ceraikan sy sejak dulu tp dia enggan sb kononnya masih syg pd sy n ank2.sy rasa dia berlakon sb nk berpoligami.
4.kes mahkamah saya pd 24.10.11 dan sy diwakili oleh peguam.sy dah tak tahan krn ditipu oleh suami sndiri.
5.sy sntiasa diganggu oleh madu yg tak tau sah atau tidak nikahnya yg mempunyai beberapa surat nikah dr songkla sejak thn 2006.pd sy ada srt nikah mrk thn 06 & 07.nikah crai mrk tak tahu brb kali.
6.prptu sntiasa bngkitkan kemarahan sy dgn mghantar sms yg sntiasa mengatakan khebatannya mlyan suami ditempat tidur sampai hbs lebam sana sini mcm org muda walhalrambut dah beruban penuh & prp tu janda ank 5.kini mrk dah pya seorg ank.
7.sy dah tak kisah psl mrk cuma nk mta pndpat berdosakah sy sntiasa minta utk diceraikan tp suami enggan cerai.sy tersiksa jiwa n raga.
tq utz.

Durratul Mujahid said...

Assalamualaikum,

Jika seorang suami masih menanggung hutang kepada seseorang yang telah meninggal dunia dan kini hutang tersebut dijelaskan kepada waris secara ansuran oleh anak-anak mereka.. pada masa yang sama, isteri inging menunaikan umrah/haji bersama anaknya. Adakah sah ibadah berkenaan kerana suaminya masih menanggung hutang?

Maya said...

Assalammualaikum Ustaz... Bley sye tny pendapt dr ustaz?sye sudh pon berkahwin selama setahun..tapi mslh skg..sye dlm dilema ats perbuatan sye yg lampau ...pd Mse buln pertama sye berkahwin...sye dh buat dosa... Sye curang n mempunyai kekasih lain... Tapi selepas sye sedar ats kesilapn sye..sye bertaubat n tidak akn melakukn lg..tapi sye tidak berani untuk jujur pd suami..kerana takut keadaan menjadi teruk..tapi slagi sye x Mtk ampun pd suami..slagi tu sye rse bersalah..tolonglah sye ustaz...apa yg patut sye lakukan...sye takut dia akn terima semua ni...