Wednesday, January 26, 2011

Diari 279 – “Urusan Bas Ini, Sikit Lagi……. Terima Kasih Allah…”

“Hello En. Muhammad, itu coaster, kita dah buat periksa di PUSPAKOM, dah nak sebulan dah, so.. macam mana? Kata Kris, seorang perempuan Cina yang merupakan pegawai di Syarikat penjualan bas di Segambut.

“Ya ya.. saya uruskan” kata saya.

Sebenarnya sudah hampir sebulan berlalu, kenderaan untuk anak yatim dan tahfiz perempuan yang berpindah ke asrama baru di Kampung Aman Puchong, belum dapat diuruskan.

Setakat ini, guru-guru dan anak murid rapat yang berkhidmat menghantar mereka ke sekolah. Dengan menggunakan dua van dan dua kereta, pun sudah agak terlalu padat.

Selama sebulan ini, saya berusaha dan mengharap bantuan dari Allah.

Saya memang orang yang mudah melelapkan mata, itu satu kelebihan yang sangat saya syukuri. Ada orang yang sangat susah untuk tidur sehingga terpaksa menelan pil tidur, tetapi urusan bas ini menjadikan kadang kala, payah untuk tidur, bukan rungsing, tetapi merancang dan merencana semaksima yang mampu.

Terima kasih juga pada rakan-rakan maya yang menghubungi saya dan membantu bagi menjayakan pembelian coaster ini.

Isnin 23 Januari 2011, tempoh yang diberikan oleh syarikat bas semakin suntuk, saya bermesyuarat dengan Abang Azizi, sahabat di dalam Yayasan al-Ijabah yang memang sering berbincang itu dan ini.

Melihat akaun Yayasan al-ijabah…

“tak apa bang, hari Selasa ni, kita datang dan bayar yang mampu, dulukanlah mana kewangan yang ada dulu, nanti urusan makan dan penggajian sahabat yang berkhidmat di Yayasan Ijabah, kita cari lain, insyaAllah ada la tu….” kata saya mencadangkan satu cadangan yang agak berani.

Abang Azizi tidak terkejut dengan cadangan itu, selama ini pun, kalau tidak ada keputusan berani, Rumah Anak Yatim dan Tafiz al-Ijabah, Rumah Perlindungan HIV Darul Ukhwah dan Maahad Sains al-Quran al-Amin mungkin tidak pernah wujud.

“Ok, ustaz, saya semangat pun sebab ustaz ada, selalu ustaz sebut Allah ada…” kata Abang Azizi, entah ikhas dari hatinya atau saja nak semangatkan saya balik.

Selasa 25 Januari 2010, selepas selesai kelas di Yayasan Restu, saya dan Abang Azizi terus pergi ke Segambut menguruskan bayaran bas semampu kami. InsyaAllah, yang baki akan dicukupkan Allah.

“Tengoklah, kalau dapat hari Jumaat ni, dapatlah coaster ni keluar” kata Kris.

“Mudah-mudahanlah” kata saya.

Entahlah, sebenarnya bagi keperluan anak yatim atau keperluan agama, bukan kita yang cukupkan, Allah sendiri yang akan mencukupkan, kita hanya perlu maksimakan usaha. Inilah satu sifir yang payah nak dilogikkan tapi ia benar-benar ada.

Minta didoakan semoga, usaha bagi memudahkan anak-anak Ijabah ke sekolah mereka dibantu Allah waktu dekat ini, amin…..

Bagi anak-anak Ijabah, kalau satu hari nanti anda membaca artikel ini, ingatlah ini semaksima yang saya mampu buat untuk anda semua, jika kala ini anda telah berjaya di dalam hidup, belalah orang lain kerana ramai orang yang tidak bernasib baik….

“Diari Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Bukit Jelutong

21 Safar 1432/26 Januari 2011 jam 9.00 pagi

IMG_5149 

IMG_5151

Saya suka ambil gambar dalam kenderaan yang nak dibeli, kerana kebiasaannya, ia akan jadi.. :)

IMG_5153

Bersama pekerja Melayu di sini..

3 comments:

Anonymous said...

Salam Ustaz, Berapa lagi yang belum cukup? Saya cadang nak bantu setakat yang ikhlas.

Anonymous said...

terima kasih ustaz amin...

Anonymous said...

saya juga insan yang biase biase aje jika saya ni orang yang mewah ingin juga hulurkan seberapa banyak yang d perlukan untuk yang memerlukan.....insyaallah...

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...